جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 134402 11:18 1399/12/04
به زودی ترخیص فرآورده های بهداشتی و آرایشی از گمرک آغاز می‌شود

به زودی ترخیص فرآورده های بهداشتی و آرایشی از گمرک آغاز می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
به زودی ترخیص فرآورده های بهداشتی و آرایشی از گمرک آغاز می‌شود

به زودی ترخیص فرآورده های بهداشتی و آرایشی از گمرک آغاز می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، علیرضا مناقبی، نائب رئیس مجمع واردات اظهار داشت: بدلیل رابطه تنگاتنگ اقلام بهداشتی و آرایشی با سلامت مردم و وفور کالاهای قاچاق در بازار کشور، در سال های گذشته، وزارت بهداشت و وزارت صمت فرآیند شناسنامه دار شدن تجار و بازرگانانی که در این حوزه فعالیت می کردند را سرعت داده و تلاش کردند ضمن حمایت از تولید داخل، واردات فرآورده های بهداشتی و آرایشی در مسیر قانونی انجام شود و به این صورت زمینه لازم برای نظارت بر اصالت و کیفیت آن ها را فراهم کردند.

وی ادامه داد: این موضوع از آنجایی حائز اهمیت بود که آمارها نشان می داد که تهیه اقلام بهداشتی و آرایشی، بخشی از تقاضای مردم است و اینکه آن ها از طریق رسمی و قانونی وارد کشور نمی شوند، موجب کاهش تقاضای آن ها نشده است.

مناقبی افزود: با این حال از سال گذشته به دلیل محدودیت های ارزی و تغییر ناگهانی سیاست های تجاری کشور، بخشی از این اقلام که به صورت رسمی وارد کشور شده بودند به دلیل عدم امکان ترخیص، در گمرکات رسوب کرد و این موضوع بدلیل ناهماهنگی های مختلف میان دستگاه های مرتبط با تجارت خارجی، تاکنون در گمرکات تعیین تکلیف نشده اند.

به گفته مناقبی، گزارش ها حاکی است که بلاتکلیفی و تاخیر در ترخیص آن ها موجب شده که تاریخ مصرف بخشی از این اقلام به محدوده انقضا نزدیک شده و در آستانه فاسد شدن قرار گیرند و این موضوع بر ضرورت سرعت بخشیدن به فرآیند تعیین تکلیف آنها افزوده است.

مناقبی با اشاره به دیگر مشکلات فعالان اقتصادی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم که موجب اخلال در بازار اقلام بهداشتی و آرایشی شده و نیازمند تعیین تکلیف است، در خصوص اقلامی است که به صورت فله و بالک وارد کشور شده تا در کارخانه های مناطق آزاد، فرآوری و تبدیل به محصول نهایی شود.

به گفته مناقبی، متاسفانه فعالان این بخش از صنعت آرایشی و بهداشتی نیز گرفتار تغییر سیاست های ارزی و تجاری کشور شده اند و محصولات آنها اجازه عرضه پیدا نکرده است و ضرورت دارد دستگاه های ذیربط نسبت به این موضوع هرچه زودتر ورود کنند. نائب

رئیس مجمع واردات تصریح کرد: در جلسه ای که روز گذشته با ارونقی، معاون فنی گمرک ایران داشتیم، موضوع را مجددا خاطر نشان کردیم که صدور مجوز ترخیص آن ها، هیچ‌گونه فشاری بر دوش دولت و بانک مرکزی در خصوص تأمین ارز یارانه‌ای به دنبال نخواهد داشت او ادامه داد: در این جلسه تاکید کردیم که بازار کشور نیازمند آزاد شدن این اقلام است و هر تاخیری در این خصوص، موجب فربه شدن قاچاقچیان و از دست رفتن سرمایه تجار رسمی کشور می شود.

مناقبی افزود: در این جلسه معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف این کالاها، به تشریح پیگیری های گمرک برای ترخیص کالاهای رسوبی از جمله کالاهای گروه 4 و 27 که در گمرکات کشور پرداخت و خاطرنشان کرد که متاسفانه تبعات ناهماهنگی برخی دستگاه های دخیل در امر تجارت خارجی متوجه گمرک می شود .

وی در پایان تصریح کرد: به نظر می رسد با پیگیری های مستمر کمیسیون بهداشت و آرایشی مجمع واردات و نگرش واقع بینانه مسئولین، شرایط برای ترخیص فرآورده های بهداشتی و آرایشی که در گمرکات کشور رسوب کرده، فراهم شده و به زودی شاهد آزادسازی آنها خواهیم بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |