پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 116897 23:03 1399/08/03
بازارگردانی عامل جذابیت بیشتر سهم می شود

بازارگردانی عامل جذابیت بیشتر سهم می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازارگردانی عامل جذابیت بیشتر سهم می شود

بازارگردانی عامل جذابیت بیشتر سهم می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

بررسی کلی بازار سرمایه نشان می دهد که این بازار در حال بهبود وضعیت است. در بهبود یافتن بازار سرمایه یک نکته با اهمیت وجود دارد که باید به آن توجه کرد، زیرا اولین گروهی که در روند ریزش اخیر متعادل شدند، سهام های دلاری بودند.

ولید هلالات، ریاست هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار، در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: خروج از سقوط بازار سرمایه توسط دلاری ها دوعلت دارد؛ اول اینکه حامیان حقوقی بزرگی داشتند و به نوعی بازارگردانی شدند. دوم اینکه نرخ ارز صعودی شده بود و p.e تحلیلی آن ها به حد منطقی جهت سرمایه گذاری رسیده بود.

هلالات بیان داشت: اما در این بین سهام های غیر دلاری نیز وجود داشت که رشد خوبی را پس از اصلاح تجربه کرده اند، به عنوان نمونه شرکت ایران خودرو یکی از اولین شرکت های غیردلاری بود که سبز شد، چون اولین شرکتی بود که خبر بازارگردانی آن در بازار پیچید.

وی افزود: اگر مصاحبه چند روز گذشته رئیس انجمن صنفی سیمان را شنیده باشید، متوجه خواهید شد که او در این مصاحبه کاری کرد کل صنعت سیمان سبز پوش شود. او خبر داده بود که برای کل صنعت سیمان بازارگردان تعیین می کنیم.

این کارشناس خبره بازار سرمایه تا کید کرد: این مساله نشان می دهد که بازار تا چه اندازه به نقدشوندگی وزن می دهد. یعنی حقیقتا مهمتر از EPS بحث نقدشوندگی است.

این تحلیل گر بنیادی با اشاره به این مطلب که باید به بازارگردانی بها داد، گفت: نهاد ناظر، شورای عالی بورس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با درک صحیحی از فضای موجود، بازارگردانی را اجباری کردند و سازمان بورس هم فورا زیرساخت ها را مهیا کرده است.

ریاست هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار افزود: برای رسیدن به یک بازار منطقی که در رشد و افت رفتاری تحلیلی از خود بروز می دهد، باید بازارگردان ها تقویت شوند و از شکل سنتی خارج شوند.

هلالات در پایان گفت: این تعداد شرکت تامین سرمایه و مدیریت سرمایه حتما می توانند مدل سنتی بازارگردانی را که محدود به چند نماد بود، به کل بازار تعمیم دهند. باید از دانش آکادمیک فعالان بازار و تجربیات مدیران نهاد مالی استفاده شود تا این مسیری که آغاز شده به بهترین شکل ادامه یابد، آن وقت می شود یک سال بعد که به امروز نگاه می کنیم، حس کنیم که یک قدم مثبت رو به جلو برداشته ایم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |