جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 78163 18:28 1396/11/24
۹۷ ؛ سال وداع با بسیاری از خودروهای موجود کشور

۹۷ ؛ سال وداع با بسیاری از خودروهای موجود کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
۹۷ ؛ سال وداع با بسیاری از خودروهای موجود کشور

۹۷ ؛ سال وداع با بسیاری از خودروهای موجود کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران اعلام شد

انتقاد ازسرنوشت مبهم دهها مجوز صادر شده در صنعت خودرسازی

ایمان اردستانی-روزسه شنبه پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو به رغم اعلام قبلی بدون حضور رئیس جمهوری برگزار شد. در این همایش که امسال با محوریت توسعه قطعه سازی برگزار شد، وزیر صنعت و برخی معاونان وی، نمایندگان مجلس و سران شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی جهان حضور یافتند. محمد شریعتمداری، به عنوان سخنران کلیدی این همایش از فاصله داشتن صنعت خودروی کشور تا نقطه مطلوب سخن گفت درباره سرمایه گذاری های خارجی در لین صنعت نیز تاکید کرد: درسال‌های گذشته درجلب و جذب سرمایه گذاری خارجی به معنای صحیح آن در صنعت خودروسازی، همچنین تولید پلت فرم‌های جدید و تحقیق و توسعه به خوبی عمل نکرده ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودروسازی با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه ای برخوردار است. وی یادآور شد: در آغاز انقلاب سالیانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در کشور مونتاژ می‌شد که امروز، سالیانه بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می شود. این مقام مسئول با اشاره به حضور حدود ۱۳۰۰ قطعه ساز در اقصی نقاط کشور، آن را نشانه خوبی از حرکت در عرصه خودروسازی کشور برشمرد. mehdi.zahedi@jahaneghtesad.comوی گفت: هرچند همه آنچه که امروز در صنعت خودروی کشور تولید می‌شود، از سوی مردم مصرف می‌شود، اما با کیفیت ها و استانداردهای روز جهان فاصله داریم؛ بر این اساس افزایش رضایتمندی مردم هدف اصلی ماست. شریعتمداری با اشاره به برخی علل و عوامل فاصله داشتن تا نقطه مطلوب در صنعت خودروسازی، تصریح کرد: صنعت خودروسازی کشور بومی و برخواسته از فرهنگ ما نیست و رقیبان ایران دارای تجربه ها و همچنین بخش تحقیق و توسعه قوی هستند. وی تاکید کرد: امروز از سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی استقبال می‌کنیم، حتی از سرمایه‌گذارانی که بخواهند بیش از ۵۰ درصد سهم در این صنعت داشته باشند.

**خداخافظی با تعداد قابل توجهی از خودروها

اما رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان سخنران بعدی این همایش خبر مهمی را اعلام کرد. او گفت: سال آینده با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار قابل توجهی از خودروهای موجود، از بازار خارج می شود. منصور معظمی افزود: در صنعت قطعه سازی باید پاسخگوی ذائقه های متفاوت مصرف‌کنندگان باشیم و در مسیر این صنعت راهی جز اتصال به صنعت جهانی، ادغام و توسعه آموزش و فناوری ندارد. وی ادامه داد: صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی متاثر از سیاست‌های پولی و بانکی است و با نرخ‌های کنونی سود بانکی، کسب و کار بنگاه ها بسیار دشوار است. این مقام مسئول با طرح این پرسش که مگر حاشیه سود در صنعت خودرو چقدر است و چند برابر آن باید به عنوان سود پرداخت شود؟ افزود: ناگزیر از نگاه تازه به صنعت خودرو هستیم. معظمی به وجود بیش از هزار و ۲۰۰ قطعه ساز در کشور اشاره کرد و افزود: باید یک تعامل منطقی بین مثلث قطعه‌سازان، خودروسازان و مردم وجود داشته باشد، زیرا صنعت خودروسازی بدون قطعه سازی معنی و مفهوم ندارد. وی تصریح کرد: اگر به صنعت قطعه‌سازی کشور توجه نکنیم، نتیجه آن واردات خواهد بود که خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.به گفته این مقام مسئول، تاکنون ۱۳ قرارداد بین قطعه سازن خارجی و ایرانی در پسابرجام به امضا رسیده و در حقیقت به قطعه سازان بین المللی متصل شده اند.

**تقاضای احداث خودروسازی برای کسب رای!

عزیز اکبریان؛ رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در این همایش با اشاره به مجوزهای صادر شده در صنعت خودروی کشور گفت: تاکنون ۴۰مورد مجوز صادر شده است که معلوم نیست در نهایت سرنوشت آ‌نها چه خواهد شد برخی از آنها فقط برای واردات خودرو استفاده می‌شود و بعد از سه سال شرکت تعطیل می‌شود. نماینده مردم کرج ادامه داد: باید در کشور نهایتا سه خودروسازی داشته باشیم که هم تمرکز بر روی آنها باشد و هم رقابت شکل بگیرد. دولت باید هر چه زودتر از صنعت خودروسازی خود را کنار بکشد و سهم خود را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند. وی افزود: برخی‌نمایندگان برای اینکه دور بعد رای بیاورند به خودروسازها و وزارت صنعت و نفت فشار می‌آورند که در حوزه آنها واحد خودروسازی و یا پتروشیمی ایجاد کنند. شرکت‌های خودروسازی نباید به هیچ عنوان زیر این فشار بروند.

**غولهای قطعه سازی به ایران می آیند

معاون امور صنایع وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این همایش با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای نوسازی ۲۰۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین کشور در مدت سه سال افزود: ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه در سال دوم اجرای طرح و بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودروی سنگین شامل کامیون، اتوبوس های درون و برون شهری، کامیونت و مینی بوس نوسازی خواهند شد. صالحی نیا ادامه داد: طی ۲ ماه آینده نیز از شرکت های بزرگ بین المللی و تامین کنندگان قطعات دعوت خواهیم کرد تا با سازندگان ایرانی خودروهای سنگین همکاری داشته باشند.

**بنز هم استانداردهای ایران را پاس نمی کند

مدیرعامل شرکت ایران خودرو نیز در این همایش با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی موجب نجات صنعت خودروی کشور خواهد شد، خواستار آن شد تا در راه خصوصی سازی این صنعت در کشور موانع برطرف شود.هاشم یکه زارع افزود: چنانچه امروز سه سرمایه گذار صندلی‌های مدیریت ایران خودرو را در اختیار گرفته و سه سرمایه‌گذار دیگر صندلی های مدیریت سایپا را در اختیار بگیرند، به نفع کشور خواهد شد. وی پیرامون استانداردهای اجباری جدید خودرو در کشور اظهار داشت: شرکت بنز به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان اعلام کرده که استانداردهای جدید ایران را نمی تواند پشت سرگذارد. این فعال صنعت خودرو تصریح کرد: همواره به دنبال حرکت جهشی رفتن، نمی تواند راهگشا باشد و مطرح ساخت، باوجودظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو و رنگ خودرو در کشور، چه دلیلی دارد که خودروسازان در برخی نقاط دیگر کشور وادار به ایجاد ظرفیت مجدد می‌شوند؟

**رشد صنعت قطعه سازی محسوس است

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: صنعت قطعه سازی کشور سال گذشته موفق شد قطعات و مجموعه های تولیدی خود به ارزش هشت میلیارد دلار را در بازار داخل به فروش برساند. «محسن جهرودی» افزود: وی بیان داشت: قطعه سازان سهم خود را در تحقیق و توسعه در سالهای گذشته افزایش دادند، به طوری که از ۳۳ درصد در سال ۲۰۰۷ امروز به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و مطابق برنامه ریزی ها تا ۶۷ درصد در سال ۲۰۲۰ ارتقا خواهد یافت. جهرودی ادامه داد: سال آینده سایپا محصول جدیدی را با همکاری شرکت رنو که از کیفیت بالا و قیمت ارزان برخوردار است تولید خواهد کرد تا نیاز بخش عمده از اقشار کشور پاسخ داده شود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |