جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 193430 19:16 1401/06/08
تعبیر رویاهای دیرینه جزیره زیبای قشم

تعبیر رویاهای دیرینه جزیره زیبای قشم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تعبیر رویاهای دیرینه جزیره زیبای قشم

تعبیر رویاهای دیرینه جزیره زیبای قشم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حماسه دولت مردمی در راستای تحول زیرساخت های منطقه آزاد قشم

هدف از ایجاد و توسعه مناطق آزاد، افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و انتقال تکنولوژی، افزایش درآمد‌های عمومی، افزایش توریسم، ارتقای جایگاه اقتصادی کشور و بهره مندی از اقتصاد رقابتی است. لازمه تحقق این اهداف فراهم کردن زیرساخت‌ها است که از ضرورت‌های امروز مناطق آزاد ایران به شمار می‌آید.  منطقه آزاد قشم طی یک سال گذشته به منظور تکمیل اقدامات زیرساختی که از ضرورت‌های توسعه و رونق تولید به حساب می‌آید، اقدامات مهمی را در راستای حل مطالبات سال های گذشته مردم این جزیره اجرایی کرده است.

جزیره قشم در مسیر توسعه متوازن و پایدار قرار گرفته است. این موضوع را حالا و یک سال پس از روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی آیت الله رییسی و در دوران مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد قشم می توان مشاهده کرد. ماه هاست که بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد قشم با تمام توان در مسیر خدمت رسانی و بهبود زیرساخت ها به تلاش مشغول هستند. کمبودهایی از گذشته در جزیره وجود داشته است که موجب شده تا امروز قشم برای ادامه حرکت به سوی توسعه، نیازمند بسیاری از زیرساخت ها باشد. جزیره قشم برای دستیابی به توسعه نیازمند همراهی تمامی بخش ها و همدلی نمایندگان مجلس، مسئولان و جامعه محلی است.

قشم دارای ظرفیت های متعددی در حوزه های گردشگری، اقتصادی، نفت و انرژی، شیلات و... است و توسعه همراه با افزایش توانمندی و بهبود وضعیت معیشت جامعه محلی می تواند منجر به رونق بخشیدن اقتصاد جزیره و افزایش کیفیت زندگی ساکنان جزیره شود. هنوز پروژه ها و طرح های زیادی در جزیره قشم وجود دارد که به سرانجام نرسیده و برای آن برنامه ریزی صورت گرفته است و با همدلی و افزایش تعامل میان نمایندگان مجلس و مسئولان دولت مردمی می توان با سرعت بیشتری نسبت به رفع  مشکلات موجود تلاش کرد.

*امیدآفرینی با حل سه مشکل قدیمی قشم

تامین آب شرب مورد نیاز بخش های مختلف جزیره قشم بویژه مناطق و روستاهای غربی، بهسازی معابر و احداث بزرگراه های استاندارد برای تسهیل تردد در جاده های جزیره و همچنین برنامه ریزی برای حل مشکل مسکن جوانان، سه مشکل تاریخی جزیره نشینان است که خوشبختانه در دولت مردمی و انقلابی آیت الله رییسی و بویژه پس از آغاز دوران مدیریت افشار فتح الهی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد برای حل آنها به صورت جدی برنامه ریزی شده است.

مجموعه سازمان منطقه آزاد قشم طی ماه های گذشته و در راستای محرومیت زادیی و امیدآفرینی برای ساکنان جزیره قشم و همدلی و همراهی با جامعه محلی در چند مرحله اقدامات مربوط به حل مشکلات قدیمی را در دستور کار قرار داده است؛ اقداماتی که همچنان در حال اجرا هستند. امروز این امیدواری بیش از گذشته نزد ساکنان جزیره قشم ایجاد شده است که با اجرای طرح های زیربنایی شاهد بهبود وضعیت خدمات رسانی و افزایش کیفیت زندگی باشند.

*اراده جدی برای حل مشکل مسکن جوانان

حل مشکل مسکن و ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور یکی از وعده های دولت مردمی و انقلابی آیت الله رئیسی بود که در جزیره قشم نیز مورد توجه مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم قرار گرفت. مشکل مسکن، یکی از دغدغه‌های جدی مردم نجیب قشم بوده که در سال‌های اخیر به آن توجهی نشده بود و طرح مسکن جوانان قشم با هدف خانه‌دار کردن مردم کلید خورد. این طرح از غربی‌ترین منطقه جزیره آغاز شده و تا شرقی ترین نقطه قشم ادامه خواهد داشت.

در فاز اول پروژه مسکن باسعیدو ۱۳۷ نفر از جوانان صاحب خانه می‌شوند و در این طرح قیمت زمین از هزینه مسکن تقریبا حذف و تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت در نظر گرفته شده است. بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در این طرح مسکن جوانان قشم ثبت نام کرده اند و پس از مراحل راستی‌آزمایی و پالایش متقاضیان عملیات اجرایی در سایر روستاهای جزیره نیز کلید خواهد خورد.در طرح مسکن جوانان، هدف واگذاری زمین نیست؛ بلکه دستیابی مردم به مسکن ارزان‌قیمت، با کیفیت مناسب و مقاوم است.

سازمان منطقه آزاد قشم در فرآیند اجرای این طرح و برای جلوگیری از بورس‌بازی زمین، تنها افراد بومی، ساکن در قشم و فاقد خانه که از امکانات دولتی استفاده نکرده اند، در پروژه مسکن جوانان احراز صلاحیت شدند. زمین‌خواری‌های پیش از این با شعار مسکن‌دار کردن مردم و جوانان انجام شده و همه مردم و دهیاران و بخشداران باید برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز کمک کنند.

همچنین در هفته ابتدایی مردادماه سال جاری بود که کلنگ ساخت 499 واحد در فاز دوم پروژه مسکن جوانان جزیره قشم، به مساحت 235 هزار و 800 مترمربع با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بر زمین خورد. قطعاتی که برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده حداقل 250 مترمربع مساحت دارد که برای 499 خانوار در این فاز، در مجموع شامل 235 هزار و 800 متر مربع زمین در 8 روستای غرب جزیره خواهد بود. قیمت تمام شده زمین در این طرح محاسبه نشده و جوانان واجد شرایط با همکاری بنیاد مسکن می‌توانند تا مرحله سفت کاری با استفاده از تسهیلات کم بهره، اقدام به ساخت کنند.

در همین ارتباط بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، اجرای کامل طرح مسکن جوانان را کلیدی برای حل معضل مسکن در این جزیره دانست. افشار فتح الهی در پاسخ به خواسته‌های مردمی مبنی بر معضل مسکن گفت: با اجرای کامل طرح مسکن جوانان در جزیره، معضل مسکن قشم حل می‌شود. وی ادامه داد: همکاری خوبی میان سازمان منطقه آزاد قشم و بنیاد مسکن شکل گرفته که نتایج مثبت آن در آینده نزدیک برای ساکنان جزیره قابل مشاهده خواهد بود.

در حوزه صدور مجوز و همچنین جانمایی مکان مناسب جهت احداث و آغاز پروژه مسکن جوانان جزیره قشم نیز شاهد پیشرفت خوبی هستیم. هدف نهایی سازمان منطقه آزاد قشم از اجرای طرح مسکن جوانان جزیره قشم، مسکن‌دار کردن مردم است و براساس برنامه ریزی صورت گرفته سیاست واگذاری زمین اجرایی نخواهد شد. در طرح مسکن جوانان به دنبال احداث مسکن استاندارد، ایمن و در خور شان ساکنان جزیره همسو با فرهنگ اصیل این منطقه است.

*آغاز نهضت آسفالت معابر روستایی قشم

ابتدای خردادماه سال جاری سازمان منطقه آزاد قشم و اداره کل بنیاد مسکن استان هرمزگان تفاهم نامه نهضت آسفالت درون روستاها و معابر روستایی درون طرح هادی در بیش از 40 روستای جزیره قشم را امضاء کردند. با اجرای این تفاهم نامه، آسفالت بالغ بر ۴۰ روستای جزیره قشم با همکاری و همراهی دهیاری‌ها در سال جاری اجرایی خواهد شد.

اجرای این تفاهم نامه می تواند عامل افزایش سرعت اجرا پروژه ها و همچنین مدیریت بهینه هزینه‌های عمرانی در طرح‌های توسعه روستاهای جزیره باشد. همان زمان البته اعلام شد که دهیاری‌های روستاهای جزیره قشم در صورت آمادگی و انجام زیرسازی جهت آسفالت معابر در نوبت اجرای این طرح قرار خواهند گرفت.

در دولت مردمی آیت الله رییسی و دوره جدید مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم با اجرای طرح ها و پروژه های مختلف شاهد خدمت رسانی شایسته به مردم و ساکنان جزیره قشم خواهیم بود و در راستای توسعه متوازن این جزیره گام برداشته خواهد شد. همچنین با برنامه ریزی صورت گرفته و به منظور ارتقای سطح کیفی و بهبود شرایط محیطی و سکونتی روستاها و با هدف رفع نارسایی ها و مشکلات موجود در طرح هادی روستاهای جزیره جلسات مختلفی برگزار می شود.

*کلنگ زنی جاده ساحل جنوبی قشم

از طرف دیگر اواسط خردادماه سال جاری بود که کلنگ پروژه تعریض جاده ساحل جنوبی از شهر قشم تا فرودگاه بین‌المللی جزیره، به طول 60 کیلومتر با اعتبار 15 هزار میلیارد ریال به زمین خورد. در این پروژه که توسط قرارگاه خاتم الانبیا احداث می‌شود، ۲ لاین راه جدید شامل زیرسازی، روسازی، آسفالت به همراه علائم در نظر گرفته شده است. براساس برآوردهای انجام شده این پروژه با اعتبار بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

جاده ساحلی جنوبی از شهر قشم، سوزا و روستاهای تورگان، ریگو، برکه خلف، مسن و شیب دراز عبور می‌کند و ۴۹ هزار قشموند به طور مستقیم از آن بهره خواهند جست. همچنین به گفته کارشناسان حجم ماشین آلات اجرای این پروژه که توسط قرارگاه خاتم الانبیا تجهیز شده در پروژه‌های ملی کم نظیر است.

انجام این پروژه های عمرانی عظیم نویدبخش برنامه ریزی مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم در دوران جدید برای جهش توسعه‌ای در جزیره است. در مسیر توسعه، قشم نیازمند تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز است که یکی از مهمترین آنها ایجاد راه و مسیر دسترسی و یک شبکه جامع حمل و نقل است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این مراسم تاکید کرد که قشم در مسیر توسعه است و ممکن است عده‌ای از این موضوع ناراحت باشند ولی ما با تمام توان در مسیر خدمت رسانی به مردم حرکت می‌کنیم.

افشار فتح الهی همچنین احداث پل خلیج فارس را یکی دیگر پروژه‌های زیرساختی دانست که مراحل تامین اعتبار آن در حال انجام است و تکمیل این پل و جاده‌های جزیره و ایجاد یک شبکه حمل و نقلی مناسب، مسیر را برای دستیابی منطقه آزاد قشم به ماموریت‌ها و چشم اندازهای بدو تاسیس منطقه و تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه سرعت می‌بخشد.

*آغاز عملیات اجرایی رینگ بزرگراهی شرق جزیره

با برنامه ریزی های صورت گرفته در دوره جدید مدیریت منطقه آزاد قشم و معاونت عمرانی این سازمان بود که در اواسط تیرماه، عملیات اجرایی فاز ٤ و تکمیل فاز ٣ بزرگراه خلیج‌فارس بااعتبار بالغ بر ۹ هزار میلیارد ریال و به طول 40 کیلومتر به منظور تکمیل رینگ شرقی بزرگراهی قشم آغاز شد.

احداث این جاده جزو مطالبات دیرینه مردم جزیره است و با تمام توان در همه حوزه‌های زیرساختی و توسعه‌ای جزیره در حال برنامه‌ریزی هستیم و خبرهای خوش دیگر برای مردم در راه است. این پروژه مسیر اصلی تردد خودرویی به جزیره است و اجرای آن در قالب تکمیل طرح جامع ارتباطی شبکه خلیج‌فارس که شامل پل، بزرگراه وخط راه آهن متصل به بندر کاوه می‌باشد، انجام می‌شود.

این پروژه در دو بخش اجرا می‌شود که بخش اول شامل احداث فاز ۴، ساخت دو لاین بزرگراه شامل زیرسازی، روسازی، ابنیه، آسفالت و نصب علایم راهنمایی و رانندگی، به طول ۳۰ کیلومتر، حدفاصل بندر تجاری کاوه تا بندر مسافری لافت را با اعتباری بالغ‌بر هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می‌شود.

بخش دوم، تکمیل عملیات اجرایی فاز سه بزرگراه خلیج‌ فارس شامل چهار لاین بزرگراه شامل تکمیل ابنیه، آسفالت و نصب علایم راهنمایی و رانندگی با  اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، به طول ۹ کیلومتر است که حدفاصل میدان درگهان تا بندر تجاری کاوه را به یکدیگر متصل می‌کند.

با اجرای این پروژه محور بزرگراهی شهر قشم به بندر مسافری لافت که یکی از پر رفت و آمدترین بنادر مسافری کشور است کامل شده و سطح دسترسی و ایمنی ساکنان و گردشگران ارتقا می‌یابد. همچنین با اجرای این پروژه، رینگ بزرگراهی شرق جزیره قشم از بندر مسافری لافت تا فرودگاه بین‌المللی قشم به عنوان یکی از خواسته‌های دیرینه مردم جزیره، بعد از سال‌ها در دولت سیزدهم با رویکرد مردم محور تکمیل می‌شود.

*اراده برای حل چالش تامین آب

تامین آب شرب مورد نیاز تمام بخش های جزیره قشم از سال های دور، همواره یکی مطالبات ساکنان این منطقه بوده است. هرچند در دولت های گذشته اقداماتی برای حل چالش تامین آب روستاها و شهرهای جزیره قشم انجام شده است، اما این اقدامات در دولت مردمی و انقلابی آیت الله رییسی جلوه دیگری داشته و موجب شده تا بسیاری از بزرگان و مسئولان در این باره اظهار رضایت کنند. اقدامات جهادی در دوره جدید مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم برای حل مشکل آب از همان روزهای نخست دوران مدیریت افشار فتح الهی شروع شد و با آغاز سال جدید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت.

در نخستین روز از سال جاری بود که علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با حضور در قشم از ظرفیت های نیروگاهی و تولید برق و آب جزیره بازدید کرد. در همان بازدید بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم موضوع حل مشکل تامین آب روستاهای جزیره را با جدیت پیگیری نمود. وزیر نیرو نیز در همان روز از احداث ۳ آب شیرینکن جدید در جزیره قشم در سال ۱۴۰۱ و تامین آب آشامیدنی روستاهای سراسر جزیره خبر داد. محرابیان در بازدید از طرح‌های نیروگاهی جزیره قشم گفت: تامین آب آشامیدنی سالم برای مردم روستاهای قشم به ویژه غرب جزیره با جدیت پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: قراردادهای احداث این آبشیریکن‌ها منعقد شده و تا پایان سال به سرانجام می رسد.

پس از آن بود که اعلام شد برنامه ریزی لازم برای اجرای پروژه های مهم آبرسانی با هدف تامین نیاز آبی جزیره قشم بویژه مناطق روستایی انجام شده است که تکمیل آنها به پایداری وضعیت آب این منطقه خواهد انجامید. براساس پیش بینی های صورت گرفته با بهره برداری از سه سایت نمک زدایی باسعیدو (غرب)، سلخ (مرکز) و تورگان (شرق) قشم، بیش از ۱۲ هزار مترمکعب در شبانه روز به ظرفیت تولید این شهرستان اضافه که باعث بهبود وضعیت آب روستاهای قشم خواهد شد.

*افتتاح آب شیرین کن قشم

اواخر تیرماه سال جاری بود که پروژه ۱۵۰۰ متر مکعبی آب شیرین کن شهر قشم با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال برای تامین آب شرب ۲۵۰۰ خانوار ساکن در نگین خلیج فارس با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و مسوولین عالی رتبه این شهرستان به صورت رسمی افتتاح شد. این دستگاه آب شیرین‌کن جدید به ظرفیت 1500 مترمکعب در قشم با تکیه بر توان متخصصان داخلی با یک سوم هزینه‌های عادی راه‌اندازی و 700 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی شد.

افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در آیین بهره برداری و افتتاح پروژه هزار و ۵۰۰ متر مکعبی آب شیرین کن شهر قشم گفت: در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال حمایت از شرکت های دانش بنیان نامگذاری شده است این کار بزرگ به دست پرسنل دلسوز و جهادی مجموعه متخصصین شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم انجام شد که به نظرم ارزش کار را دو چندان می کند.

وی ادامه داد: ما هرجایی که در کشور به نیروهای متخصص و جوان اعتماد کردیم به لطف خدا نتایجی گرفتیم که باعث شگفتی همه شد، این کار هم به لحاظ فنی و متخصصینی که این حوزه تخصصی را می شناسند و می فهمند که این کار چقدر کار بزرگی است، ظرف مدت ۶۰ روز و با تولید هزار و ۵۰۰ متر معکب آب شرب با کم تر از یک سوم هزینه انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: این افتتاح و راه اندازی کاری ارزشمند است و دست یکایک پرسنلی را که در این پروژه مشارکت کردند و خودشان را به اثبات رسانند می بوسم و از تمامی تلاش های شما در این ایام و روزهای گرم سال قدردانی می کنم.

*حل مشکل آب شهر درگهان

در همان روزها اعلام شده بود که در شهر درگهان نیز موضوع تامین آب وجود دارد که با تصمیم اتخاذ شده توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مشکل آبی شهر درگهان در کوتاه مدت با برداشتن باری از فشار تامین آب این شهر اتفاق افتاد. بخشی از نیاز شهر درگهان در آب شیرین کن این شهر اتفاق افتاد و با بروزرسانی این مجموعه صورت گرفت. همچنین بخش دیگری از آن احیا شد و ظرفیت تولید آب بالاتر رفت.

مشکل آب درگهان با همت مدیران آبفای استان و استاندار منجر به توافقی چهار جانبه جانبه و انتقال این موضوع به وزیر نیرو شد. وزیر نیرو هم موافقت کرد که با ترک تشریفات آب یکی از مجموعه های بخش خصوصی (نیروگاه قشم مولد) که اکنون امکان تولید آب را دارد در این پروژه مشارکت داشته باشد.. همزمان اعلام شد که قرارداد خرید تضمینی آب تولید شده در این پروژه در حال انجام است و حدود یکماه هم زمان می برد تا خط انتقال آب از نیروگاه قشم مولد به شهر درگهان اتفاق بیافتد، با این کار ما حدود پنج هزار متر معکب تولید آب را در شهر درگهان اضافه شده که ۲ برابر ظرفیت موجود است و بخش زیادی از مشکلات آن منطقه حل می شود.

فتح الهی ادامه داد: ما اکنون به لطف خدا قطعی آب در شهر قشم نداریم مگر اینکه در برخی محلات قدیم آن هم به دلیل اینکه شبکه آبرسانی آنجا مشکلاتی دارد و این بروزرسانی با کار مشترک شهرداری قشم و شرکت آب، برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم در حال انجام است که با این کار ما به لحاظ تولید آب در شهر قشم و روستاهای اطراف به لطف خدا مشکلی نداریم و به صورت شبانه روزی هم مشکل قطعی آب در شهر قشم نخواهیم داشت.

*آغاز فرآیند احداث آب شیرین کن جدید قشم

از سوی دیگر در روزهای ابتدایی شهریورماه سال جاری و همزمان با آغاز هفته دولت بود که عملیات اجرایی طراحی و احداث آب شیرین کن جدید ۱۰ هزار مترمکعبی شهر قشم و یک مخزن ذخیره آب با اعتباری بالغ بر ۲۵۵۰ میلیارد ریال با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و معاون قضایی دادستان کل کشور آغاز شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در این آیین گفت: جزیره قشم برای دستیابی به رشد اقتصادی به توسعه زیرساختی نیاز دارد و آب یکی از زیرساخت‌های اصلی محسوب می‌شود که متاسفانه در سال‌های گذشته روی این موضوع سرمایه گذاری نشده بود.

فتح الهی ادامه داد: تامین آب شرب با کیفیت مناسب یکی از خواسته‌های اصلی مردم قشم است و در دولت انقلابی خود را موظف می دانیم این خواسته را برآورده کنیم و البته طبق قرارداد این پروژه در مدت زمان یک سال به بهره‌برداری خواهد رسید، اما طبق مذاکرات انجام شده با مجری طرح پیش بینی می شود این آب شیرینکن تا پایان سال وارد مدار شود.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، با بهره‌برداری از این پروژه توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر قشم و روستاهای اطراف تا سال ۱۴۰۴ مشکلی نخواهیم داشت. همچنین علاوه بر تامین آب شرب بهداشتی، مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی جزیره برای احیاء کشاورزی نیز باید با جدیت پیگیری شود و هم‌اکنون یک تیم متخصص در این زمینه در حال تحقیق هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |