پوران درخشنده با اشاره به معضل قاچاق فيلمها از لزوم تصويب قوانين مدون براي اين حوزه سخن گفت و اينکه در غير اينصورت به سرمايه کساني که در حوزه فرهنگ کار کردهاند چوب حراج زدهايم
.به گزارش مهر، پوران درخشنده در گفتگويي درباره جشنواره بينالمللي فيلمهاي ويدئويي تهران (ياس) گفت: آثار ويدئويي بايد در کنار هم مورد ارزيابي قرار گيرند تا توانايي فيلمسازان شناخته شود زيرا در همين جشنوارههاست که استعدادهاي زيادي شناخته ميشوند و کارگردانها و تهيهکنندهها ميتوانند از وجود اين استعدادها در توليد آثار با کيفيت استفاده كنند.
کارگردان "هيس دخترها فرياد نمي زنند" افزود: با توجه به اينکه فيلمهاي ويدئويي مخاطب گسترده تري دارند، ميتوانند فرصتي را براي فيلمسازان فراهم کنند تا در دايره رقابت قرار گرفته و بهتر ديده شوند.
درخشنده جشنواره فيلمهاي ويدئويي را بستري براي علاقمندان به فيلمسازي عنوان کرد و گفت: علاقمندان ميتوانند کارشان را از اين جشنواره با ساختن فيلمهاي بلند داستاني آغاز کنند و در مراحل بالاتر به توليد فيلمهاي سينمايي اقدام کنند.
وي ادامه داد: جشنواره فيلمهاي ويدئويي محلي است براي شکوفا شدن استعدادها، بنابراين اين جشنواره احتياج به توجه و حمايت جدي از طرف مسئولان و هنرمندان دارد.
تدوين برنامههاي جامع براي جذب مخاطب بيشتر
اين كارگردان با بيان اينکه با برنامه ريزي صحيح در توزيع و توليد اين آثار مي توان سلايق بيشتري را جذب اين عرصه نمود، گفت: در نتيجه ميتوان مخاطبان بيشتري را به تماشا و خريد اين آثار ترغيب کرد. تصور همه ما بر اين است که فيلمهاي شبکه نمايش خانگي ابتدايي هستند در حاليکه در همه جاي دنيا اهميت و توجه خاصي براي آثار ويدئويي قائلند زيرا مخاطبان بسيار گسترده اي دارند و اين گستردگي سبب ايجاد بازار فرهنگي و اقتصادي مي شود به همين دليل از همان ابتدا برنامه ريزي هاي دقيقي براي آن صورت ميگيرد.
کارگردان "خوابهاي دنبالهدار" گفت: متوليان و مسئولان شبکه نمايش خانگي مي بايست جهت توليد آثار کيفي از بهترين هاي اين حوزه چه در عرصه کارگرداني و چه در حوزه تهيه کنندگي جهت توليد آثار دعوت کنند تا با اين عمل فيلمسازان حرفهاي ما هم براي فعاليت در اين شبکه ترغيب شوند. همچنين تمام تلاشها بايد بر اين امر استوار شوند تا آثار ويدئويي به سطح کيفي بالاتري برسند.
خلاقيت عنصر تعيين کننده در راه فيلمسازي
کارگردان "شمعي در باد" در ادامه گفت: فيلمساز بايد بداند که اگر به دور از خلاقيت بوده و داشتههاي خوبي نداشته باشد در اين عرصه جايي ندارد. فيلمساز بايد ضمن اينکه سوژههاي تازهاي را انتخاب مي کند از کپي برداري صرف از آثار غربي بپرهيزد. البته کساني که در اين عرصه سرمايهگذاري ميکنند نيز بايد توجه داشته باشند انتخابهايشان صحيح باشد تا آثار با کيفيتي وارد بازار فيلم هاي ويدئويي شود. بطوريکه اين جشنواره بايد فرصتي را بوجود آورد تا نگاه هاي نو و جديد مورد توجه قرار گرفته و به اين خلاقيت ها جايزه تعلق گيرد.
وي به قاچاق سي دي فيلمها اشاره و بيان کرد: در اين باره بايد اقدامات جدي از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت پذيرد تا کسي به خود اجازه دزدي فيلمها را ندهد و اگر کسي در هتلها، قطارها و اتوبوسها براي ميهمانان خود اين فيلمها را به نمايش ميگذارد بايد حق رايت آنها را پرداخت کند. در اين ميان بايد ديد جايگاه و حق سرمايهگذار و پديدآورنده اثر چه ميشود و آيا ميتوان حق آنها را ناديده گرفت.
بيقانوني در کپيرايت چوب حراج بر سرمايه ديگران است
کارگردان "هيس دخترها فرياد نمي زنند" با توجه به اينکه حقوق هر فيلمي متعلق به سرمايهگذار آن است، بايد اين امر جدي گرفته شود. بايد در ايران قانون مدوني داشته باشيم تا جلوي اين معضل گرفته شود زيرا با اين کار چوب حراج به سرمايه ديگران ميزنيم، کساني که دارايي خود را در بخش فرهنگ سرمايه گذاري کرده اند، در حالي که ميتوانستند اين سرمايه را در بخش ديگري به کار گيرند.
درخشنده با بيان اينکه فيلمهاي ويدئويي ايران در خارج از کشور بازار خوبي دارند، گفت: در کشورهايي که ايرانيها زندگي ميکنند و کشورهايي که فرهنگشان به ما نزديک است، فيلمهاي ويدئويي بازار خوبي دارد. فيلمهاي ويدئويي در کشورهاي آسياي ميانه و حتي آمريکا بازار خوبي دارد. در آمريکا اين فيلمها از طريق شبکههاي خصوصي پخش ميشوند و حتي درجهبندي هم دارند.
کارگردان "رابطه" در پايان گفت: بايد براي بازار اين نوع فيلمها برنامهريزي داشت که متاسفانه تا به امروز هيچ برنامهريزي براي آن نشده است.
-
دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
-
افزودن دیدگاه