پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 152363 15:34 1400/06/09
تخصیص 123 میلیارد دلار از ذخایر ارزی برای تامین وام

تخصیص 123 میلیارد دلار از ذخایر ارزی برای تامین وام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تخصیص 123 میلیارد دلار از ذخایر ارزی برای تامین وام

تخصیص 123 میلیارد دلار از ذخایر ارزی برای تامین وام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، صندوق توسعه ملی در بخش ارزی از دو محل قرارداهای عاملیت ارزی و سپرده گذاری ارزی نسبت به اعطای تسهیلات به طرح‌های متقاضی مورد تائید اقدام می کند.

این در حالی است که به استناد اساسنامه صندوق و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، اعطای کلی تسهیلات صندوق صرفا از طریق عاملیت بانک‌های دولتی و غیردولتی است. از سوی دیگر با توجه به چارچوب قراردادهای عاملیت صندوق که طبق اساسنامه تعیین شده از سال ۱۳۹۰ تاکنون در قالب قراردادهای عاملیت ارزی و از ۱۳۹۱ نیز در قالب قراردادهای سپرده گذاری ارزی تسهیلات ارزی را از کانال بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت می‌کند.

بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی از ۱۳۹۰ تا پایان سال گذشته در حوزه ارزی نشان می‌دهد که مجموع قرارداد ارزی عاملیت منعقده ۱۱۶.۱ میلیارد دلار بوده که از این محل بیش از ۳۴ میلیارد دلار برای ۳۱۸ طرح تامین مالی شده است.

در حوزه سپرده گذاری ارزی نیز مبلغ به بیش از ۷.۲ میلیارد دلار می رسد که از آن تامین مالی ۴۶ طرح با مبلغ بیش از ۵.۵ میلیارد دلار انجام‌شده است.‌

براین اساس، مجموع مبلغ ارزی از محل قرارداد عاملیت و سپرده گذاری در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا پایان ۱۳۹۹ به بیش از ۱۲۳.۳ میلیارد رسیده  که از آن ۳۹.۶ میلیارد دلار بابت تامین مالی ۳۶۴ طرح تسهیلات پرداخت شده است.

عمده مبالغ ارزی صندوق در حوزه اقتصادی در بخش نفت و گاز و پتروشیمی و از نظر منطقه اجرایی در مناطق کمتر توسعه یافته اعطا شده است؛ به طوری که تا پایان سال گذشته بیش از ۸۷ درصد منابع ارزی مسدود شده طرح‌های فعال به نفع متقاضیان به مرحله گشایش اعتبار و همچنین ۶۶ درصد به مرحله پرداخت قطعی رسیده است.

لازم به یادآوری است که منابع صندوق توسعه ملی از محل درآمد ارزی ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن تامین می‌شود و پرداخت تسهیلات و تامین مالی طرح‌ها از دو محل ارزی و همچنین ریالی که با تسعیر ارز است، صورت می‌گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |