جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 190794 19:16 1401/05/23
تنش آبی در شهرکرد دردساز آفرید

تنش آبی در شهرکرد دردساز آفرید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تنش آبی در شهرکرد دردساز آفرید

تنش آبی در شهرکرد دردساز آفرید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شهرکرد که به عنوان یکی از پرآب ترین استان‌های کشور لقب گرفته است، متاسفانه از مشکلی بی آبی رنج می‏برد و با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‏کند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ برای ششمین روز متوالی در پی تنش آبی جدی در هفت شهر و ۳۴ روستای استان شهرکرد قطعی آب به وجود آمده است به طوری که تانکر‌های آبرسانی از سراسر کشور برای این مهم فراخوان شده اند. از سوی دیگر گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و خارج کردن آن از مدار، علت بروز این مشکل از سوی شرکت آب و فاضلاب استان چهارمحال و بختیاری اعلام شده است.

پیش‌تر چشمه کوهرنگ که از دامنه‌های زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گرفت، کاملا خشک شده بود و در پی  بارش‌های سیل‌آسای اخیردر چهارمحال و بختیاری، گویا گل‌آلود شده است.

در پی بروز این مشکل وزیر نیرو روز یکشنبه در سفر به استان چهارمحال و بختیاری، به صورت میدانی مشکل تامین آب شرب شهرکرد و شهرها و روستاهای در مسیرخط انتقال چشمه کوهرنگ را از نزدیک مورد بررسی و مورد پیگیری قرار داد.

گویا علی اکبر محرابیان در این سفر از تصفیه‌خانه رفع کدورت آب گردنه خلک شهرکرد دیدار کرد و پس از آن وضعیت چشمه کوهرنگ و میزان گل‌آلودگی آن را از نزدیک مورد بررسی قرار داده است .

**حل مشکل آب چهار محال و بختیاری تا دوشنبه

در پی بازدید وزارت نیرو، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرد که بخش اعظم کار راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها انجام شده و دوشنبه صبح تمام وارد مدار شده و مشکل تامین آب برطرف خواهد شد.

سیداعتضاد مقیمی درباره تامین آب استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در حال حاضر با وارد مدارشدن تصفیه‌خانه‌ها کدورت آب تا حد زیادی برطرف شده و به حد استاندارد رسیده است. ضمن اینکه اکنون آب از چاه‌ها و سامان تامین می‌شود، فقط در برخی نقاط مرتفع مشکل فشار داریم.

وی اعلام کرد: بخش اعظم کار تصفیه‌خانه‌ها انجام شده و ظرف امشب تا فردا صبح تمام تصفیه‌خانه‌ها وارد مدار شده و مشکل تامین آب برطرف خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در ادامه تصریح کرد: اکنون قطعی آب محدود و در حد 5 درصد است و در نقاطی که مشکل دارند به صورت آبرسانی سیار و تانکر و آب بسته‌بندی نسبت به تامین آب اقدام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد:  بارندگی‌ها باعث شد کدورت آب بالا برود و با توجه به اینکه بخش اعظم تامین آب شهرکرد از کوهرنگ است، این مشکلات بوجود آمد.

مقیمی خاطرنشان کرد: البته هنوز کدورت در سرچشمه کوهرنگ بالا است و گاها افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر تمام اکیپ‌های عملیاتی استان فراخوان شدند و در منطقه حضور دارند تا در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

**آب‌رسانی به شهرکرد متعادل شد

بر اساس آخرین اطلاعات پایش شده از مخازن آب شرب شهرکرد، از صبح یکشنبه 23 مرداد ماه  میزان آب ورودی به مخازن با اجرای پروژه‌های سنگین در طول ۵ روز گذشته از ۳۲۰ لیتر بر ثانیه در ابتدای خارج شدن چشمه کوهرنگ از مدار به ۶۵۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

نگاهی به میزان مصرف آب شرب شهرکرد بیانگر آن متوسط است که در بازه زمانی کنونی این شهر نیاز به ۶۵۰ لیتر در ثانیه آب دارد. مقایسه دو آمار یاد شده مشخص کننده آن است که هم‌اکنون آب معادل نیاز کنونی شهرکرد در حال تامین بوده و پس از افزایش ارتفاع صنایع اثر این افزایش ورودی مخازن در خانه‌های مردم قابل لمس است.

لازم به ذکر است، با توجه به بار روانی ایجاد شده پیرامون آب شرب شهرکرد، هم اکنون میزان مصرف مردم فراتر از حالت عادی است و در صورتیکه مصرف بهینه در دستور کار قرار گیرد با توجه به میزان ورودی شبکه آب شهرکرد به صورت پایدار تامین خواهد شد.

همچنین بر اساس گزرشات میدانی هم‌اکنون ۹۵ درصد مناطق شهرکرد به آب شرب پایدار دسترسی داشته و مسئله افت فشار در سایر مناطق مرتفع نیز در حال رفع است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |