سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 198537 19:01 1401/08/11
اصلاحات -نه اصلاح‌طلبان- تنها راه نجات کشور 

اصلاحات -نه اصلاح‌طلبان- تنها راه نجات کشور 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اصلاحات -نه اصلاح‌طلبان- تنها راه نجات کشور 

اصلاحات -نه اصلاح‌طلبان- تنها راه نجات کشور 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سجاد بهزادی-روزنامه‌نگار- عده‌ای وقتی نارضایتی در جامعه تشدید می‌شود دوباره از آرزوها و رویاهای خود سخن می‌گویند و به غیر از درانداختن بنیادی نو راضی نمی‌شوند. به عنوان مثال شعار می‌دهند «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا»؟ این قشر از جامعه از تمام ارکان سیستم کاملا ناامید هستند و در رفتار و شعارهای خود، از همه جریان‌های سیاسی موجود در جامعه عبور می‌کنند.

اما مگر بدون اصلاح خواهی، توسعه سیاسی امکان‌پذیر است؟ چرا قشر ناراضی در جامعه ایران، وقتی از اصلاحات عبور می‌کنند و آن را نسخه‌ای برای تقویت سیاست حاکمیت می‌دانند، خودشان طرح جدید و روشنی برای وضعیت موجود ارائه نمی‌دهند؟

اصلاحات در ایران اگر چه شکست خورد اما طرح روشنی برای حل مشکلات جامعه داشت. به قول عباس عبدی در سرمقاله روزنامه اعتماد «جنبش اصلاحات موفق‌ترین حرکت سیاسی در تاریخ ۱۵۰ساله اخیر ایران است، عدم تداوم آن محصول عدول راهبرانش از این جنبش بود و نه پایبندی به آن.»

امروز اگر جامعه ایران آبستن نارضایتی انباشت شده در بخش‌هایی از نظام حکم‌‍رانی خود است، به خاطر این است که به ریشه اصلاحات به عنوان نسخه نجات بخش بسیاری از چالش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه چندان جدی نگریسته نشد.

باور کنیم اصلاحات ظرفیت‌های بزرگی داشت که مغفول ماند. همین طور که قانون اساسی ما ظرفیت‌های مهمی در درون خود دارد که همچنان اجرا نمی‌شوند. در خشونتی که امروز برای مطالبه خواهی بخشی از جامعه ایران دیده می‌شود، هرگز اصلاح‌گری و توسعه سیاسی زائیده نمی‌شود.

باید کاری کنیم اصلاحات واقعی همچنان روزنه امید بخش جامعه ایران باشد و نظام حکم‌رانی ثابت کند که با پذیرش اصلاحات، می‌تواند به فرایند تاریخی تجربه توسعه سیاسی و اجتماعی در ایران جانی دوباره دهد و سیاست‌ورزی بدون خشونت در جامعه جاری باشد. اصلاحات معادل اصلاح طلبان وعملکرد آنان در دو دهه قبل نیست. اگر اصلاحات اینست، من نیز موافق سخن ناراضیان امروز جامعه ایران هستم و با صدایی بلندتر خطاب به چپ و راست فریاد می‌زنم که «دیگه تمومه ماجرا»؛ اما اصلاحات مفاهیم و مضامین روشن و عمیق‌‌تری هم دارد که نظام سیاسی غرب نیز با اتکا به آن توانست از بسیاری از بحران‌های خود عبور کند. حاملان اصلاحات، عامل به اشتباهات زیادی بودند اما اصلاحات شکست نخورده است و باید کاری کرد صدای اصلاح طلبانه در سیستم حکم‌رانی ایران، پژواک بلندتری داشته باشد و یقین داشته باشیم این رویکرد و این کنش‌گری به نفع کشور ماست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |