جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 128744 18:10 1399/10/21
انتشار اطلاعات پروژه‌ها دست سفته‌بازان مسکن را کوتاه می‌کند

انتشار اطلاعات پروژه‌ها دست سفته‌بازان مسکن را کوتاه می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
انتشار اطلاعات پروژه‌ها دست سفته‌بازان مسکن را کوتاه می‌کند

انتشار اطلاعات پروژه‌ها دست سفته‌بازان مسکن را کوتاه می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد:

مهناز اسماعیلی-در شرایطی که امروز همه اقشار جامعه توانایی خرید مسکن را ندارند و نوسان شدید قیمت در این حوزه، بازاری آشفته را ایجاد کرده است، بورس کالا به عنوان مکانیزمی در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی طرح پیش فروش متری مسکن را ارائه کرده است که با توجه به آن می توان چشم انداز روشنی را در بازار مسکن پیش بینی کرد.

پیش فروش متری مسکن چارچوبی که در بازار سرمایه می‌توان برای آن پیاده سازی کرد، اوراق سلف موازی استاندارد است زیرا تجربه خوبی در این حوزه وجود دارد و طرح پیش فروش متری مسکن می‌تواند بر مبنای این ابزار مالی اجرایی شود.

در این طرح شرکت سازنده و انبوه ساز و یا هر مجموعه‌ای که در حال ساخت مسکن است می‌تواند با هدف تأمین مالی و حتی فروش ملک اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد کند که این اوراق قابل تحویل در سررسید است یعنی فرد می‌تواند در سررسید به ازای متراژهای معینی که تعیین شده، اوراق را تأمین کرده و اقدام به تحویل گرفتن واحد مسکونی کند؛ مثلاً اگر قرار است ۸۵ متر تحویل بگیرد، باید بتواند به آن تعداد اوراق تأمین کند و یا اینکه اوراق را در سررسید با سود مشخصی که در نظر گرفته شده است تسویه نقدی کند.

علاوه بر این می‌توان با قرار دادن اوراق اختیار خرید و فروش تبعی روی اوراق، ریسک ناشر و همچنین ریسک خریدار را مدیریت کرد لذا تمامی اقداماتی که روی اوراق سلف موازی استاندارد قابل پیاده سازی است، روی این اوراق هم قابلیت اجرایی دارد.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با مرتضی عقیلی، تحلیلگر بازار سرمایه به گفتگو پرداخت.

مرتضی عقیلی با بیان اینکه یکی از روش های مطمئن برای جمع آوری سرمایه های غیرمولد، انتشار اوراق سلف در بازار سرمایه و بورس کالا است، گفت: اوراق سلف مسکن می تواند راهی برای تامین مالی پروژه های مرتبط با پروژه های مسکن باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: با این حال، برای جذب سرمایه و مشارکت سرمایه گذاران در بازارمسکن باید راهکارهای مناسب جهت پوشش ریسک و دریافت بازده توسط سرمایه گذاران پیش بینی شود. رسیدن به هدف جذب سرمایه برای راهبرد پروژه ها با فروش اوراق انجام خواهد شد.

وی با طرح سوالی مبنی بر این که این اوراق تا چه مدتی برای سرمایه گذاری جذاب خواهد بود؟ تصریح کرد: با وجود تورم بالا در اقتصاد ایران، حداقل سود پیش بینی شده باید نرخ تورم را پوشش دهد وگرنه میزان مشارکت دوره های آتی در این بخش کاهش خواهد یافت. از طرفی مدت زمان دوره ارزیابی و تجدید ارزش دارایی ها در پروژه ها باید مشخص شود. با توجه به تغییر بهای دارایی ها و نرخ ارز پایه و تغییر ارزش دارای های پروژه ها سهم اوراق خریداری شده در این پروژه نیز تغییر خواهد کرد.

عقیلی افزود: هر چند این اوراق در بازار ثانویه قابل خرید و فروش است اما انتشار دقیق اطلاعات پروژه ها، خرید و فروش اوراق را با آگاهی بیشتر همراه خواهد کرد و این ساز و کار، دست سفته بازان را از این بازار کوتاه می کند. از طرفی، امکان تهاتر اوراق و تعیین کارمزد تهاتر می تواند این بازار را جذاب تر کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: بر اساس خرید اوراق سلف، خریدار در سهم مشخص از پروژه سرمایه گذاری کرده و مالک آن سهم است. حالا اگر خریدار چند اوراق در پروژه خریداری کند، امکان خرید ملک در پایان دوره بیشتر خواهد شد. اگر اوراق چند پروژه خریداری شده باشد، می تواند بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه نسبت به سایر پروژه های خریداری شده، تهاتر در برگه ها را انجام دهد. این موضوع هدف خرید ملک در پایان مدت سرمایه گذاری را در دسترس بیشتری قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه با رقابتی شدن پروژه ها برای اتمام سر موعد پروژه، دارندگان اوراق را به تصاحب ملک و خانه دار شدن نزدیکتر می کند، اظهار کرد: پیش بینی تهاتر اوراق و همچنین نحوه مدیریت پروژه ها در جذابیت بیشتر پروژه ها تاثیرگذار است و ریسک خرید اوراق نیز پایین تر می آید.

عقیلی با بیان اینکه ساز و کار مدیریت دقیق بر داده ها و اطلاعات پروژه، سیستم کنترل و گزارش دهی پروژه ها بر اساس استاندارد مشخص باید انجام شود، گفت: چراکه منابع مالی زیادی برای پروژه ها تامین می شود و سازمان انتشاردهنده اوراق، موظف و همچنین امانت دار وجوه جمع آوری شده از سوی سرمایه گذاران است. درصد پیشرفت مالی و فیزیکی پروژه ها مطابق با روش اعلان عمومی صورت های مالی در بازار سرمایه اعلام شود، تا شفافیت ایجاد شده، منتج به جمع آوری های بیشتر برای ساخت و توسعه بازار مسکن باشد. از سوی دیگر، آن دسته از سرمایه گذاران که با هدف خانه دار شدن به این بازار ورود کرده اند نیز صاحب خانه شوند.

وی در پایان گفت: با اعلان دقیق و حسابرسی شده اطلاعات پروژه ها، کشف قیمت پروژه ها و مبادلات اوراق با جذابیت بیشتری انجام خواهد شد و تداوم این بازار را نیز رقم خواهد زد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |