يک عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينکه "عالِمي در قم گفته است که ما براي آخرت مردم قيام کردهايم"، اظهار کرد: ديني که به درد دنياي مردم نخورد، به درد آخرت آنها نيز نميخورد.
به گزارش ايسنا، حجتالاسلام والمسلمين محمدتقي فاضل ميبدي در سخنراني خود در حسينيه فاطمةالزهرا(س) با بيان اينکه "از زمان مشروطيت واژههايي همچون قانون، تفکيک قوا و پارلمان در ايران مطرح شد"، اظهار کرد: علما 100 سال قبل انتخابات و حضور زنان را در عرصههاي اجتماعي و سياسي را نميپذيرفتند اما اکنون ما هر دو سال يک انتخابات برگزار ميکنيم.
وي افزود: يکي از دستاوردهاي تمدن جديد اين است که انسانها با قرارداد اجتماعي و طبق قانون در کنار يکديگر زندگي ميکنند. در گذشته رئيس يک جامعه پادشاه بود که اين جايگاه بصورت موروثي به فرزندانش منتقل ميشد. اکثر فقها هم دولتهاي پادشاهي را در طول تاريخ ايران به رسميت ميشناختند اما تمدن جديد بيان کرد که انسانها بايد بر اساس قانون و راي خود حاکمان کشور را انتخاب کنند. اکنون نيز ما در قانون اساسي خود مسئول انتصابي و حکومت موروثي نداريم.
فاضل ميبدي با انتقاد از برخي ديدگاهها درباره تناسب نداشتن اسلام و دموکراسي، اظهار کرد: هنگامي که مباحثي مثل آزادي، جامعه مدني و حقوق بشر مطرح ميشود، عدهاي وحشت ميکنند که دنياي اسلام تناسبي با اين بحثها ندارد؛ پس آنها در برابر آزادي و حقوق بشر ميايستند در حاليکه جامعه مدني که بر اساس فلسفههاي امروز توسط دنياي غرب به وجود آمده قرابتي با جامعه علوي دارد.
اين عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اينکه "مسئوليت در نظام اسلامي يک امانت محسوب ميشود"، خاطرنشان کرد: مسئوليت يک طعمه نيست بلکه امانتي از جانب مردم است. پيامبر اسلام (ص)، امير مؤمنان(ع) و امام صادق (ع) بيان کردند که اگر کسي مسئوليتي را بپذيرد که قادر به انجام آن نباشد، لعنت خداوند و ملائکه بر او خواهد بود.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: امام علي (ع) معتقد است که چهار عامل موجب از بين رفتن حکومت ميشود که اين عوامل عبارتند از "عقب نگه داشتن انسانهاي شايسته"، "مسئول کردن انسانهاي ضعيف"، "پرداختن به مسائل فرعي جامعه" و "فراموش کردن اصول جامعه".
فاضل ميبدي با بيان اينکه "اگر انسانهاي نالايق در رأس امور قرار بگيرند اقتصاد جامعه دچار مشکل ميشود"، افزود: يکي از اقدامات مهمي که امام علي (ع) در روزهاي اول حکومت خود انجام داد جابجايي مسئولان بود و يکي از عواملي که حکومت عثمان را از بين برد به کار گماشتن انسانهاي نالايق و دزد بود. امام علي (ع) هيچگاه فرمانداري را به خاطر حجاب مردم يا نماز نخواندن آنها عزل نکرد اما ايشان کساني را که به بيتالمال دستاندازي ميکردند توبيخ و عزل ميکرد.
اين فعال سياسي اصلاحطلب همچنين اظهار کرد: در جامعه دو فرهنگ تملق و انتقاد ميتواند وجود داشته باشد. جامعه هم ميتواند يقه مسئولان را بگيرد و هم ميتواند به بزرگان خود تملق کند. اي کاش در جامعه مسلمانان فرهنگ انتقاد جاي فرهنگ تملق را بگيرد تا استبداد از بين برود. امام علي (ع) همواره مشوق فرهنگ انتقاد بود.
وي همچنين تاکيد کرد: مسئولان بايد ابتدا کنترل دروني داشته باشند و همزمان نيز بايد کنترل بيروني بر آنها انجام شود. امر به معروف و نهي از منکر اين نيست که با چوب به خيابان برويم و نسبت به حجاب و ساپورت حساس باشيم. امر به معروف به اين معناست که انسان در برابر ظلم بايستد و حرف بزند. ما بايد نسبت به ظلم حساس باشيم زيرا اگر ظلم نباشد کفر هم وجود نخواهد داشت.
ميبدي با بيان اينکه "جلوهگاه ظلم در مباحث اقتصادي، رشوه، کلاهبرداري و تضاد طبقاتي است"، افزود: اگر ظلم مالي ايجاد شد کفر هم به دنبال آن ميآيد زيرا فقر در جامعه کفر ايجاد ميکند و هم به دين ضربه ميزند و هم به عقل. ما انقلاب نکردهايم که فقط احکام اسلامي را در حدود، ديات و قصاص اجرا کنيم بلکه انقلاب کرديم که احکام اسلامي را در اين مورد اجرا نکنيم زيرا بايد شرايطي حاکم شود تا کسي جرمي مرتکب نشود.
اين عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در ادامه با بيان اينکه "امر به معروف و نهي از منکر نبايد دولتي باشد"، تصريح کرد: دولت نبايد کميته امر به معروف و گشت ايجاد کند زيرا امر به معروف براي کنترل حاکمان است نه براي کنترل مردم توسط حاکمان. دولت بايد به احزاب و روزنامهها کمک کند تا آنها بر حکومت نظارت کنند.
ميبدي همچنين از برنامههاي مذهبي صداوسيما و هزينههاي زياد توليد اين برنامهها انتقاد کرد و گفت: اين برنامهها به چه ميزان توانسته فرهنگ و اخلاق مردم را ارتقا دهد و به چه ميزان توانسته مردم را با شيوه حکومتداري امام علي (ع) آشنا کند؟ امام علي (ع) به خاطر وجود تفاوتهاي طبقاتي حاضر شد مسئوليت حکومت را بپذيرد. ما امروز شاهد حضور فقر در جامعه هستيم و هنگامي که يک زن مسلمان در جامعه گدايي ميکند ما به سقوط اخلاقي و شرافت انسان دچار شدهايم.
وي همچنين با اشاره به اينکه "در جامعه بايد فرهنگ نقد وجود داشته باشد و نقد به معناي عيبزدايي است"، خاطرنشان کرد: عدهاي براي حذف رقيب اصول اخلاقي را زير پا ميگذارند. اکنون گفته ميشود بدحجابيها به دليل عملکرد دولت يازدهم و وزارت کشور است اما پرسش اينجاست که تا سال قبل و در هشت سال گذشته وضعيت حجاب مناسب بود و اکنون حجاب نامناسب شده است؟
اين عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در پايان با بيان اينکه "اختلافات فکري وجود دارد اما نبايد به اين بهانه اخلاق را زير پا گذاشت"، گفت: در دنياي اسلام و در عالم سياست هم فحش و ناسزا وجود دارد و هم افراد براي هم تيغ ميکشند. کسي که به رقيب سياسي خود فحش ميدهد با يک داعشي که سر کسي را ميبرد هيچ فرقي ندارد.
-
دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
-
افزودن دیدگاه