پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 144643 17:37 1400/03/23
بازارهای «جدید» صادراتی امید بورس پس از احیای برجام

بازارهای «جدید» صادراتی امید بورس پس از احیای برجام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازارهای «جدید» صادراتی امید بورس پس از احیای برجام

بازارهای «جدید» صادراتی امید بورس پس از احیای برجام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

این روزها خبرهایی از وین به گوش می‌رسد مبنی بر این که آخرین مذاکرات برجامی در حال سپری شدن است و به زودی شاهد پیروزی برجام دوم خواهیم بود، برای بررسی احیای برجام و تاثیر آن بر بازارسرمایه با یک کارشناس بازارسرمایه گفت‌وگو کرده‌ایم.

حسین محمودی اصل، کارشناس ارشد اقتصادی، در گفت‌وگو با جهان اقتصاد گفت: بازار سرمایه نسبت به برگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های برجامی به دو جهت عکس‌العمل نشان می دهد؛ اول کاهش قیمت ارز است و باید این نکته را در نظر داشت که بازار سرمایه این موضوع را تا حدود زیادی با توجه به برنده شدن آقای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رویکرد ایشان «پیش‌خور» کرده است.

محمودی اصل گفت: از سوی دیگر با توجه به مذاکرات وین و اخبار مثبت آن و همچنین بازگشتت آمریکا به برجام بازار ارز تاثیر خود را از این موضوع گرفته و از این به بعد تغییرات زیادی در نرخ ارز نخواهیم داشت و شوکی از افت آن بر بازار ارز متصور نیستم، بدین ترتیب که تغییر قیمت ارز در محدوده 10 درصد خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: البته ممکن است در شروع تحقق برجام افت نرخ دلار شدید باشد اما در بلندمدت نرخ ارز در محدوده 20 هزار تومان خواهد بود.

وی تاکید کرد: تاثیر دیگر احیای برجام، ترس از تجربه قبلی است، چرا که در گذشته برجام موجب شد تا منابع ارزی افزایش یابد و به تبع افزایش منابع ارزی واردات رو به فزونی رفت، از سوی دیگر با افت محسوس قیمت ارز ما شاهد افزایش قاچاق کالا بودیم. اما در برجام دوم واردات بی رویه نخواهیم داشت.

محمودی اصل گفت: با توجه به کمبود کالاهای اساسی و همچنین ضرورت واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید به نظر می رسد برنامه واردات بی رویه مانند گذشته روی نخواهد داد.

این کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به تاثیر برجام بر بازار سرمایه گفت: در این دوره بازار سرمایه در چند ماه گذشته عکس‌العمل خود را در رابطه با برجام نشان داده است و خود را با برجام وفق داده است چرا که قیمت نمادهای بورسی به شدت کاهش یافته است و قیمت‌ها پیش از این کاهش نخواهد یافت.

محمودی اصل در پایان تاکید کرد: یکی از موارد دیگری که برجام موجب تقویت بازار سرمایه خواهد شد مسئله کاهش هزینه‌های نقل وانتقال پول شرکت‌های بورسی است که دست به واردات و صادرات مواد اولیه و تجهیزات و کالا زده‌‎اند، ضمن این که شرکت‌های بورسی به بازار‌های جدید صادراتی نیز دست خواهند یافت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |