پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 130573 16:02 1399/11/06
امسال مازندران یکصد هزار تن مرکبات صادر کرد

امسال مازندران یکصد هزار تن مرکبات صادر کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امسال مازندران یکصد هزار تن مرکبات صادر کرد

امسال مازندران یکصد هزار تن مرکبات صادر کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، هادی ایزدی افزود که این میزان صادرات عمدتا مربوط به نارنگی و پرتقال است که بیشتر به کشورهای همسایه صادر شده است. صادرات مرکبات مازندران همه ساله از آغاز فصل برداشت شروع می شود و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه می یابد.

نارنگی مازندران شهریور به مرحله برداشت می رسد و از همان زمان هم صادر می شود. برداشت پرتقال هم بسته به نوع زودرس یا دیررس از آبان شروع می شود و تا اواخر بهمن ادامه می یابد. بخشی از مرکبات برداشت شده استان در انبارها ذخیره سازی می شود تا در فرصت مناسب قیمتی به بازار داخلی و خارجی عرضه شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که پارسال در مجموع ۱۵۰ هزار تن مرکبات در بازه زمانی آبان ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ از مازندران صادر شده بود ، گفت : ولی امسال از آبان ماه تاکنون روزانه ۵۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات از استان صادر می شود که ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی با بیان این که نیمی از مرکبات صادر شده از مازندران انواع نارنگی بویژه از گونه " انشو " بوده است، افزود : از آن جایی که در یک دهه اخیر در اجرای اصلاح و احیاء باغ های مرکبات کاشت ارقام مختلف نارنگی کیفی شامل "انشو "، "پیج" ، "کلمانتین "، "یافا" و "یونسی" مورد توجه قرار گرفت، علاوه بر افزایش تولید ،این میوه از بازار پسندی خوبی در داخل و خارج از کشور برخوردار شده است.

ایزدی مهم ترین مقصد صادرات مرکبات مازندران را کشورهای روسیه و عراق معرفی کرد و گفت که این محصولات باغی مازندران به دیگر کشورهای همسایه هم صادر می شود. این کارشناس باغبانی مازندران به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات باغی استان تا ۱.۵ میلیون تن اشاره کرد و گفت: امسال ۲ میوه پائیزی مازندران یعنی مرکبات و کیوی به خاطر آشنایی باغداران با تولید علمی در شرایط عالی تولید ، برداشت ، سورتینگ و بسته بندی شد.

وی حمایت دولت را هم در افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی استان موثر دانست و افزود : از آن جایی که تمامی گمرکات مازندران دریایی هستند با حمایت جدی دولت و پیگیری استاندار همه شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله حمل و نقل با کشتی های دارای کانتینر های یخچال دار فراهم تر شده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران صادرات بیش از ۲۴۰ هزار تنی مرکبات را برای سال جاری پیش بینی کرد و افزود که در صورت محقق شدن این آمار ، شاهد افزاش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته خواهیم بود. وی گردش مالی صادرات این میزان مرکبات را حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

برداشت ۹۵ درصد محصول مرکبات
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران همچنین با اعلام این که پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید مرکبات در سال جاری محقق شده است ، گفت : تولید امسال انواع مرکبات بویژه پرتقال به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

ایزدی با بیان این که امسال حدود ۷۰۰ هزار تن از نارنگی و پرتقال توسط باغداران و سورتینگ داران ذخیره سازی شده است ، افزود : به طور یقین علاوه بر این که امسال بازار شب عید کشور حتی یک ماه پس از آن با کمبود عرضه مواجه نمی شود ، بلکه بخش زیادی از این محصولات نیز صادر خواهد شد. مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۵ هزار هکتار آن باغ مرکبات با محوریت پرتقال دارد. نارنگی ، پرتقال و کیوی از مهم ترین میوه های صادراتی باغ های مازندران هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |