جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 132498 13:37 1399/11/20
آینده روشن نفت اوپک با ظهور «اقتصاد سبز»

آینده روشن نفت اوپک با ظهور «اقتصاد سبز»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آینده روشن نفت اوپک با ظهور «اقتصاد سبز»

آینده روشن نفت اوپک با ظهور «اقتصاد سبز»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

یکی از طرح های مهمی که دموکرات ها در حال اجرا در ایالات متحده هستند «اقتصاد سبز» است و مجری آن بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا است.

علی حیدری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: «اقتصاد سبز» یعنی «آمریکا بدون کربن» تا سال 2050 و به عبارت دیگر خروج آمریکا از سوخت فسیلی.

حیدری گفت: در این راستا بایدن باید دو گام مهم بردارد، اول بازگشت مجدد آمریکا به معاهده پاریس در مورد تحقیقات آب و هوا. این گام مهمی است برای اثبات عملی آمریکا به سمت خروج از سوخت های فسیلی.در مرحله بعدی تیم بایدن باید با جمهوری خواهان وارد مذاکره شوند تا بتوانند بسته حمایتی اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری را به تصویب برساند، این بسته حمایتی، کمک مالی زیادی می کند برای کارگزرانی که در آینده از طرح اقتصاد سبز آسیب می بینند.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: با اجرای آمریکای بدون کربن تا سال 2050 که سنگ بنای آن از سال 2021 با روی کار آمدن بایدن گذاشته شد، سبب می شود که بخش سرمایه گذاری در قسمت نفت و فراورده های نفتی در آمریکا کاهش یابد، این یعنی کاهش میزان سود آوری این بخش و  همچنین کاهش میزان کار در بخش نفت و فراورده های نفتی در آمریکا. به همین دلیل این بسته حماتی اقتصادی بایدن می تواند کمک هزینه مناسبی برای آسیب دیدگان از طرح اقتصاد سبز باشدو

وی افزود: از این رو ایالات متحده که در زمان ترامپ به صادر کننده نفت تبدیل شده بود، مجدد به واردات کننده نفت گرایش پیدا می کند، از جمله واردات نفت از اوپک هدف اولیه بایدن است.

حیدری تاکید کرد: بنابراین تا این جا بایدن باید دو گام اساسی را بردارد اول الحاق مجدد به توافق پاریس و دوم مذاکره برای تصویب بسته حمایتی اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: در صورت اجرای این دو گام کشورهای اوپک دوستان مهمی برای آمریکا خواهند شد، این دو گام را در کنار اخبار خوب از اثر بخشی واکسن های کرونا در سطح بین الملل قرار بدهیم به این نتیجه می رسیم که کاهش ترس و نگرانی از کرونا در سطح بین المللی سبب شتاب در رونق اقتصادی در سال 2021 نیز خواهد شد که نفت و فراورده های نفتی اولین و مهم ترین هدف و منبع اولیه در این رونق اقتصادی است.

وی ابراز داشت: پس با اجرای طرح اقتصاد سبز بایدن و اثر بخشی  بیشتر واکسن کرونا می توان این احتمال را داد که قیمت نفت در سال 2021 تا محدوده  75 دلار نیز سوق پیدا کند.

حیدری تاکید کرد: این رویکرد ایالات متحده و تغییر رویکرد دموکرات ها و برنامه ریزی بلند مدت آن ها بر کشور های خاورمیانه به ویژه ایران نیز اثرات چشم گیری خواهد گذاشت. از این رو می توان انتظار داشت که اگر رئیس جمهور بعدی ایران با کاهش تنش منطقه ای و انظبات پولی همراه باشد یعنی سیاست های انظباطی پولی منسجم به همراه سیاست های مالی مناسبی را در پیش گیرد، می توان انتظار داشت که آرامش اقتصادی در ایران اجرایی شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: اما با مروری بر تجربه تاریخی اقتصادی از سال 1970 میلادی تا کنون در مورد کشورهای نفتی بیاندازیم، متوجه می شویم که متاسفانه کشورهای نفت خیز و بویژه کشورهای منطقه خاورمیانه با افزایش درآمد های نفتی به سمت هزینه کردهای غیر اقتصادی سوق پیدا می کنند و بی انظباطی پولی در آن ها رو به فزونی می رود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: اگر این فرض تاریخی کماکان برای سال 1400 نیز صحت داشته باشد، پس این احتمال وجو دارد که رئیس جمهور بعدی ایران از اصلاح طلبان و یا  میانه رو ها نباشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |