پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 56008 13:31 1395/12/15
یارگیری منطقه‌ای عربستان برای تقویت جبهه سازش در جهان اسلام است

یارگیری منطقه‌ای عربستان برای تقویت جبهه سازش در جهان اسلام است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یارگیری منطقه‌ای عربستان برای تقویت جبهه سازش در جهان اسلام است

یارگیری منطقه‌ای عربستان برای تقویت جبهه سازش در جهان اسلام است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: در طی دو هفته اخیر اقدامات ضد ایرانی عربستان با دو سفر عادل الجبیر به عراق و ملک سلمان، پادشاه عربستان، به مالزی و صدور بیانیه مشترک علیه آنچه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه خواندند، شدت گرفت به نوعی که می‌توان این اقدامات را تلاشی در جهت یارگیری منطقه‌ای برای اجماع‌سازی علیه ایران در جهان اسلام تحلیل و ارزیابی کرد.

تقویت جبهه سازش، هدف عربستان از یارگیری علیه ایران

احمد بخشایش اردستانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا در مورد اهداف عربستان از این گونه اقدامات علیه ایران گفت: از زمانی که ملک سلمان در عربستان به پادشاهی رسید مواضع این کشور نسبت به ایران تندتر از قبل شد و امروز دو جبهه کاملا مشخص در جهان اسلام و خاورمیانه خودنمایی می‌کند؛ جبهه مقاومت به رهبری ایران و جبهه سازش به رهبری سعودی.

وی ادامه داد: عربستان پس از انقلاب همواره علاقه‌مند بوده که جای ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بگیرد و این تلاش برای گرفتن جایگاه ایران در طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا سعودی‌ها احساس می‌کنند ایران در حال پیشبرد موفق سیاست‌های منطقه‌ای خود و نفوذ در کشورهای منطقه مانند یمن، بحرین، سوریه، عراق و لبنان است.

بخشایش اردستانی اظهار کرد: با تضعیف داعش در سوریه و عراق، عربستان به یک تحرک دیپلماتیک روی آورد و در طی روزهای اخیر دو سفر مهم از سوی مقامات این کشور به عراق و مالزی صورت گرفت که این نشان از علاقه عربستان برای تشدید دو قطبی در منطقه و تقویت قطب سازش به رهبری خودش است و از این رو به یارگیری در سطح منطقه و جهان اسلام در مقابل ایران روی آورده است که سفر پادشاه عربستان به مالزی و اندونزی در همین راستا بود.

بخشایش اردستانی درباره مواضع و رویکردهای متناقض عربستان نسبت به ایران مانند فرستادن پیغام به ایران از طریق کویت برای گفت‌وگو و مذاکرات حج و از سوی دیگر تلاش برای احیاء پروژه ایران‌هراسی با روی کارآمدن ترامپ، گفت: عربستان در حوزه سیاست خارجی سرگشته و حیران است و دچار تعارض شده و نمی‌داند دقیقا چه گام‌هایی بردارد.

تمایل ایران برای بهبود رابطه با عربستان تنها به خاطر فریضه واجب حج است

این استاد دانشگاه عنوان کرد: آنها از یک طرف می‌بینند ایران در جبهه مقاومت خوب عمل کرده است و سیاست‌هایش در سوریه، عراق و لبنان با موفقیت روبرو بوده است و از طرف دیگر حمایت‌های جهانی سابق از خود را کمتر از قبل می‌بینند و همین مسئله باعث کاهش اعتماد به نفس سعودی‌ها شده است.

وی تأکید کرد: عربستان به این نتیجه رسیده که با ایران باید در نهایت به تفاهم برسد و ایران نیز به این مسئله تمایل دارد زیرا مسئله حج برای ایران مهم است. اگر مسئله فاجعه منا و پرداخت دیه شهدای منا و تأمین عزت و امنیت حجاج حل و فصل شود خودبخود روابط دو کشور به حالت قبل برمی‌گردد. به عبارتی نیاز ایران به عربستان تنها به خاطر مسئله واجب حج است وگرنه ما در مسائل دیگر چندان به عربستان نیازی نداریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |