شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 141950 19:01 1400/02/28
اعطای وام ودیعه مسکن نوری در تاریکی است

اعطای وام ودیعه مسکن نوری در تاریکی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اعطای وام ودیعه مسکن نوری در تاریکی است

اعطای وام ودیعه مسکن نوری در تاریکی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شرایط کرونایی و هول و ولای جابه‌جایی مستاجران

فریده خدادادی-تامین مسکن برای هرانسانی جزو اولین دغدغه‎ها به شمار می‎رود وبه طورقطع زندگی بدون داشتن مأمنی آرام غیرممکن است .مهم نیست یک انسان در شهر زندگی کند یا روستا، در هر صورت به محلی به نام خانه نیاز دارد و این خانه می‌تواند تحت تملک فرد یا در اجاره او باشد. البته این روزها که خرید خانه برای برخی افراد تبدیل به یکی از آرزوهای دست‌نیافتنی شده است و با بالا رفتن نرخ تورم و نوسانات قیمتی مسکن، خرید آن حتی با کمک تسهیلات مسکن برای جوانان و خانواده‌های‎اقشار کم‌درآمد و متوسط غیرممکن به نظرمی‎رسد. بنابراین راهکار بسیاری از این افراد، برای تأمین مسکن‌شان اجاره املاک اس که با نزدیک شدن اتمام موعد اجاره یا فصل جا به جایی همواره تشویش و نگرانی برای مستأجران به وجود آمده‎است. وضعیتی که کرونا بر بد بدتر شدن اوضاع دامن زد و خرداد ماه سال گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا وام ودیعه مسکن را مطرح کرد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ هرسال به دلیل افزایش اجاره بها، متراژ خانه استیجاری مستاجران کوچک‌ترشده و شرایطش تقلیل می‌یابد. امسال نیزهمانند سال گذشته فارغ از مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، افزایش اجاره بها و پیدا کردن مسکن مناسب با بودجه ناچیز بر نگرانی‎های کنونی  مستاجران افزوده است.سال گذشته تمدید اجباری قراردادهای اجاره به دلیل شیوع کرونا مصوب شد و اخیرا نیزمعاون مسکن وزیر راه و شهرسازی ازتمدید قراردادهای اجاره در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا خبر داده است.

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفته است که قراردادهای اجاره در سال ۱۴۰۰ و تا سه ماه پس از اعلام رسمی پایان کرونا همچنان به طور اجباری تمدید خواهد شد و مالکان نمی‌توانند مستاجران خود را جواب کنند.

براساس گفته محمود محمودزاده، هر فردی که اجاره نامه‌اش تمام شده باشد با درصدی که اعلام خواهد شد، مجدد اجاره‌نامه خود را تمدید خواهد کرد و نیازی به اسباب‌کشی وجود ندارد.

وی ادامه‌داد: امسال هم مالکان نمی‌توانند مستاجران خود را جواب کنند.

با وجود تمدید قراردادهای اجاره از تیرماه صحبتی نیز مبنی بر افزایش اجاره بهای مستأجران مطرح شده است به طوری که معاون دفتر اقتصادی وزارت راه و شهرسازی بیان کرده است که امسال میزان افزایش اجاره‌‎بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد است.

حال با کاهش توان اقتصادی خانواده ها افزایش این میزان اجاره بها از سوی مالکین برای مستأجران دردآوراست البته مالکان نیز طبق روال همیشه به افزایش اجاره‎بها می‎پردازند و این مستاجران هستند که با وضعیت کرونایی و وضعیت نامناسب معیشتی یا باید قراردادها را تمدید کنند و به نوعی با افزایش اجاره‎بها کنار بیایند که باید به دنبال وام ودیعه مسکن باشند.

در ارتباط با وام ودیعه مسکن می توان گفت اعطای تسهیلات ودیعه مسکن برای نخستین بار خرداد ماه سال گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، قرار شد به خانوارهای مستأجر و فاقد مسکن تهرانی تا ۵۰، کلانشهرها تا ۳۰ و سایر شهرها تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه‎ مسکن با نرخ سود ۱۳درصد اختصاص یابد.

**۲۲۰ هزار نفر تسهیلات وام ودیعه دریافت کردند

بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی سال گذشته یک هزار نفر متقاضی دریافت وام ودیعه ثبت‌نام و ۳۳ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کردند و به نظام بانکی معرفی شدند و در نهایت ۲۲۰ هزار نفر تسهیلات وام ودیعه را دریافت کردند.

به گفته این مقام مسیول چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن در سال گذشته پرداخت شد، اما رقمی که دولت در نظر گرفته بود فراتر بود و بسیاری از مستاجران شرایط عمومی دریافت وام را نداشتند و نتوانستند مدارک خود را تکمیل کنند.

متقاضیان باید پس از یک سال اصل ودیعه باید این تسهیلات را را به بانک بازمی‎گردانند و سود این تسهیلات ۱۳ درصد تعیین شده بود.

امسال نیز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از تصویب مجدد اعطای تسهیلات ودیعه مسکن در ستاد ملی مقابله با کرونا در خرداد یا تیرماه امسال خبر داده است. حتی محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز احتمال افزایش سقف این تسهیلات در ستاد ملی کرونا را یادآور شده است.

سال گذشته در حالی انتظار می‌رفت با توجه به تاکید رئیس‌جمهور پرونده پرداخت وام ودیعه به مستأجران در فصل نقل و انتقالات بازار اجاره بسته شود که اواخر شهریور ماه وزیر راه و شهرسازی ازعملکرد بانک‌ها در پرداخت وام مذکور انتقاد کرد.

با توجه به افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن افراد به طور حتم با مسایل سال گذشته مواجه خواهند بود به طوری که ثبت تقاضا در سامانه مذکور و مراجعه به بانک برای دریافت تسهیلات خود پروسه‎ای طولانی است که البته باید ظرف مدت زمان کوتاه به این موضوع رسیدگی شود تا افراد با معطلی مواجه نشوند و موجب انصراف آن‎ها از این درخواست نشود.

از بانک‎های عامل نیز انتظار می‎رود که همراهی لازم را با متقاضیان این تسهیلات داشته باشند و با مردم در این شرایط دشوار مدارا کنند.

و اما...

باید متذکر شویم که در سال‌های اخیر شرایط زندگی برای تمامی اقشار جامعه به‌خصوص اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه سخت و گاهی طاقت‌فرسا شده است. در چنین شرایطی وام ودیعه مسکن، می‌تواند برای بعضی از اقشارمانند نوری در تاریکی باشد، پس شایسته است که با همکاری متولیان امر برای حل مشکلات مستاجران در این برهه حساس تلاش شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |