جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 105817 21:50 1399/02/27
بازگشت شاخص به کانال ۹۰۰ هزار واحد

بازگشت شاخص به کانال ۹۰۰ هزار واحد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازگشت شاخص به کانال ۹۰۰ هزار واحد

بازگشت شاخص به کانال ۹۰۰ هزار واحد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی در روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه یکدست قرمز پوش شد تا این که در پایان معاملات شاخص کل بازار سرمایه با ریزش حدود ۳۵ هزار واحدی به کانال ۹۰۰ هزار واحدی نزول کرد.
به گزارش جهان اقتصاد، صعود و ریزش ذات هر بازاری است اما با توجه به این که از ابتدای سال ۹۹ سرمایه های جدیدی وارد این بازار شد، که اکثر این سرمایه ها متعلق به کد اولیه ها هستند، این موضوع زنگ خطری برای بازار سرمایه کشور محسوب می شود واحتمال اصلاح بیشتر را افزایش می دهد. ضمن این که اگر این سرمایه ها از بازار سرمایه خارج شوند به بازار های رقیب همچون بازار ارز و طلا کوچ خواهند کرد و دلالان این بازار ها را بسیار خوشحال خواهند نمود. ضمن این که هرچقدر هیجان در رشد بیشتر می شود، دوره اصلاح به لحاظ زمانی کاهش می‌یابد، لذا اگر بازار قصد دارد یک رالی صعودی قوی را پیش بگیرد، باید سریعا به اصلاح پایان دهد و در صورتی که اصلاح به لحاظ زمانی، به اندازه دو هفته باشد، آنگاه رالی صعودی بعدی ضعیف‌ تر از گذشته خواهد بود.
دلیل ریزش شاخص کل را باید در رفتار هیجانی سهامداران خُرد و حقیقی جست چرا که بر اثر هیجانات وارد بازار شده و چه در خرید و چه در فروش سهام، به صورت هیجانی رفتار می‌کنند، به گونه‌ای که در اکثر سهام‌های مهم بورسی، صف فروش میلیونی شکل گرفته است.
تا هفته گذشته شاخص کل یک میلیون واحد، خط مقاومت به حساب می آمد اما با توجه به شکسته شدن این خط در روز گذشته احتمالا شاخص کل در محدوده ۹۲۰الی ۹۷۰ هزار واحد شدیدا حمایت می شود. اگر با سرعت به سمت ۹۲۰هزار واحد در هفته پیش رو حرکت کند، در میانه هفته با یک موج قوی خریدار از منفی به سمت صف خرید حرکت خواهد کرد.
با این حال در روز گذشته شرکت ایران خودرو پس از حدود دو ماه تعلیغ در معاملات به دلیل افزایش سرمایه بازگشایی شد، به طوری که بیش از سه ونیم میلیارد این نماد بورسی صف خرید داشت و این صف خرید موجب شد تا نماد خودرو ۱۰۰ درصد بازدهی به سهام داران خود اعطا کند.
در اولین روز معاملاتی هفته شاخص کل با معیار هم‌وزن ۶ هزار و ۴۱۲ وحد افت کرده و به رقم ۳۰۹ هزار و ۶۴۲ واحد رسید. همچنین در روز شنبه معامله‌گران بورس حدود پنج و نیم میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۸۳۵ هزار معامله و به ارزش ۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس را که به بیش از ۳ میلیارد و ۱۱۹ میلیون تومان رسید را درنظر بگیریم، معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در مجموع بیش از ۹ هزار و ۴۸۶ میلیارد تومان اوراق مالی و سهام خرید و فروش کردند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |