پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 106618 15:56 1399/04/02
احاطه بر محیط درونی و بیرونی شرط موفقیت بنگاه‌های اقتصادی

احاطه بر محیط درونی و بیرونی شرط موفقیت بنگاه‌های اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احاطه بر محیط درونی و بیرونی شرط موفقیت بنگاه‌های اقتصادی

احاطه بر محیط درونی و بیرونی شرط موفقیت بنگاه‌های اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امیر علی رمدانی، دکتری صنایع م تحلیلگر اقتصاد

هر بنگاه اقتصادی به‌منظور قدم گذاشتن در مسیر توسعه و دستیابی به اهداف والای خود، در گام نخست باید به تحلیل وضعیت موجود بپردازد، این تحلیل از دو منظر اصلی قابل بررسی است. بررسی محیط درونی بنگاه اقتصادی و بررسی محیط. بررسی محیط داخلی و بیرونی بنگاه اقتصادی سبب خواهد شد تا مدیران و کارشناسان و به‌طور کلی پرسنل مربوطه، این موضوع را به خوبی درک کنند که بنگاه اقتصادی آن‌ها در چه مختصاتی قرار گرفته و با رقبای خود چه فاصله‌ای دارند.

لزوم تحقیقات توسعه‌ای در شرایط فعلی از مهمترین اقداماتی است که بنگاه‌های اقتصادی باید مدنظر داشته باشند. تحقیق پیرامون محیط درونی و بیرونی سازمان، تحلیل شرایط، بررسی روندها، نرخ‌ها و شاخص‌های مربوط به کسب و کار سبب خواهد شد تا بازار و سلایق افراد و ذینفعان شناسایی شود و در راستای تغییرات رقبا، اقدامات مناسب و استراتژی‌های مربوطه انجام شود.

تهیه گزارش های شناخت، تحلیل وضعیت موجود، استفاده از اعداد و ارقام و آمارهای سالیان گذشته می تواند بنگاه اقتصادی در مسیر انجام فعاليت های عارضه‌يابي و آسیب شناسی هدایت کند؛ که این مراحل به عنوان یکی از اولین گام‌های شناخت، در تعريف اقدامات لازم براي توسعه ظرفيت مديريت، نظام هاي مديريتي و اصلاح عملكرد بنگاه اقتصادی، بسيار ضروري است و البته گام كوچكی از يك پروژه استراتژيك می‌باشد.

بی شک رشد و توسعه بنگاه اقتصادی در گرو شناخت صحيح و تحلیل های کارشناسی شده از محیط درونی و بیرونی می باشد. به بیان دیگر با شناخت واقعي و تعیین نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهديدهاي محيطي در راستای اثربخش بودن آن می توان گام های بعدی را با دیدی وسیع و مطمین برداشت؛ که بدون درك مناسب از موضوع، و نبود چارچوب مفهومي علمي و مناسب، نتايج بررسي ها بدون کاربرد خواهد بود. بی‌شک حمایت مدیران ارشد بنگاه‌های اقصادی می تواند به‌عنوان تسهیل کننده این موضوع، مسیر آینده راه بیش از پیش هموار نماید. نقاط قوت و ضعف مربوط به تحلیل های درونی بنگاه اقتصاد و تعیین فرصت ها و تهدیدها به محیط بیرونی آن وابسته است.

تحلیل شرایط محیط و مختصات فضای ابررقابتی امروز سبب می شود مشکلات، اتلاف های مالی، اتلاف های زمانی، فرایندها کند، فعالیت های بدون ارزش افزوده و ... شناسایی شوند و به طور کلی می توان اذعان کرد در نهایت فهرستی از مشكلات بسیار مهم و چالش انگیز بنگاه اقتصادی حاصل می شود. هرچه مطالعات انجام شده بر پایه علمی و داده های واقعی تر باشد، عارضه ها با واقعیت بیشتر منطبق خواهند بود. در ادامه، تمام عارضه های شناسایی شده دسته بندی و گروه بندی می شوند تا مشتخص شود که مشکلات بنگاه اقتصادی شامل چند حوزه می باشد. این کار سبب می شود تا اولویت بندی آن ها نیز اسان تر انجچام شود. اولویت بندی نیز از نکات مهمی است که باید مدیران به آن توجه ویژه ای داشته باشند. با توجه به محدودیت منابع مالی، زمانی و مختصات هر بنگاه، ضرورت اولویت دهی بیش از پیش نمایان می شود. بی‌شک امکان این موضوع وجود ندارد که برای حل مشکلات به طور همزمان اقدام شود، اما این انتظار می رود که مشکلات اصلی زودتر دیگر موارد حل شود. در گام بعدی ارائه پیشنهادات و نظرات به منظور ارائه راه حل ها توسط مدیران و پرسنل بنگاه اقتصادی صورت می گیرد.

اگر وضعیت بنگاه اقتصادی بررسی نشود، هیچگاه لزوم تغییر و اجرای روش‌ها و متدها و نظام‌های مدیریتی و کیفیتی درک نخواهد شد. بنابراین اولین و مهمترین گام در راه بسترسازی و آماده شدن برای توسعه بنگاه اقتصادی شناخت وضعیت موجود و بررسی محیط درونی و بیرونی در راستای رشد و توسعه می باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |