پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 106963 12:55 1399/04/17
«تاخیر در پروژه ها» تهدیدی برای صنعت نفت

«تاخیر در پروژه ها» تهدیدی برای صنعت نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«تاخیر در پروژه ها» تهدیدی برای صنعت نفت

«تاخیر در پروژه ها» تهدیدی برای صنعت نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در سال های اخیر مطالعات متعددی در مورد علل تأخیر در اجرای پروژه های صنعت نفت و گاز در سراسر جهان انجام شده است و با استفاده از چندین پرسشنامه توانسته اند داده های مورد نظر را از مدیران پروژه های شاغل در سازمان های مختلف در صنعت نفت و گاز جمع آوری کنند و نتایج این نظرسنجی ها نشان می دهد توافق بالایی بین درک سهامداران پروژه ، مشتریان ، پیمانکاران و مشاوران در مورد علل تأخیر در پروژه به وجود آمده است و تماماً همه بر این باور هستند که باید با مدیریت یکپارچه این تاخیرات را سریعاً بر طرف کنند.

یوسف موسایی کارشناس ارشدحوزه انرژی در گفت وگو با خبرنگارجهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد : علاوه بر این، 6 مورد از این عناصر شناسایی شده که جزو عوامل کلی است و می تواند تأخیر در هر پروژه در هر صنعت را به همراه داشته باشد، این عوامل تأخیر را می توان، در 6 گروه اصلی، کارفرمایان ، پیمانکاران ، فنی و مهندسی ، عوامل خارجی ، خرید و منابع مالی قرار داد.

وی افزود : یکی دیگر از دلایل تاخیر پروژه ها را می توان اینگونه بیان کرد که افت قیمت نفت در سالهای اخیر باعث شده پروژه های نفت و گاز درمسیر نزولی قرار بگیرند و بنابراین، اکثر شرکتهای مهندسی ، تدارکات و ساخت و ساز (EPC) برای دستیابی به انتظارات پروژه تصمیم دارند پروژه را بهینه سازی کنند .

به گفته وی تاخیرات باعث تهدید اهداف پروژه از نظر زمان ، هزینه و کیفیت ، انحراف از انتظار کارفرمایان ، ایمنی و استانداردها است.  

وی درباره پیش نیازهای ارائه پروژه های نفت و گاز به پیمانکاران تاکید کرد: با توجه به بررسی های دقیق تر نسبت به صلاحیت و حسن انجام کار آنها، مطالعات پیشرفته در خصوص اقتصادی بودن طرح های جدید نفت و گاز به گونه ای که بعد از واگذاری پروژه و در مراحل مختلف کار مشکلی در پرداخت ها به پیمانکاران ایجاد نگردد ضرورت دارد.

موسایی با اشاره به اینکه یکی دیگر از بزرگ ترین چالش ها برای اجرای یک پروژه مهندسی انتخاب پیمانکار مناسب است گفت : عدم شناخت دقیق کارفرمایان و حساسیت های آن ها نسبت به پروژه های ارائه شده و پروژه های گذشته آن کارفرما باعث شده که شرکت های پیمانکاری زمان زیادی را برای مذاکرات متعدد با کارفرمایان به هدر دهند .

وی خاطرنشان کرد : «فنی و مهندسی» یکی از مهمترین بخش های صنعت نفت و گاز است اما متاسفانه نگاه درستی به این امر مهم وجود ندارد و کمترین زمان برای طراحی و بررسی هر چه بیشتر شرایط یک پروژه نفت و گاز دیده می شود، به گونه ای که طراحی مفهومی، طراحی اولیه ، طراحی دقیق ، ساخت و ساز و آزمایش، راه اندازی و تحویل، کمترین وزن کلی پروژه را به خود اختصاص می دهد . از این رو تعداد آزمون و خطاها بسیار زیاد می شود که این امر هزینه های بالایی را به سیستم تحمیل می کند.

موسایی ادامه داد :یکی از عوامل بسیار مهم در بخش فنی و مهندسی عدم تعامل بین طراحان پلنت های صنعتی با تولید کنندگان ملزومات صنعت نفت در مراحل طراحی و مهندسی است و این عدم هماهنگی باعث می شود زمان زیادی از پروژه گرفته شود .

وی عنوان کرد: قبل از شروع هر پروژه نفت و گاز باید مطالعات دقیقی بر روی تمامی بازارهای هدف خارجی و عواملی خارجی درگیر با پروژه مورد نظر انجام پذیرد تا ریسک ها و خطرات احتمالی، شفاف شده و تمهیدات لازم برای مقابله با آنها دیده شود.

کارشناس حوزه انرژی گفت: «خرید» در پروژه های نفت و گاز بسیار حائز اهمیت است، از این رو قبل از شروع پروژه باید تمام موارد فنی در خصوص خرید کالاها سریعاً بررسی و در دستورکار واحد بازرگانی قرار گیرد تا ثبت سفارشات محصولات و زمان تامین کالاهای برای پروژه به حداقل برسد .  

وی اظهار کرد : «تامین منابع مالی» یکی از اصلی ترین رکن های پروژه های نفت و گاز است که نیازمند به یک تفکر پویا و دانش روز در زمینه مدیریت منابع مالی است؛ این بدین معناست که بیشترین هزینه ها در بخش های خرید و اجرای پروژه است، از این رو هماهنگی بین این دو بخش بسیارحائز اهمیت است چون عدم پرداخت مداوم به پیمانکاران اجرایی و تولیدکنندگان ملزومات پروژه، می تواند روند ساخت و تحویل کالاهای مورد نیاز پروژه به تعویق بیاندازد . 

وی در پایان خاطرنشان کرد:  امید آن است مدیران این صنعت با بالا بردن درک صحیح خود و مجموعه زیر دستشان از هزینه های بالایی که تاخیرات به پروژه اعمال می کند در رفع موانع پیش رو کوشا باشند .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |