پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 144801 19:18 1400/03/24
اقتصاد ایران همچنان نفتی است؛ انکار نکنید!

اقتصاد ایران همچنان نفتی است؛ انکار نکنید!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقتصاد ایران همچنان نفتی است؛ انکار نکنید!

اقتصاد ایران همچنان نفتی است؛ انکار نکنید!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

با توجه به شرايط محدودكننده اقتصادي در كشور و نيز با در نظر گرفتن تحولات پيش رو و نيز ضرورت دستيابي به پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي كشور در دولت جديد ضرورت دارد به يكي از موضوعات بسيار مهم و اثر گذار يعني حوزه انرژي بيشتر توجه نموده و ابعاد مختلف آن را در اقتصاد ملي ايران مورد توجه و ارزيابي قرار داد .

رضا پدیدار، رئيس كميسيون انرژي و محيط زيست اتاق تهران، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: بررسي ارتباط ميان مصرف انرژي و رشد اقتصادي كشور به‌صورت بخشي و بر حسب داده‌هاي منطقه‌اي، استاني و يا زماني، حكايت از تاثير مثبت رشد مصرف انرژي بر رشد ارزش افزوده بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله بخش صنعت، حمل و نقل، ارتباطات و نظاير آن است كه مي تواند هم در استانهاي توسعه يافته و هم در استان‌هاي در حال توسعه اثرگذار مستقيم باشد .

وی افزود: اما ميزان اثرگذاري مثبت مصرف انرژي با حركت از فاز ركود اقتصادي به فاز رونق اقتصادي كاملا مشهود بوده و با ادامه اين روند به فاز رونق اقتصادي دست خواهيم يافت .

وی تصریح کرد: اين موضوع در بخش صنعت به‌ويژه در دوره ركود فعلي شديدتر و معنادارتر خواهد بود، به عبارت ديگر اين نتايج حكايت از وجود نوعي تقارن در ارتباط ميان مصرف انرژي و رشد اقتصادي در ايران دارد، هر چند كه اين روند به نوع رژيم اقتصادي، بخش اقتصادي مربوطه و ميزان توسعه يافتگي ملي يا استاني ربط خواهد داشت .

پدیدار تاکید کرد: از طرفي به‌خوبي مي دانيم كه ايران كشوري غني از منابع طبيعي است و يك ابرقدرت در حوزه انرژي محسوب مي شود، براساس اعلام سازمان اطلاعات انرژي آمريكا ، ايران داراي چهارمين ذخاير اثبات شده نفت خام ودومين ذخاير گاز طبيعي جهان پس از روسيه است .

وی ادامه داد: با وجود هدف گذاري برنامه‌هاي توسعه 5 ساله ايران براي تنوع بخشي به اقتصاد، نمي توان اين حقيقت را كتمان كرد كه اقتصاد كشور هنوز اقتصادي متكي بر درآمدهاي نفتي است . بيش از 55 سال است كه گاز طبيعي و نفت بر كل توليد منابع انرژي ايران سايه افكنده و از طرفي از سال 1999 گاز طبيعي بخش عمده‌اي از مصرف نهايي را به خود اختصاص داده است .

وی یادآور شد: اگرچه سهم زياد سوخت‌هاي فسيلي در عرصه و استفاده از انرژي در ايران، درعين حال كه موتور توسعه اقتصادي -  سياسي كشوربوده است، تبعات سياسي و اقتصادي و زيست محيطي بسياري نيز داشته است، به‌خوبي مي دانيم كه ايران كشوري غني از منابع طبيعي است و يك "ابر قدرت در حوزه انرژي " محسوب مي شود .

رئيس كميسيون انرژي و محيط زيست اتاق تهران گفت: در اين رابطه مي توان اذعان داشت كه ايران يك صادر كننده بزرگ نفت خام و گاز طبيعي است و در سال‌هاي اخير با وجود تحريم‌هاي غرب عليه ايران ، كشورهایي نظير چين ، هندوستان ، ژاپن و كره جنوبي و تركيه همواره از جمله مشتريان عمده نفت خام و ميعانات كشور بوده اند .

وی با اشاره به اینکه، كشور براي استفاده بهينه از انرژي خود مدام در تكاپوست، چرا كه مصرف انرژي در ايران بسيار بالاتر از استانداردهاي جهاني است عنوان کرد: اين مهم تا جايي كه آمار منتشر شده در سال 2018 نشان دادند كه هدر روي انرژي در ايران بالغ بر شانزده تا هفده ميليارد دلار بوده است .

وی با بیان اینکه؛ سال‌ها بخش انرژي در ايران به شدت با يارانه عجين شده بود و تنها در سال 2018 بود كه بالغ بر 84 ميليارد يارانه به بخش نفت و گاز اختصاص داده شد گفت: اكنون انتظار مي رود كه دولت جديد با اجراي صحيح هدفمندي يارانه‌ها و اصلاح قيمت‌ها مصرف داخلي كاهش يابد، البته ناگفته نماند كه بازيافت انرژي و نفت و گاز در ايران بالغ بر 28 درصد نفت و گاز مصرف شده است ، در حالي كه در برخي از كشورها اين رقم به 60 درصد بالغ مي شود .

وی بیان کرد: در دوران بيش از يك‌صد ساله تاريخ نفت در ايران بايد گفت كه ايران بي‌شك هميشه در طول تاريخ نقش مهمي را در اقتصاد نفت جهان ايفا كرده است ، چرا كه چون گذشته از منابع فراوان ، به دليل واقع شدن در قلب حوزه استراتژيك انرژي خاورميانه، از موقعيتي استثنايي برخوردار است .

پدیدار افزود: بي‌شك افزايش سهم ايران در توليد، تجارت و ترانزيت محموله‌هاي انرژي موجب خواهد شد كه اقتصاد جهان در اين بخش بيش از پيش به اقتصاد ايران وابسته شود، علاوه بر اين، چنين رويدادهايي مي تواند بر امنيت ملي ايران بيافزايد و زمينه را براي حركت به سمت توسعه روز افزون فراهم سازي نمايد .

وی خاطرنشان کرد: با نگاهي به تاريخچه برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور كاملا مشهود است كه در برنامه چهارم توسعه بالغ بر 70 درصد از سرمايه گذاري‌ها براي توسعه صنايع نفت و گاز كشور، بايد از جذب سرمايه گذاري‌هاي خارجي كمك گيرد، چراكه در سند چشم انداز 20ساله ايران ذكر شده است كه ايران بايد در حوزه‌هاي علمي، تكنولوژيك و اقتصاد به برترين قدرت منطقه تبديل شود .

وی با بیان اینکه، با گذشت بيش از يك دهه تحريم‌هاي مستقيم و نامعقول غرب عليه ايران، هم اكنون كه قراراست با امضاي مجدد توافق نامه بين ايران و گروه برجامي ، صنعت نفت و گاز جهان انتظار ورود دوباره ايران را به بازارهاي جهاني را مطرح مي سازد گفت: مهمتر از آن آزادي پول‌هاي بلوكه شده و ورود ايران به بازار فروش نفت و گاز جهان، امكان بازگشت سرمايه گذاران خارجي به ايران است كه به اين وسيله راه براي توسعه و پيشرفت هاي تكنولوژيك بخش انرژي ايران گشوده مي شود.

وی اظهار کرد: در اين صورت گام نخست پس از لغو تحريم‌ها ، آزادسازي نفتي است كه پيش از اين در نفتكش ها ايران «ذخاير بازرگاني»و نيز انبارهاي نفت داخلي «ذخاير استراتژيك» نگهداري مي شود كه اهميت ويژه‌اي را براي اثر بخشي اقتصاد ملي ايران در بر دارد.

وی عنوان کرد: بسياري از محافل سياسي و نفتي جهان اين روزها مشغول گمانه زني در مورد ميزان افزايش توليد نفت ايران هستند تا جايي كه سرعت فروش توليدات بخش انرژي ايران براي بسياري از تصميم گيران عرضه جهاني و نيز كشورهاي مصرف كننده و متقاضي به موضوع روز تبديل شده است .

رئيس كميسيون انرژي و محيط زيست اتاق تهران خاطرنشان کرد: همه اين اخبار براي ساير توليد كنندگان عمده نفت كه به دنبال افزايش سهم خود در بازار هستند و حتي آن را با وجود افت قيمت ها نسبت به سالهاي گذشته به جان خريده اند، خبرهايي نگران كننده است، بسياري از تحليل‌گران بر اين باورند كه تنش‌هايي كه اين روزها روسيه براي افزايش توليد بوجود آورده است ، حاصل همين نگراني هاي ناشي از بازگشت ايران به اقتصاد جهاني بويژه در عرصه توليد و صادرات نفت است .

وی ادامه داد: البته در خوش بينانه‌ترين حالت، عربستان نه تنها سهم خود در بازار نفت جهان، بلكه اهرم خود در تعيين قيمت‌هاي جهاني را در خطر مي بيند، ضمنا اگر نگوييم همه كشورهاي عربي با توليد كننده نفت، كه بسياري از آنها مانند عربستان خود را در چنين موقعيتي يافته اند و ايران را در موقعيت تبديل شدن به يك قدرت بزرگ اقتصادي در سطح منطقه مي بينند .

به گفته پدیدار، اينكه ايران با توجه به اهميت بالاي استراتژيكي خود در حوزه نفت و اثر بخشي مستقيم آن در اقتصاد ملي ايران به درستي استفاده خواهد كرد به تك تك تصميم‌گيري‌هاي دولت مردان ايران بستگي دارد تا آنجا كه هيچ عامل بيروني بيشتر از تصميم گيري‌هاي داخلي نخواهد توانست در اين عرصه موثر باشد .

وی در پایان عنوان کرد: اينكه انرژي به‌عنوان يك عامل توليد مهم ، مي تواند نقش موثري در رشد اقتصادي داشته باشد، از اين رو بررسي رابطه مصرف انرژي و رشد اقتصادي به‌ويژه در بخش‌هاي اقتصادي از اهميت بسيار زيادي برخوردار بوده كه براي تبيين اين ارتباط نياز جدي به روشن شدن سياست‌هاي بخش انرژي كشور خواهد بود كه كمك شاياني است براي رشد و توسعه همه جانبه اقتصادي در كشور با رعايت  الگوي تصحيح خط  ECMو وجود يك رابطه بلندمدت و يا كوتاه مدت بين مصرف نهايي انرژي و مصرف نهايي حامل‌هاي مختلف انرژي شامل فرآورده هاي نفتي، برق و گاز و رشد اقتصادي و اشتغال در بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران كه بايد به‌طور جدي در نظر گرفته شود .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |