سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 122185 18:30 1399/09/09
افزایش قیمت مسکن ناشی از تورم لایه‌های مختلف اقتصاد است

افزایش قیمت مسکن ناشی از تورم لایه‌های مختلف اقتصاد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش قیمت مسکن ناشی از تورم لایه‌های مختلف اقتصاد است

افزایش قیمت مسکن ناشی از تورم لایه‌های مختلف اقتصاد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد:

مهناز اسماعیلی-بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در آبان ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۸.۲درصد و نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آبان ماه به ۴.۵ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل ۴۸.۸ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۹.۹ درصد افزایش داشته است.

با این حال دبیر کانون سراسری انبوه سازان معتقد است افزایش 2 درصدی قیمت مسکن در آبان ماه نشانه رفتار مستقل بازار مسکن از سایر بازارهای موازی است و نباید بازار مسکن را با سایر بازارها مقایسه کرد چراکه این بازار دستوری عمل نمی کند.

فرشید پورحاجت در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد با تاکید بر اینکه وضعیت آمار بانک مرکزی نشان دهنده این است که بازار مسکن جاذبه بیشتری به نسبت سایر بازارهای موازی در آبان ماه داشته است، گفت: اگر نگاه کنید ما علیرغم پروپاگاندایی که مسئولان حوزه مسکن اعم از رییس اتحادیه مشاوران املاک و وزیر راه و شهرسازی داشتند که اعلام کرده بودند که شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی در بخش مسکن خواهیم بود، بازار از این امر تبعیت نکرد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه بازار مسکن تنها بازاری بود که با رشد حدود 2 درصدی قیمت در ابان ماه مواجه شد، تصریح کرد: شما اگر به بازار خودرو، طلا و ارز نگاه کنید، متوجه می شوید که همه این بازارها به علت حباب سنگینی که در ساختار این نوع بازارها وجود دارد، ریزش سنگینی داشتند اما بازار مسکن، یک بازار کاملا واقعی است که نشات گرفته از تورم هایی است که در لایه های مختلف اقتصاد کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: یعنی تورمی که در حال حاضر در بازار مسکن مشاهده می کنیم یا اساسا تورمی که در یک و نیم سال گذشته در بازار مسکن هست، نشات گرفته از تورم عمومی است که در بخش تولید کشور رخ داده و به نظر می رسد که این افزایش قیمت ها کاملا طبیعی است.

پورحاجت با اشاره به اینکه ما به عنوان بخش خصوصی کشور اعتقاد و باور داریم که بهترین شرایط برای بازار مسکن، بازاری است که در آن ثبات اقتصادی رخ داده است، اظهار کرد: چراکه ما در این ثبات اقتصادی می توانیم بهترین برنامه ریزی را برای تولید داشته باشیم و به تبع آن مردم می توانند بهترین خرید را متناسب با نیاز خودداشته باشند. از همه مهم تر، اگر ثبات اقتصادی در بازار مسکن رخ بدهد، سوداگران و دلال های مسکن از گردونه این بازار خارج می شوند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با انتقاد مشاوران املاک و به خصوصی رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: این افراد به کرات اعلام کردند که 15 تا 20 درصد ریزش قیمت مسکن خواهیم داشت. آنها بازار مسکن را با بازار طلا و ارز که نوسانات آنی دارند، یکسان دیدند، حتی خود شخص وزیر این صحبت ها را کرده است.

وی با پیش بینی وضعیت مسکن در ماه های آینده گفت: در هر صورت، به نظر می رسد در ماه های آینده اگر رخداد عجیبی در حوزه اقتصاد کلان رخ ندهد، بازار مسکن از تورم عمومی و شاخص های کلان اقتصاد تبعیت خواهد کرد و محتمل ترین گزینه ثبات در بازار مسکن است و این موضوع هم برای اقتصاد ملی و هم برای بخش تولید کشور خوب است. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |