سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 122915 19:09 1399/09/14
تصمیم برای تضمین امنیت انرژی جهان

تصمیم برای تضمین امنیت انرژی جهان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تصمیم برای تضمین امنیت انرژی جهان

تصمیم برای تضمین امنیت انرژی جهان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بازار نفت که به دوازدهمین و آخرین نشست اوپک پلاس درسال 2020 چشم دوخته بود، سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، آنچه می باید از این نشست مهم انتظار داشت را دریافت کرد چراکه اعضای اوپک پلاس در پایان این نشست به این اجماع رسیدند تا سطح توافق کاهش تولید را بر روی 7.2 میلیون بشکه حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، بر اساس توافق اولیه در آوریل سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت سال 1399) قرار بود تا سطح توافق کاهش تولید در ابتدای سال ۲۰۲۱ به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد اما به دلیل شکننده بودن بازار اوپک و غیراوپک، اوپکی ها تصمیم گرفتند تا سطح فعلی عرضه را با کاهشی ۵۰۰ هزار بشکه ای برای ژانویه ۲۰۲۱ حفظ کنند و بعد از آن با بررسی بازار، درباره ماه های بعدی تصمیم گیری شود.

عدد «۵۰۰ هزار بشکه» از توافق فعلی کاهش تولید، نفت بیشتری وارد بازار می کند اما نسبت به توافق اولیه سبب می شود تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت کمتری به بازار تزریق شود.

بر این اساس وزیران عضو اوپک پلاس هر ماه درباره میزان کاهش تولید برای ماه بعد تصمیم می گیرند.

در همین زمینه بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان اینکه تصمیم‌ نهایی در ماه‌های آینده و در نشست‌های آینده گرفته می‌شود، گفت: هر تصمیمی در این زمینه تابع عرضه و تقاضای بازار خواهد بود و به نظر می‌رسد این تصمیم که با جلب نظر اعضا گرفته شد، عاقلانه‌ است.

وی افزود: با توجه به عدم قطعیت‌ها، نشست‌های ماهانه می‌تواند به حفظ ثبات در بازار و تحقق هدف اوپک و غیراوپک برای رسیدن به قیمتی منصفانه در بازار کمک کند.

زنگنه درباره تأثیرگذاری این تصمیم بر قیمت بازار نیز گفت: بعید می‌دانم تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر بازار داشته باشد، زیرا روزانه ۵۰۰ هزار بشکه رقم زیادی نیست، ضمن اینکه تصمیم کنونی برای یک ماه گرفته شده است و برای ماه‌های بعدی در نشست‌های آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

در همین رابطه رضاپدیدار، ریس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: با توجه به دوازدهمین نشست وزیران انرژی اوپک پلاس، در سوم دسامبر سال ۲۰۲۰ مطابق با سیزدهم آذر ماه سال ۹۹ باید گفت این اجلاس از اهمیت خاصی برخوردار بود؛ چراکه براساس اجلاس ۱۷۹ اوپک (اجلاس قبلی) تصمیماتی مبنی بر کاهش ظرفیت تولید گرفته شده بود و همچنین در آن اجلاس صحبت هایی در جلسات کمیته راهبردی اوپک و شیوه نظارتی پنج کشورعضو اوپک گفته شد که مسایل راهبردی بسیاری را رقم زد.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع مطرح شده در اجلاس ۱۸۰ اوپک، عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی بود و به بازگشت ایران به بازار نفت در صورت لغو تحریم‌های آمریکا با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و اتفاقاتی که در آینده رقم می خورد، اشاره داشت.

پدیدار افزود: این جلسه به دلیل عدم حضور به موقع نماینده وزیر نفت عربستان، با تاخیر آغاز شد و ۲۳ کشور (۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۰ کشور غیر اوپک ) حضور داشتند.

وی عنوان کرد: در ابتدای جلسه بر اساس گزارش دبیرخانه اوپک در خصوص آخرین تولید نفت در ماه نوامبر، در مجموع کشورهای عضو اوپک ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید داشتند که ۷۵۰ هزار بشکه بیشتر از ماه اکتبر بود بنا براین تصمیمات گروه اوپک و اوپک پلاس، در این جلسه، حاکی از این بود که امنیت انرژی جهان را تضمین کنند شاید این مهم ترین مطالبه ای بود که از سوی کشورهای شرکت کننده مطرح شد .

پدیدار بیان کرد: آنچه که این اجلاس را به نتیجه می رساند، باید به طریقی منجر به بهبود بازار شود و توجه به اقتصاد جهانی را نیز نباید از یاد برد، باید این اتفاق به طریقی انجام شود که با توجه به مساله کرونا و عارضه آن که در اقتصاد جهانی به وجود آورده است، بتواند بهبود نسبی را در بازار اقتصادجهانی به وجود آورد.

وی گفت: پیرو تصمیم قبلی در اجلاس ۱۷۹، مقرر شده بود هفت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای کاهش تولید نفت کشورهای عضو  اوپک و غیر اوپک موسوم به اوپک پلاس توافق شود.

پدیدار اظهار کرد: پس از بحث ها و گفتگوهای بسیار، شرکت کنندگان به این نتیجه دست پیدا کردند که برای تعیین مقدار تسهیل کاهش تولید که در ماه‌های آینده از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱  شروع خواهد شد، به این نظر رسیدند فقط ۵۰۰ هزار بشکه از این میزان کاهش را تغییر دهند و در نهایت میزان کاهش تقاضا برای این تولید به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسید و قرار شد همان کمیسیون راهبردی و سیاست گذاری اوپک کار نظارت را انجام دهد.

وی گفت: تعداد اندکی از کشورها مانند عراق نسبت به عمل به تعهد خود پایندی ضعیفی داشتند و قرار شد، به سه کشور در اوپک و غیراوپک که تعهد خود را انجام نداده بودند تا ماه مارس ۲۰۲۱ فرصت داده شود تا تعهد خود را کامل کنند و براساس این تصمیم کشورهای ایران، ونزوئلا و لیبی همچنان از هر گونه کاهش تولیدی مستثنی هستند و شاید این در مجموع بر اساس اعلام نظر صریح سایت های خبری اقتصاد انرژی در دنیا به ویژه موسسه اطلاعات انرژی آمریکا یکی از تصمیمات خوبی است که می تواند ثبات را در بازار از منظر عرضه و تقاضا به وجود آورد تا قیمت تعادلی را به وجود آورد.

وی افزود: پیش بینی کارشناسان برای قیمت جهانی نفت با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت امروز سبد نفتی اوپک بالاتر از ۴۶ دلار معامله می شود و حتی در مقطعی در بورس لندن  به ۴۷ و ۴۸ دلار نزدیک کرد اما پیش بینی در این است که در پیک زمستان امسال و با توجه به  افزایش تقاضای بازار، قیمت ۵۰ دلار در هر بشکه را برای نفت خام پیش بینی می شود که شرایط نسبی برای تولیدکنندگان نفت فراهم می کند.

وی خاطر نشان کرد: در این اجلاس مقرر شد ظرف سه ماه آینده کمیته نظارتی در اوپک و کمیته راهبردی به وظایف خود در دبیرخانه اوپک بپردازند و گزارش خود را به رییس اجلاس ارایه کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |