جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 139814 13:07 1400/02/11
بازهم قم پیشگام در انقلاب شد

بازهم قم پیشگام در انقلاب شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازهم قم پیشگام در انقلاب شد

بازهم قم پیشگام در انقلاب شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آیین رونمایی از طرح جدید تابلوهای کوچه‌های مزین به نام شهدا در قالب طرح "کوچه‌های آسمانی" که برای نخستین بار در کشور در حال اجراست با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و شهردار قم رونمایی شد.

آیین رونمایی از طرح جدید تابلوهای کوچه‌های مزین به نام شهدا شهر قم با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، اوحدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، دکتر سقائیان نژاد شهردار قم، جانشین فرمانده سپاه قم، اعضای شورای اسلامی شهر قم، معاون استاندار قم، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، دیگر مسئولان استانی و خانواده معظم شهدا و ایثارگران با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حسینیه امام خامنه‌ای گلزار شهدا علی بن جعفر(ع) برگزار شد.

در تابلوهای جدید کوچه‌های شهدا علاوه بر انتشار عکس شهید، چهار اطلاعات مرتبط شامل محل شهادت، تاریخ شهادت، سن و عضویت نیز به همراه QR کد برای معرفی بیشتر شهدای استان قم در نظر گرفته‌شده و به‌نوعی زندگی‌نامه شهدا به‌صورت هوشمند توسط شهروندان قابل دریافت است.

طرح جدید الگوی شهرها و روستاها شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و قدردانی از اقدام بسیار ارزشمند شهرداری قم، شورای شهر، بنیاد شهید، اداره کل نشر ارزش‌های آثار دفاع مقدس و سایر نهادها در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: اگر امروز شهرداری قم این کار بسیار زیبنده و قابل‌احترام را اجرا کرده و تأکید دارد که کوچه و خیابان‌های ما باید بنام شهدا مزین شود این رویکرد بینشی و اساسی است.

سعید اوحدی با بیان اینکه از مصادیق ذکر خدا یاد و خاطره شهدا است، افزود: اگر کوچه و برزن‌های خودمان را با نام و یاد شهدا نام‌گذاری کرده و با کار زیبایی که در تابلوهای جدید بوده که مردم می‌توانند با تلفن همراه خود به‌صورت هوشمند از خاطرات، زندگی و وصیت‌نامه شهدا در یک لحظه بهره‌مند شوند، برای این است که در مسیر زندگی صحیح قراربگیریم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: تقاضای ما از تمام استان‌های کشور، شهرداران، شوراهای اسلامی شهر و روستاهای مختلف کشور این است که این کار زیبا در شهر قم را الگو قرار داده و در شهر و روستای خود اجرا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اوج شکوه فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص شهدا و جایگاه شهدا بعد از شهادت سیدالشهدای محور مقاومت است، ابراز کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مکتب سلیمانی؛ چراکه این مکتب برای همگان دانشگاه عظیم انسان شدن است، چراکه در وجود سیدالشهدای محور مقاومت، حاج قاسم نازنین عصاره همه فضائل، عصاره همه ویژگی‌های متعالی انسانی تجلی پیدا کرد.

اوحدی با بیان اینکه تا به امروز در اشاعه مکتب شهید سلیمانی کوتاهی کرده‌ایم و یکی از نهادها نیز بنیاد شهید و امور ایثارگران است، خاطرنشان کرد: باید در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز پژوهشی به این کلیدواژه مقام معظم رهبری در مورد مکتب سلیمانی بیشتر توجه شده و روی آن به‌طور ویژه‌کار شود.

تقدیر از تعلق‌خاطر به شهدا در شورای شهر و شهرداری قم

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در بخش دیگری از این آیین، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تکریم خانواده معظم شهدا و ایثارگران، مردم قم را پیشگامان انقلاب و شهدای انقلاب دانست و اظهار داشت:

زنده نگه‌داشتن شهدا، به دلیل اینکه شهید هویت‌ساز بوده برای خود ما سودمند است و باید از این مهم صیانت شود.

آیت‌الله علیرضا اعرافی عنوان کرد: ما هنوز برای شهدا کم گذاشته‌ایم؛ نباید کسانی تصور کنند این کارها سطحی و بی‌ارزش است، هر کاری که در راستای برافراشتن پرچم شهدا باشد از نام‌گذاری تا فرهنگ‌سازی برای ما ارزش است.

امام‌جمعه قم اذعان کرد: باید فرهنگ شهادت، مقاومت، ایثار و مردان میدان را به کلاس آموزش و پرورش، دانشگاه، کلاس و حوزه، کوچه و بازار، عمق خانواده‌ها و اعماق قلب جوانانمان ببریم و کار حوزه و مسئولان و اصحاب فرهنگ این است که نمادهای شهادت و ایثار را پیش ببرند و به آن‌ها عمق ببخشند.

وی از اقدام ارزشمند شهرداری، شورای شهر، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره کل نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سایر نهادها در راستای طراحی تابلوهای جدید نام‌گذاری شهدای قم قدردانی کرد و افزود: این طرح بسیار زیبا و جذاب نمادی از تعلق‌خاطر به شهدای سر افزار بوده و سبب تحکیم مبانی فرهنگی ایثار و شهادت می‌شود.

نصب ۲۰۰۰ تابلو جدید کوچه‌های شهدا در قم

شهردار قم نیز در بخش دیگری از این آیین اظهار داشت: امروز فرهنگ ایثار و شهادت همانند عصاره‌ای باعث است که سبب تحرک در جامعه شده است. نه‌تنها در جامعه ما، بلکه در صدر اسلام این مباحث جاری بوده و سبب شده به سمت این فرهنگ حرکت کنیم.

دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد با تأکید بر اینکه ادامه حیات کشور به فرهنگ شهید و شهادت وابسته است، خاطرنشان کرد: انسانیت خودمان نیز به فرهنگ ایثار و شهادت وابسته است، بنابراین وظیفه مدیریت شهری ازجمله شورا و شهرداری در شهر کریمه اهل‌بیت(س) این بوده که فرهنگ شهید و شهادت ترویج داده شود.

وی یادآور شد: توکل به خدا، تزکیه نفس، ترجیح منافع نظام بر منافع شخصی، خدمتگذاری، مردم‌داری، استقامت در راه رسیدن به هدف، انصاف، ذلت گریزی، نترسیدن از مرگ، ساده زیستی، انصاف، خطرپذیری، انتقادپذیری و عدم دنیاپرستی از شاخصه‌های فرهنگ شهادت است و به تأسی از آن، کوچه‌ها و میادین و معابر مزین به نام شهدا شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سال ۹۹ با تمام محدودیت‌های موجود پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در شهر قم انجام گرفت که تعداد زیادی از این پروژه‌ها در ارتباط با فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی ابراز کرد: افتتاح پارک بزرگی که قرار است در آن برای شش هزار و ۹۰ شهید استان قم یک درخت کاشته شود یکی از این فعالیت‌ها است، همچنین ساخت بوستان شهید زین‌الدین به‌عنوان یکی از زیباترین بوستان‌های شهر قم و خانه شهیدان زین‌الدین از دیگر اقدامات صورت گرفته شهرداری قم در راستای ترویج فرهنگ شهید و شهادت است.

شهردار قم در مورد تابلوهای جدید شهری که قرار است با عنوان شهدا بر سردرب کوچه‌ها نصب شود، گفت: قرار است در فاز نخست این تابلوها در دو هزار کوچه شهر نصب شود، مجهز شدن آن به کد QR سبب می‌شود، هر فردی که وارد کوچه می‌شود و بخواهد اطلاعاتی در رابطه با شهید آن کوچه آشنا شود به‌راحتی از طریق این کد به سامانه مربوطه دستیابی پیدا می‌کند.

وی اذعان کرد: امیدواریم این فرهنگ ایثار و شهادت در تمام ابعاد بتواند راهنمای حرکت‌های این نظام باشد و در گام دوم انقلاب بتوانیم به تأسی پشت سر رهبر معظم انقلاب در میدان همبستگی قدم‌های بزرگ را برداریم.

طراحی تابلوهای جدید شهدا برای نخستین بار در قم

همچنین رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز در این مراسم با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای حذف نام و یاد شهدا در شهرها اظهار داشت: در این زمینه طرحی برای ماندگاری بیشتر نام و یاد شهدا در شهر در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار گرفت.

سید مجتبی سبحانی ثابت ادامه داد: این اقدام برای نخستین بار در شهر قم در دست اقدام بوده و با پیگیری‌های انجام‌شده امیدواریم به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و این تابلوها در تمامی کشور در معرض عموم قرار گیرد.

صدور سند هویتی کوچه شهدا در قم/ اهدای اسناد هویتی به خانواده‌های معظم شهدا

همچنین مهدی کلانترزاده اظهار داشت: همزمان با برگزاری آیین رونمایی از تابلوهای جدید کوچه‌ها که مزین به تصویر و مشخصات شهدا است، از سند هویتی این کوچه‌ها که توسط شهرداری قم صادرشده رونمایی شد.

وی با بیان اینکه تعدادی از این اسناد هویتی به خانواده معظم شهدای هر محله که کوچه بنام آن شهید است، تقدیم شده است، افزود: در سند هویتی که تحویل خانواده معظم شهدا تقدیم می‌شود، نشانی کوچه، منطقه شهرداری و شماره کوچه ذکر شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم ابراز کرد: در تابلوهای جدید معابر و کوچه‌های قم علاوه بر نام شهید، عکس، تاریخ شهادت، محل شهادت، سن و نوع عضویت قید شده است.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری شورای شهر، بنیاد شهید، کنگره شهدا و همچنین اداره کل حفظ نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم روی این تابلوها آدرس QR حک شده و شهروندان می‌توانند به زندگی‌نامه، عکس‌ها و وصیت‌نامه شهید دسترسی داشته باشند.وی همچنین از تدوین سند هویتی نام‌گذاری کوچه‌های شهدا و ارائه به خانواده‌های شهدا خبر داد و افزود: در فاز نخست این پلاک‌ها برای کوچه‌های یک و یا نهایتاً دو شهید نصب می‌شود.

گفتنی است شورای اسلامی شهر قم، شهرداری قم، کنگره ملی شهدا، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های اسلامی استان و سازمان زیباسازی شهرداری قم در اجرای این طرح مشارکت دارند.

در انتهای این مراسم به‌صورت نمادین تابلوهای جدید کوچه‌های شهدا در مناطق هشت‌گانه به‌صورت برخط رونمایی شد، همچنین سند هویتی این تابلوها به تعدادی از خانواده‌های شهدا اهدا شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |