جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 122578 18:44 1399/09/11
استمرار بحران مسکن تا قطع دست بورس بازان

استمرار بحران مسکن تا قطع دست بورس بازان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استمرار بحران مسکن تا قطع دست بورس بازان

استمرار بحران مسکن تا قطع دست بورس بازان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک کارشناس بازار مسکن در گفتگو با جهان اقتصاد مطرح کرد:

مهناز اسماعیلی-مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر همواره به عنوان دغدغه ای برای دولت ها به شمار می رفته است که برای آن برنامه ها و طرح هایی در نظر گرفته می شد. در سال های اخیر با افزایش ناگهانی و افسار گسیخته قیمت مسکن، مسکن به شکل چاه ویلی برای دولت و مردم درآمده است که طرح ها و برنامه هایی که برای آن در نظر گرفته شده است هم نتوانسته است مشکل این بخش را حل کند و خانه دار شدن برای جوانان و اقشار ضعیف و متوسط جامعه بدل به آرزویی دست نیافتنی شده است.

با این حال، یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که این مشکل هم همانند سایر مشکلات راهکار دارد و طی یه دوره 10 ساله می توان آن را مدیریت کرد.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با مسعود نجفی، کارشناس بازار مسکن به گفتگو پرداخت.

مسعود نجفی با طرح این مسئله که چرا مسکن مهری که با این شعار که «ما قیمت مسکن را به شدت کاهش می دهیم و جوانان را خانه دار و رفاه و آسایش را برای مردم فراهم می کنیم»، اتفاقا جواب معکوس داد و به جای اینکه قیمت مسکن را کاهش دهد، شما مشاهده می کنید که شتاب افزایشی قیمت مسکن در زمانی رخ داد که مسکن مهر مطرح شد و بعد هم متاسفانه از سال گذشته تاکنون یک جهش ناگهانی قیمتی اتفاق افتاد، گفت: من همان زمان هم که مسکن مهر مطرح شد نسبت به آن اعتراض داشتم، البته نه به اصل مسکن مهر؛ اصل مسکن مهر را که قبل از ما کشورهای دیگر اجرا کرده بودند و موفق هم بودند اما ما متاسفانه چون الگوهای بسیار بسیار ناقصی را از خارج کشور می گیریم و آن الگوها را هم به صورت ناقص اجرا می کنیم و به همین دلیل همیشه به مشکل برمی خوردیم.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه مسکن مهر می توانست یکی از بهترین راهکارهای کاهش قیمت مسکن برای مشکلات موجود باشد، تصریح کرد: خیلی از کشورهایی که شهرک های جدیدی را ایجاد می کنند مثل نیومکزیکو یا دهلی نو، قبل از اینکه شهرک سازی را اعلان عمومی کنند و بعد به مردم واگذار کنند، ابتدا زمین مناسبی را در نزدیک شهری که می خواهند از جمعیت و مشکلات آن کم کنند، پیدا می کنند، زیرساخت هایی مثل آب، برق، گاز و... و خدماتی مثل بیمارستان، مدرسه، یک شعبه از هر کدام از ادارات دولتی و ... را ایجاد می کنند و بعد که واحدهای مسکونی مناسب و استاندارد را ساختند، اعلام می کنند که چنین شهرکی آماده است و مردم هم با اشتیاق وارد این شهرک ها می شوند چراکه همه امکاناتی که در کلانشهرها هست، در این شهرک ها هم وجود دارد، ضمن اینکه آلودگی و ترافیک وجود ندارد و هزینه های زندگی به نسبت زندگی در کلانشهرها کاهش می یابد و حمل و نقل عمومی مناسبی دارد. 

وی با بیان اینکه زمانی که چنین امکانات و خدماتی وجود داشته باشد، چه کسی از این شهرک ها یا مسکن مهر استقبال نخواهد کرد؟! اظهار کرد: علت موفقیت شهرک ها در کشورهای خارجی، این بود که دولت ها از ابتدا برنامه ریزی مدون و صحیح کردند اما ما متاسفانه برنامه ریزی درستی از ابتدا نداریم. ما اول کار را اجرا می کنیم، بعد می بینیم مسکن ساختیم اما نه خیابانی وجود دارد، نه گاز، آب، برق، مدرسه، بیمارستان و ... و تصمیم می گیریم که این زیرساخت ها و خدمات را در آینده ایجاد کنیم، همین موضوع بلافاصله طرح را زمین می زند و استقبالی از آن صورت نمی گیرد.

نجفی ادامه داد: در حال حاضر، بخشی از مسکن مهرها را التماس می کنند که به خریدار واگذار کنند اما خریدار حاضر به خرید نیست چرا که اولا با کیفیت بسیار بسیار نازل ساخته شده است و شبیه لانه زنبور است که کوچکترین صدایی از دیوارها عبور می کند و دوم اینکه هیچ خدماتی در آنجا ارائه نمی شود.

**میلیاردها تومان سرمایه مملکت زیر خاک رفت!

این کارشناس بازار مسکن یکی از دلایل زمین خوردن طرح مسکن مهر را بی کفایتی و بی دقتی مدیران آن زمان دانست و خاطرنشان کرد: این مدیران در ابتدا یک برنامه ریزی صحیحی نکردند که زیرساخت ها را کامل آماده کنند که مسکن باکیفیت به مردم تحویل دهند و عملا سرمایه های مردم را زیر خاک کردند یعنی میلیاردها تومان سرمایه مملکت زیر خاک های بیابان تحت عنوان مسکن مهر رفت و خیلی از آنها هم بلااستفاده ماند، بعضی از واحدها هم به طور شانسی خوب از آب درآمد و مردم از آنها استقبال کردند. 

وی با ارائه راهکاری برای حل مشکل مسکن گفت: اگر با دقت نگاه کنیم، سالیانه دولت هزینه های بسیار سنگینی به خاطر وجود ترافیک و خیابان کشی در تهران می دهد و ناچار است برای آزادسازی املاکی که در آن منطقه وجود دارد را هزینه زیادی کند تا بتواند از آن برای تعریض خیابان استفاده کند و در کنار آن باید هزاران خدمات دیگر هم ارائه بدهد. البته بسیاری از هزینه ها هم هزینه های نامریی و زیرپوستی هستند مثل بیماری های ناشی از آلودگی هوا که بیماران زیادی را به سیستم پزشکی تحمیل می کند، داروهایی که از خارج باید وارد شود و نیاز به ارز دارد، داروهایی که در داخل باید تولید شود. یعنی اگر خیلی موشکافانه به این موضوع نگاه کنیم، هزینه ای که دولت به خاطر ترافیک، شلوغی و ازدحام هزینه ای که متقبل می شود، وحشتناک زیاد است.

نجفی با اشاره به مصرف بی رویه بنزین در ترافیک یادآور شد: وقتی ماشین در ترافیک از حرکت می ایستد، چند هزار لیتر در جا از بین می رود، سوبسیدی که دولت برای بنزین می پردازد را اگر محاسبه کنید، می بینید که به راحتی می توان یک شهرک بزرگ در اطراف تهران یا یک کلانشهر دیگر یا یک جای مناسب خوش آب و هوا بسازد.

وی ادامه داد: اگر دولت زمین مناسبی را انتخاب کند، سیستم حمل و نقل مناسب، مراکز خدماتی و زیرساخت ها را ایجاد کند و بعد آپارتمان های زیبا بسازد، یعنی اگر هم می خواهد برج بسازد، لانه زنبور نسازد که با کوچکترین زلزله ای تبدیل به مخروبه شود، مشکل مسکن به راحتی حل می شود. ساخت این واحدهای مسکونی هم یک چیز خیالی نیست و تنها با کاهش هزینه ناشی از ترافیک امکان پذیر است.

**شهرک سازی به جای تراکم فروشی

این کارشناس بازار مسکن افزود: پس به جای تراکم فروشی و هزینه های زیرساختی در داخل شهر که موجب افزایش جمعیت در شهر می شود و شهر را تبدیل به یک پارکینگ عمومی می کند، اگر یک برنامه ریزی منطقی و صحیح انجام شود، با استفاده از زمین های مواتی که لازم نیست دولت یک ریال هم برای آنها پولی بدهد، می توان تهران و کلانشهرها را نجات داد.

نجفی با انتقاد از عملکرد وزرا و متولیان بخش مسکن تاکید کرد: وزرای مسکن همواره می گویند می خواهیم وام بدهیم اما نمی فهمند که وقتی وام بدهند، نقدینگی و تورم را در کف جامعه چندین برابر می کنند، پس سرعت افزایش قیمت مسکن هم افزایش می یابد. البته به آن هم عمل نمی کنند و صرف همین حرف زدن بدون فکرشان هم موجب ایجاد تورم روانی می شود. در عین حال هم، هیچ اتفاقی در کف شهر نیفتاده است، همان بدبختی مردم، همان مشکلات مسکن، همان فرسودگی ها همچنان وجود دارد.

وی با ذکر شاهد مثالی توضیحات خود را تکمیل کرد و گفت: به قول بنده خدایی مرد سیاه پوستی که چهره زیبایی هم نداشت، بچه ای را بغل کرده بود و می خواست بچه را بخنداند اما بچه ضجه می زد و گریه می کرد، از یکی پرسید من چه کار کنم که این بچه آرام شود، یکی گفت تو فقط رویت را از بچه برگردان، بچه خودش خود به خود ساکت می شود. حالا ما باید به برخی از این وزرا بگوییم اگر شما صحبت نکنید، خود سیستم آرام آرام درست می شود. بعضی از صحبت های نا به جای شماست که مملکت را دچار بحران می کند و بعد هم نه عملی در کار است و نه سیستم نظارتی وجود دارد که مثلا به فلان وزیر بگوید تو سال گذشته فلان وعده را دادی، چرا آن را عملی نکردی یا چرا اشتباه کردی یا چرا دروغ گفتی؟

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: مسئله ما این است که هر کسی هر چه می خواهد، می گوید، هر کاری می خواهد، می کند و هر ضربه ای بخواهد می زند. در صورتی که هیچ جای دنیا اینطور نیست، کسی اگر اشتباهی بکند، می خواهند که جواب پس بدهد. این است که تا زمانی که سیستم اینگونه باشد، هیچ وقت مشکل مسکن کشور حل نخواهد شد، زمانی مشکل ما حل می شود که یک سیستم نظارتی قوی وجود داشته باشد که مثلا بگوید آقای وزیر مسکن شما 4 سال می خواهی وزارت کار کنی، آیا برنامه داری؟ اگر برنامه نداری، حق وزارت هم نخواهی داشت، اگر برنامه داری هم باید بعد از 4 سال برنامه را به طور کامل عملیاتی کنی، وگرنه باید جواب پس بدهی.

وی با مقایسه جمعیت ژاپن، هلند، کره جنوبی و میزان زمین های این کشور با ایران تصریح کرد: جمعیت این کشورها بسیار زیاد است اما مشکلات ما را هم ندارند. این نشان دهنده بی کفایتی مدیران ماست که علیرغم وجود زمین ها و معادن مصالح ساختمانی چنین مشکلاتی داریم.

نجفی در پایان با بیان اینکه مسکن هیچ تقصیری ندارد که ما تقصیرها را گردن آن می اندازیم، این متولیان مسکن هستند که مقصرند، گفت: مسکن یک کالای سرمایه ای شده است و تا زمانی که سودآور باشد، اوضاع به همین منوال خواهد بود. این درست نیست که بخواهند با آن بورس بازی، موج سواری یا بحران سازی کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |