جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 128567 18:52 1399/10/20
تثبیت بایدن در آمریکا؛ سردرگمی بازارها در ایران

تثبیت بایدن در آمریکا؛ سردرگمی بازارها در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تثبیت بایدن در آمریکا؛ سردرگمی بازارها در ایران

تثبیت بایدن در آمریکا؛ سردرگمی بازارها در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی، روزنامه نگار

چهارشنبه شب هفته گذشته دونالد ترامپ از «جدال قدرت» عقب نشینی کرد و جو بایدن، رسما به عنوان رئیس جمهور آمریکا معرفی شد، اما آنچه پس از این رویداد در ایران اتفاق افتاد، عقب نشینی بازارها در کشور بود که از صبح روز پنج شنبه آغاز شد.

به گزارش جهان اقتصاد، در اولین روز معاملاتی هفته، رسمی شدن ریاست جمهوری بایدن در ایالات متحده موجب شد تا تمام بازارهای داخلی یکدست قرمز پوش شود.

نرخ دلار در روز شنبه تا 557 تومان ( 2.23 درصد ) ریزش کرد و در کانال 24 هزار و 994 تومان آرام گرفت.

اما قیمت سکه به دلیل داشتن حباب، بیشتر از نرخ ارز ریزش کرد، به طوری که در روز شنبه قیمت سکه طلا 669 هزار تومان یعنی حدود 6 درصد ریزش کرد و در قیمت 11 میلیون و 149 هزار تومان ایستاد.

بورس نیز به تبعیت از دیگر بازارهای داخلی، در روز گذشته، روند نزولی را طی کرد و 24 هزار و 760 واحد معادل 1.93 درصد ریزش کرد و در کانال یک میلیون و 285 هزار و 948 واحدی تثبیت شد.

در این میان اما همسو با این ریزش ها، حباب سکه بهارآزادی هم 76 هزار تومان سقوط کرد تا حباب سکه به قیمت ناچیز 13 هزار تومان برسد.

در حال حاضر تمام بازارهای ایران در سردرگمی به سر می برند، به طوری که ریسک سرمایه گذاری در تمام بازارها افزایش یافته است، همین موضوع موجب شده است تا تمام بازارها نزولی شود، دلیل این سردرگمی ها ناشی از توافق و عدم توافق بین ایران و آمریکا بعد از ورود بایدن به کاخ سفید است. چنانچه این توافق صورت بگیرد، نرخ ارز و طلا سقوط خواهد کرد و بازارسرمایه گارد صعودی به خود خواهد گرفت.

در بازارسرمایه بسیاری از شرکت ها، طرح های توسعه ای دارند که به دلیل تحریم ها این طرح ها بر زمین مانده است، اگر این طرح های توسعه ای به نتیجه برسد، سودآوری شرکت های بورسی چند برابر خواهد شد، در نتیجه شاخص کل رشد شارپی خواهد کرد. به عنوان نمونه شرکت های لاستیک سازی که از تکنولوژی روز این صنعت عقب هستند با ورود تکنولوژی جدید می توانند لاستیک های با صرفه اقتصادی بیشتری تولید کنند که در صورت تحقق این امر سودسازی این صنعت چند برابر خواهد شد. بنابراین بازارسرمایه با زنده شدن برجام، رشد شارپی خود را شروع خواهد کرد.

از سوی دیگر، بسته بودجه سال1400 به گونه ای تدوین شده است که گویی با زنده شدن برجام در ارتباط تنگاتنگ است، و قرار است مراودات مالی با تمام جهان از سر گرفته شود. بنابراین بودجه کشور یک پیام می دهد که به احتمال زیاد در سال 1400 این توافق صورت خواهد گرفت. حالا باید منتظر مانند و دید در آینده چنین اتفاقی روی خواهد داد یا خیر؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |