جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 61016 13:46 1396/03/06
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛ بازدهی بدون ریسک مهم‌ترین رقیب بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛ بازدهی بدون ریسک مهم‌ترین رقیب بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛ بازدهی بدون ریسک مهم‌ترین رقیب بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛ بازدهی بدون ریسک مهم‌ترین رقیب بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اکنون بازدهی بدون ریسک و نرخ‌های بالای سود بانکی مهم‌ترین رقیب بازار سرمایه به حساب می‌آیند، گفت: نرخ سود بانکی بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار ۱۵ درصد اعلام شد اما بانک‌ها نرخ ‌ها ی حدود ۲۰ و ۲۲ درصد می‌دهند و اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی هم نرخ بالای ۲۵ درصد دارند.

علیرضا باغانی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بازار سرمایه تحرکات خاصی نداشته است، عنوان کرد: اکنون نرخ تورم و نرخ دلار از سوی دولت در حال کنترل است و مادامی که سیاست‌های ضد تورمی دولت بدین گونه ادامه داشته باشد، نمی‌توان بازار چندانی را برای بورس متصور بود مگر اینکه یک رشد اقتصادی واقعی رقم خورد.

وی افزود: اینکه نرخ دلار کنترل شود و یا از بالا رفتن نرخ تورم جلوگیری به عمل آید، به نفع مردم است اما این شرایط در بازار سرمایه متفاوت است. نرخ دلار باید تابعی از نرخ تورم در کشور و نرخ تورم آمریکا باشد و بدین ترتیب ارزش ذاتی دلار اکنون در حدود چهار هزار و ۵۰۰ هزار تومان است در حالی که نرخ در محدوده سه هزار و ۷۰۰ تومان نگه داشته شده است.

باغانی بیان کرد: زمانی که نرخ دلار برای کنترل تورم ثابت نگاه داشته می‌شود یقینا در آینده و در اثر یک تلنگر نرخ دلار به جای چهار هزار و ۵۰۰ تومان به هشت هزار تومان جهش می‌یابد که تبعات آن برای مردم بسیار بیش‌تر خواهد بود.

به گفته وی، کشور ما با یک رکود همراه است و سیاست‌های ضد رکود ناگزیر باید جریان داشته باشد اما در اعمال این سیاست‌ها باید همه جوانب لحاظ شوند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نرخ سودهای بانکی از سوی شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود و بنا بر مصوبات این شورا در تیرماه سال گذشته این نرخ به ۱۵ درصد کاهش یافت اما حتی اوراق و اسناد داد و ستد شده در بازار سرمایه نرخ ۲۵ درصدی دارند. در چنین شرایطی هیچ سرمایه‌گذاری برای به کارگیری سرمایه خود در بازار پر ریسک فعلی بورس اقدام نمی‌کند چرا که می‌تواند بدون پذیرش ریسک سود ۲۰ درصدی بانک و ۲۵ درصدی اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی در بورس را بگیرد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که سیاست‌های ضد تورمی دولت ادامه یابد و از طرفی نرخ‌ سودهای بانکی و بازدهی بدون ریسک با این روال ادامه یابد، نمی‌توان شاهد رشد قابل توجهی برای بازار سرمایه بود.

باغانی درباره بررسی دوباره نرخ سودهای بانکی در هفته‌های آتی گفت: شورای پول و اعتبار باید ارزیابی کند که مصوبات آن چقدر ضمانت اجرایی دارد؟ با وجود تصویب نرخ سود بانکی ۱۵ درصد اما نرخ‌های بالاتر در بازار بانکی جاری است و این آفت بازار سرمایه محصوب می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با درآمد ثابت در بازار بورس سود ۲۳ درصد ارایه می‌دهد و چه دلیلی دارد که سرمایه‌گذار بخواهد سرمایه خود را وارد بازار سهام کند.

باغانی گفت: فلسفه بازار سرمایه و بورس عرضه سهام تعدادی از شرکت‌ها برای ایحاد تامین مالی و در نهایت به کارگیری نقدینگی حاصل در چرخه تولید است. بورس نباید محلی برای تسویه بدهی های دولت با انتشار اوراق و اسناد خزانه اسلامی و ... باشد. سهام بازار سرمایه باید جذاب شود که لازمه آن کاهش نرخ سود بانکی و کاهش ریسک بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، سهامی امروز خریداری و روز بعد دو درصد نوسان دارد. بازار بورس نباید سفته‌بازی و نوسان‌گیری باشد بلکه باید سیاست‌ها در این حوزه شفاف و مشخص اعلام شود و تصمیم‌گیری‌ها جدی‌تر باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |