جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 106756 18:40 1399/04/06
آتش بازی «اژدهای زرد» در بزنگاه اقتصادی تاریخ

آتش بازی «اژدهای زرد» در بزنگاه اقتصادی تاریخ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آتش بازی «اژدهای زرد» در بزنگاه اقتصادی تاریخ

آتش بازی «اژدهای زرد» در بزنگاه اقتصادی تاریخ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بحران تقاضا به دلیل کووید19 و بهم ریختن وضعیت اقتصاد جهانی وقتی با شاخ به شاخ شدن دوغول بزرگ تولید کننده نفت یعنی روسیه و عربستان همراه شد، نتیجه ای جز سقوط قیمت نفت و آسیب دیدن بازار تولید کنندگان نفت نداشت.

سعید ساویز، کارشناس ارشد حوزه انرژی، درگفت وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: بسیاری از گمانه زنی ها خبر از آن می دهد که در پشت این «رولت روسی» قصد و تعمدی برای تضعیف نفت های گران مانند نفت های فلات قاره و نفت شیل وجود دارد؛ البته نمی توان به حتم گفت که به فرض وجود یک بازی و جنگ زرگری در پشت پرده، ادامه داستان همچنان در کنترل بازی گردانان باقی ماند یا خیر؟

وی تصریح کرد : درباره بازی گردانان دو تئوری مطرح است، عده ای معتقدند که بازی اصلی با هدایت عربستان و روسیه برای تسلط مجدد اوپک بر بازار نفت و کنار زدن نفت آمریکا انجام شد و با این بازی عربستان نیز تلنگری به ایالات متحده در بازار نفت زده و چنگ و دندانی نشان داد که البته پس از اقدامات اخیر عربستان در پی عکس العمل های ایالات متحده، یعنی کاهش حمایت نظامی از سعودی ها، اندکی این تئوری در سایه ای از تردید قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تئوری دوم اما از آن خبر می دهد که بازی به وجود آمده در بازار نفت یک نقشه دقیق از پیش تعیین شده از سوی روسیه بوده است که در اجرای آن بر روی برخورد احساسی و لجبازی سعودی ها حساب ویژه ای باز شده بود که البته داستان همانگونه هم پیش رفت و علیرغم اینکه بخش هایی از نقشه به دلیل نامشخص بودن ابعاد وسیع کاهش تقاضا و بحران اخیر، نامعلوم و غیرقابل کنترل بوده است، اما سرانجام نتیجه به گونه ای رقم خورد که روسها پیش بینی کرده بودند.

ساویز ادامه  داد: اول آنکه اقتدار عربستان در اوپک و بازار نفت به شدت تهدید شده و به بیان دیگر، آن یکه تازی از دست رفت و جایگاه اول بین عربستان و روسیه دست به دست شد و دوم نفت آمریکا، خصوصاً نفت شیل در بدترین وضعیت خود در یک دهه اخیر قرار گرفت و اگر قیمت ها به زودی رشد نکند وضعیت آنها از این هم بدتر خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: در شرایط فعلی نیز که اندکی وضعیت اقتصاد جهانی از شرایط بحرانی فاصله گرفته و قیمت نفت در بازارهای جهانی وارد کانال 40 دلاری شده، به گوش می رسد که روس ها از پیش تمهیداتی برای این شرایط اندیشه بودند و بودجه خود را برای نفت 40 دلاری تنظیم کرده بودند؛ این شرایط یعنی نفت 40 دلاری تنها و تنها گره از مشکلات روسها باز می کند و نه هیچ کس دیگر.

وی خاطرنشان کرد :اما بشنوید از کشوری که در واقع با هزار رمز و راز خواستگاه به وجود آمدن ویروس و بحران کووید 19 است؛ غول بزرگ تجاری، یعنی چین را در واقع باید بیش از هر کشور دیگری برنده نبرد قیمت های نفت در جهان دانست. چینی ها یا از پیش می دانستند که چه قرار است بر سر اقتصاد دنیا بیاید و یا اینکه از پیش برای شرایط بحران خود را آماده کرده بودند؛ به هر حال آنها سر فرصت تا جایی که می توانستند، سهام بین المللی شرکت های تولیدی در چین و نفت ارزان خریدند و انبار کردند.

ساویز در پایان تاکید کرد: با مرور همین اتفاقات به روشنی درمی یابیم که اختیار و کنترل بازار و قیمت نفت، امروز نه در دست آمریکا، بلکه در دست این اژدهای زرد یعنی چین است. چین را برنده این بزنگاه اقتصادی تاریخ یعنی دوره تاخت و تاز کووید19 بدانید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |