جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 25118 12:15 1394/11/01
۵ آزادراه آماده واگذاری به سرمایه گذاران خارجی

۵ آزادراه آماده واگذاری به سرمایه گذاران خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
۵ آزادراه آماده واگذاری به سرمایه گذاران خارجی

۵ آزادراه آماده واگذاری به سرمایه گذاران خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی-معاون ساخت و توسعه آزادراه های کشور با بیان اینکه کشورهای آلمان، ایتالیا، روسیه، کره جنوبی و ترکیه آمادگی خود را برای ورود به پروژه های آزادراهی کشور اعلام کرده اند، گفت: در حال حاضر ۵ پروژه آزادراهی آماده واگذاری به سرمایه گذاران خارجی است. حسن احمدی نوری در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه با توجه به تگناهای مالی و محدود بودن بودجه‌ها باید سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی و عمرانی جمع کنیم گفت: دولت باید مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌ای را برای سرمایه‌گذاران تامین کند. وی با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در کریدور شرق به غرب واقع شده و می‌تواند راه ابریشم را احیا کند گفت: این آزادراه چندین شبکه آزادراهی را به هم متصل می‌کند. احمدی‌نوری با اشاره به ورود سالانه ۵۲۰ میلیون خودرو در سال به تهران گفت: سالانه تعداد قابل توجهی خودرو وارد تهران می شود که تنها ۲۰ درصد از این رقم قصد تردد از استان تهران را دارند و مابقی به استان‌های دیگر می‌روند. از سوی دیگر میزان بار و کالایی که به تهران وارد می‌شود حدود ۳۵ میلیون تن در سال است.بنابراین با ساخت این آزادراه نیازی نیست این تعداد خودرو وارد تهران شود و می‌تواند از میزان آلودگی و ترافیک تهران بکاهد. وی با بیان اینکه بازه زمانی بهره‌برداری خاتم‌الانبیا از این آزادراه ۲۰ سال تعیین شده است گفت: ساخت این آزادراه ۴ساله به اتمام می‌رسد و مدت زمان بهره‌برداری خاتم‌الانبیا برای بازگشت سرمایه از این آزادراه ۲۰ سال تعیین شده است. معاون ساخت آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با بیان اینکه کنارگذر جنوبی تهران از چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی عبور می‌کند ادامه داد: این آزادراه نقش پدافند غیر عامل را هم دارد و برای مثال در زمان زلزله تهران با راه بندان مواجه نخواهیم شد. احمدی‌نوری ادامه داد: با تکمیل آزادراه قم – گرمسار، آزاددراه کنار گذر جنوبی تهران به مشهد هم می‌رسد.

اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به پروژه های آزادراهی

احمدی‌نوری با تاکید بر اینکه با توجه به انرژی ارزان در کشورمان سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند گفت: وزن اقتصادی ایران بسیار بالا است و سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی اعلام آمادگی کرده‌اند. وی با بیان اینکه سیاست ما مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های ایرانی است گفت: در یک سال اخیر با کشورهای ترکیه، ایتالیا، روسیه، آلمان، کره جنوبی برای مشارکت در ساخت آزادراه‌های کشورمان مذاکره کرده‌ایم. احمدی نوری با اشاره به آزادراه تبریز – بازرگان که توسط سرمایه‌گذاران ترکیه ساخته خواهد شد اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پروژه ۵۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که قرار است ۲۲۳ کیلومتر این آزادراه توسط ترک‌ها ساخته شود و مراحل آخر انعقاد قرارداد را طی می‌کنیم. وی تاکید کرد: سیاست ما تنها سرمایه‌گذاری نیست و شرکت‌های خارجی علی‌رغم سرمایه‌گذاری باید تکنولوژی‌های روز را هم وارد کشورمان کنند. وی با اشاره به پروژه آزادراه قائمشهر – ساری گفت:مطالعات فاز ۲ این آزادراه هم انجام شده است اما مسائل زیست‌محیطی برای ما بسیار اهمیت دارد. البته مجوزهای محیط زیست را هم گرفته‌ایم و قرار است این آزادراه با مشارکت ۵۰-۵۰ دولتی و بخش خصوصی ساخته شود و در حال حاضر چیزی حدود ۴٫۵ کیلومتر از اراضی این آزادراه هم آزادسازی شده است. معاون ساخت آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پروژه‌ای برای واگذاری به سرمایه‌گذار خارجی در دوران پساتحریم مطرح است گفت: در اولین همایش سرمایه‌گذاری که با حضور سرمایه‌گذاران چندین کشور خارجی برگزار شد چند پروژه آزادراهی به سرمایه‌گذاران معرفی کردیم که آزادراه بندرعباس – سیرجان و چهار مورد پروژه آزادراهی دیگر به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شد و این پروژه‌ها در صف واگذاری هستند.

بدهی به پیمانکاران آزادراهی صفر شد

وی همچنین درباره بدهی‌های این شرکت به سرمایه‌گذاران بخش آزادراهی گفت: خوشبختانه در این بخش هیچ بدهی به پیمانکاران نداریم و ۱۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و خزانه اسلامی برای پرداخت بدهی سایر بخش‌ها در نظر گرفته شده است. احمدی‌نوری با تاکید بر اینکه مدیریت زمان در احداث پروژه‌های عمرانی  بسیار مهم است اظهار کرد: بابت هر روز توقف مگاپروژه‌ها خسارت‌های زیادی وارد می‌شود بنابراین مدیریت زمان برای دولت در ساخت پروژه‌ها بسیار مهم است.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |