پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 112227 19:08 1399/06/30
بازآفرینی یا لکه‌گذاری پلاک‌های تحت تملک وزارت راه!

بازآفرینی یا لکه‌گذاری پلاک‌های تحت تملک وزارت راه!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
بازآفرینی یا لکه‌گذاری پلاک‌های تحت تملک وزارت راه!

بازآفرینی یا لکه‌گذاری پلاک‌های تحت تملک وزارت راه!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی طرح ساخت ۵۰هزار واحد مسکونی برای کم‌درآمدها در گفتگو با فرشید پورحاجت

مهناز اسماعیلی-روز یکشنبه مراسمی در راستای امضای تفاهمنامه ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی میان شرکت بازآفرینی شهری ایران و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد.

موضوع این تفاهمنامه، احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی برای گروه‌های کم‌درآمد عنوان شد که بر اساس آن شرکت بازآفرینی شهری ایران در اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷و آیین‌نامه اجرایی آن نسبت ‌به در اختیار قرار دادن اراضی در اختیار خود به شرکت توسعه‌گران عمران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به‌ عنوان کارگزار اقدام می‌کند.همچنین بر اساس این تفاهمنامه، کلیه متقاضیان واحدهای مسکونی مورد این تفاهم‌نامه از طریق شرکت بازآفرینی شهری ایران و سامانه طرح اقدام ملی مسکن به کارگزار معرفی خواهد شد. 

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان به گفتگو پرداخت.

فرشید پورحاجت با بیان اینکه در حوزه بازآفرینی شهری که یک امر بسیار مهم است، قطعا کارها باید کارشناسی شده، باشد، گفت: در تمام دنیا، شرکت های توسعه گر که اساس و بنیاد فعالیت تخصصی لازم در حوزه بازآفرینی شهری را دارند، اقدام به اجرای طرح های توسعه شهری و بازآفرینی در محله های هدف و مناطق مختلف کشور می کنند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: این که یک شرکت مادرتخصصی با ستاد اجرایی فرمان امام تفاهمنامه ساخت 50هزار واحد را امضا می کند، باید مورد کنکاش قرار بگیرد که آیا این طرح ها منتج به بازآفرینی خواهد شد یا به دنبال این هستیم که بعضی از پلاک هایی که در مالکیت وزارت راه و شهرسازی است، لکه گذاری کنیم و ساخت و سازها در این مناطق صورت گیرد؟

وی با تاکید بر اینکه لکه گذاری در پلاک های تحت مالکیت وزارت راه و شهرسازی، «بازآفرینی شهری» نیست، تصریح کرد: بازآفرینی باید محله محور باشد. بارها شخص آقای رییس جمهور هم اعلام کرده است که باید در یک محله، شرکت توسعه گر شروع به فعالیت کند و متناسب با زیست اقلیم آن منطقه، یک پروژه را تعریف و اقدام به نوسازی، توانمندسازی یا احداث کند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان افزود: از سوی دیگر باید دید اصلا ستاد اجرایی فرمان امام جایگاه توسعه گری دارد یا خیر و آیا ما اساسا دنبال راه اندازی شرکت های توسعه گر در حوزه مسکن و ساختمان کشور هستیم یا خیر؟ مثلا ما الان در منطقه سیروس شاهد اقدامات خوبی بودیم اما باید ببینیم می خواهیم در این طرح هم مسیر را به آن شکل دنبال کنیم یا اینکه در پلاک هایی که در سال های گذشته وزارت راه و شهرسازی تملک کرده، به صورت ریزدانه شروع به ساخت و ساز کنیم.

پورحاجت در پایان با بیان اینکه باید منتظر انتشار جزییات این طرح باشیم، گفت: حالا باید ببینیم در شرایط جدیدی که تعریف شده است، آیا وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان های بخش دولتی حاضر هستند زمین های خود را برای اجرای پروژه های بازآفرینی شهری تحویل وزارت راه و شهرسازی بدهند یا خیر؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |