جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 122221 19:18 1399/09/09
تب نفت و لرز کرونا با اولین سوز زمستانی

تب نفت و لرز کرونا با اولین سوز زمستانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تب نفت و لرز کرونا با اولین سوز زمستانی

تب نفت و لرز کرونا با اولین سوز زمستانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در روزهای اخیر، با نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش تقاضا برای طلای سیاه، بازار نفت جان تازه ای گرفت و این بازار بی رمق از تب کرونایی، علاوه بر سرمای هوا و گرمای تقاضا، همچنین تحت تاثیر موفقیت شرکت ‌های دارویی در ساخت واکسن کرونا و همچنین احتمال تمدید توافق کاهش تولید ۷.۷ میلیون بشکه‌ای نفت توسط اوپک پلاس، قیمتش افزایش یافت و در آستانه ورود به کانال ۵۰ دلاری قرار گرفت.

سیدمهدی حسینی، کارشناس ارشد انرژی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: در روزهای اخیر، بازار نفت از لحاظ قیمت روند صعودی را طی می کند و به تدریج نفت برنت به قیمت ۵۰ دلار نزدیک می شود به طوری که در روزهای قبل روی کانال ۴۸ دلار بود.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت نفت منفی شده بود و نفت برنت نیز به کمتر از ۱۶ دلار رسیده بود، رسیدن قیمت نفت به کانال۴۰ دلار پیش بینی می شد.

حسینی تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن زمستان، تقاضا برای نفت بالا می رود و انتظار می رود قیمت های بالاتری را از نفت را شاهد باشیم. از سوی دیگر سیر صعودی قیمت ها، اوپک پلاس را در شرایطی قرار می دهد تا تولید خود را افزایش دهد البته هم اکنون کشورهایی مانند عربستان که به سهمیه های اوپک پایبند بودند، پایبندی به سهمیه های اوپک پلاس که از پیش تعیین شده بود، را رعایت نکردند.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت نفت، تولیدکنندگان وسوسه می شوند که از سهمیه خود خارج شوند گفت: این موضوع اشتباه است که  فکر کنیم زمان برگزاری اجلاس اوپک پلاس برای این که سهمیه های خود را با توجه به روند صعودی قیمت ها کاهش دهد، زمان مناسبی است اما به هر حال از هفته آینده صحبت ها در این مورد آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: بنا به پیش بینی بنده، اوپک پلاس، در بهترین شرایط سهمیه های  فعلی خود را تمدید می کند و کشورهایی مانند عراق که تمایل دارند بیشتر نفت بفروشند با توجه به بالا آمدن قیمت نفت لیبی، ممکن است فشارهایی برای افزایش سهمیه خود اعمال کنند.

حسینی با اشاره به اینکه متوسط قیمت نفت در سال آینده به بالا و پایین بودن تقاضا درفصل های مختلف بستگی دارد مطرح کرد: به طور مثال در بهار، تقاضا پایین می آید به طور حتم قیمت هاهم به تبع آن افت خواهد داشت. در تابستان هم تقاضا به دلیل مسائلی از قبیل گرمای هوا و همچنین موفقیت احتمالی واکسن کرونا که منجر به رشد مسافرت ها خواهد شد، بالا می رود و در زمستان هم به دلیل سرما تقاضا همواره بالا خواهد ماند و در پی آن، قیمت در مدار صعودی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال میلادی آینده پیش بینی قیمت نفت تا ۴۰ دلار یک عدد محافظه کارانه است و می تواند بالاتر از آن هم باشد تصریح کرد : کشف واکسن کرونا، در تغییر بازار دنیا تاثیرگذار خواهد بود؛ زیرا اقتصادهایی که امروز کوچک شدند، مجدد فعالیت خواهند کرد و این عوامل موجب افزایش تقاضا و رشد اقتصادی خواهد بود البته بخشی از آن نیز به سیاستهایی که دولت  آمریکا در بخش انرژی اتخاذ خواهد کرد، باز می گردد.

وی گفت: جوبایدن؛ در راستای کاهش تولیدات مهم ایالات متحده یعنی نفت شیل آمریکا موضع گیری هایی دارد. تولید نفت شیل آمریکا حتی بیشتر از زغال سنگ به محیط زیست آسیب می رساند،؛ بنابراین بازگشت آمریکا به کنوانسیون پاریس و محدودیت های کاهش آلودگی محیط زیست که آن ها نسبت به آن متعهد شدند محتمل است و پیش بینی ها حاکی از ان است که حتی آمریکای به رهبری بایدن به معاهداتی که دولت ترامپ از آنها خارج شده بود، باز می گردد وبا توجه به این قضایا تولید شیل آمریکا پایین می آید.

حسینی در پایان تاکید کرد: مجموعه قضایا نشان می دهد بازگشت آمریکا به کنوانسیون محیط زیست، عرضه را کم می کند و با کشف واکسن کرونا رشد اقتصادی یعنی رشد تقاضا برای مصرف بهبود پیدا می کند؛ با این وجود نسبت به رشد قیمت نفت در سال آینده خوشبین هستم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |