جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 144496 19:10 1400/03/22
برجام تعیین‌کننده جهت نقدینگی بازارسرمایه

برجام تعیین‌کننده جهت نقدینگی بازارسرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
برجام تعیین‌کننده جهت نقدینگی بازارسرمایه

برجام تعیین‌کننده جهت نقدینگی بازارسرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در سومین هفته خردادماه به دلیل خبرهای مثبت رسیده از وین و حواشی آن مبنی بر احتمال احیای برجام دوم، موجب شد تا دو گروه خودرو و بانک به این موضوع واکنش نشان داده و بیشترین حجم معاملات را نصیب خود کنند.

به گزارش جهان اقتصاد، هفته گذشته بازار سرمایه فقط سه روز کاری را تجربه کرد و در این سه روز شاخص کل دو روز سبز و یک روز قرمز داشت و شاخص کل توانست در این سه روز با رشد ناچیز 0.28 درصدی تا ارتفاع یک میلیون و 151 هزار و 846 واحدی صعود کند.

خبرها حاکی از افزایش احتمال پیروزی برجام می‌دهد، این موضوع موجب شد تا گروه‌های صادرات محور همچون گروه پتروشیمی اندکی عقب‌نشینی کنند که فرار از گروه‌های صادرات محور معاملاتی شد تا شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته عقب نشینی کند.

در هفته گذشته کمترین بازدهی هفتگی به ترتیب به نماد "تشاد" با 43 درصد ریزش و "کسعدی" با 36 درصد ریزش و "وپسا" با 32 درصد افت اختصاص یافت. در طرف مقابل بیشترین بازدهی هفتگی به ترتیب به نمادهای "زپارس" و "خگستر" هر کدام با 15 درصد رشد و "شغدیر" با 14 درصد رشد شامل شد.

همچنین در هفته گذشته حقیقی‌ها به ترتیب خریدار نمادهای «وبملت»، «فروی» و «کاما» بودند و حقوقی‌ها فولاد، «وپاسار» و «میدکو» خریداری کردند.

احتمال موفقیت برجام موجب شده است تا توجه به صنایع ریالی مانند سه گروه خودرو، محصولات دارویی و بانک‌ها افزایش یابد چرا که برجام موجب خواهد شد تا نرخ‌ ارز کاهش یابد، ضمن این که احیای برجام موجب شده است برخی از کالاهای کامودیتی همچون نفت تحت تاثیر قرار گیرند تا مقداری از ارزش خود را از دست دهند، بدین ترتیب احتمال خروج سرمایه‌های خرد از گروه‌های بزرگ کامودیتی‌محور موجب خواهد شد تا در هفته‌های آینده شاهد جابه‌جایی نقدینگی در این بازار باشیم. بخشی از این نقدینگی احتمالا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |