جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 196135 19:32 1401/06/29
استطاعت خریدمسکن رقم پایینی است

استطاعت خریدمسکن رقم پایینی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استطاعت خریدمسکن رقم پایینی است

استطاعت خریدمسکن رقم پایینی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-حباب قیمتی در حوزه مسکن  زمانی به وجود می آید که میزان عرضه یک محصول، بسیار کمتر از تقاضای آن باشد، همین موضوع باعث می‌شود تا بازار محصول مورد نظر رکود تورمی را تجربه کند اکنون هم گویا با افزایش تقاضا و عرضه کم در این بخش مواجه هستیم و شاید حباب مسکن وجود داشته باشد که البته نظر برخی کارشناسان نسبت به این موضوع متفاوت است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ از با اهمیت ترین عوامل ایجاد حباب در قیمت مسکن، رشد نقدینگی و افزایش سرعت گردش آن است. بر اساس تاره ترین آمار بانک مرکزی  حجم نقدینگی در پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۵۴۰۱۷.۹ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱.۸ درصد افزایش یافته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۲.۸ درصد) به میزان ۱.۰ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به مردادماه سال ۱۴۰۱ به ۳۰.۳ درصد رسید. لازم به ذکر است پایه پولی در پایان مردادماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۶۷۲۴.۴ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، رشدی معادل ۱۱.۳ درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۲.۴ درصد) به میزان ۱.۱ واحد درصد کاهش یافته است.

عرضه کم و تقاضای زیاد در حوزه مسکن برای خریداران و به نحوی سرمایه گذاران جذابیت دارد.

در ادامه پیرو اهمیت این موضوع خبرنگارجهان اقتصاد با فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: قیمت مسکن به دلیل عرضه و تقاضای موجود در بازار  قیمت پذیرفته شده ای است و معاملات بر اساس آن شکل می‌گیرد.

ایلاتی افزود: در ارتباط با این که قیمت زمین و مسکن نسبت به قدرت خرید خانوار نسبت به سایر کشورها عدد بالایی است یا خیر می توان گفت قیمت زمین رقم بالاییی است و از این جهت حباب مسکن وجود ندارد به این معنا که نسبت به کشورهای دیگر استطاعت خریدمسکن در کشور رقم پایینی است.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: طرح هایی که دولت برای نهضت ملی مسکن در نظر دارد ، احتمال می رود که در نیمه دوم سال با رشد همراه باشد و آرامش نسبی را در بازار مسکن به دنبال خواهد داشت.

ایلاتی بیان کرد: بازار مسکن به صورت سنتی به عنوان یک بازار پر سود بوده است و شرایط امسال هم متفاوت از سال های قبل نیست و انتظار می‌رود که با سرمایه گذاری سرمایه گذاران همراه شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |