جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 6247 15:58 1393/08/05
گودهای پرخطر تله مرگ شهروندان است

گودهای پرخطر تله مرگ شهروندان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گودهای پرخطر تله مرگ شهروندان است

گودهای پرخطر تله مرگ شهروندان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گود برداری حقانی پرخطر است و باید ایمن شود

مشاور ارشد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به علاقه سوداگران بخش مسکن به اجرای عملیات گودبرداری با روش "نیلینگ" به دلیل هزینه کم آن، گفت:در گودهای پرخطر باید تمهیدات ایمنی رعایت و پیرامون ژئوتکنیکی پروژه ایمن‌سازی شود.

محسن بهرام غفاری با تاکید بر این‌که بدون شک هیچ مرجعی مسئول‌تر از شهرداری ها در قبال تامین ایمنی برای شهروندان در برابر حوادث ساختمانی نیست، اظهار کرد: حفاظت از جان شهروندان و تامین ایمنی آنها در قبال حوادث ساختمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای نزد قانون‌گذار برخورداربوده به‌ طوریکه قانونگذار شهرداری را موظف کرده در قبال چاله‌های کم عمق و دیوارهای فاقد استحکام که ممکن است خطرآفرین باشد مسایل ایمنی را کنترل کند.

وی با اشاره به ماده ۳۴قانون نظام مهندسی ساختمان وکنترل ساختمان افزود: در این ماده قانونی یک سلسله مراجع مسئول اجرای مقررات ملی ساختمان شده‌اند که در صدر آنها شهرداری است، از این رو هیچ نهادی را نمی‌توان به اندازه شهرداری پیدا کرد که مسئول رعایت وکنترل مقررات ملی ساختمان باشد.

وی تاکید کرد: شهرداری به منظور نظارت بر روند گودبرداری از نظام مهندسی ساختمان درخواست همکاری کرده و پیرو این امر نظام مهندسی سرکشی از گودهای ساختمانی را انجام می‌دهد و نتیجه آن را به شهرداری گزارش می‌کند. اما متاسفانه در برخی از موارد دیده شده که شهرداری در مقابل گزارش‌های فنی نظام مهندسی و گودبرداری‌های مخاطره آمیز هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد و اقدام جدی برای رفع خطر انجام نمی‌دهد.

مشاور ارشد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این‌که مصداق بارز این امر گود پرخطر حقانی و خیابان حسن سیف شهرک غرب است، بیان کرد: باوجود آن‌که سازمان نظام مهندسی در این‌باره به شهرداری نامه نگاری و این گودها را پر خطرکرد اما شهرداری فعلا اعتنایی به این هشدارها نکرده است.

بهرام‌غفاری با تشبیه گودهای پرخطر به تله مرگ شهروندان تصریح کرد: بی اعتنایی شهرداری به گزارش‌های فنی نظام مهندسی ساختمان این سوال را در ذهن ایجاد می کند وقتی که شهرداری به هشدار های فنی این سازمان وقعی نمی‌گذارد اساسا چرا نظام مهندسی را مامور بازدید از گودبرداری‌ها کرده و با این فرآیند زمینه خلط مسئولیت را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهرداری به گزارش‌ها و هشدارهای نظام مهندسی ساختمان واکنشی نشان نمی‌دهد نظام مهندسی نباید این کار بیهوده را انجام دهد چراکه هزینه‌ای اجرای این فرآیند از جیب مهندسان پرداخت می‌شود و بدون شک مهندسان راضی نیستند که پولشان برای یک کار بیهوده پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه سازمان نظام مهندسی پرخطربودن گود خیابان حسن سیف را دوبار به شهرداری ابلاغ کرده است اما شهرداری به اعتنایی به این گزارش نکرده است و کارفرمای این پروژه نیمی از خیابان را مسدود کرد.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این‌که از لحاظ قوانین ومقررات ساختمان وقتی سازمان نظام مهندسی گودی را پر خطر تشخیص می‌دهد تا پایدارسازی آن حتما باید اقدامات ایمنی لازم انجام ادامه داد: در گودهای پرخطر باید تمهیدات ایمنی رعایت و پیرامون ژئوتکنیکی پروژه ایمن‌سازی شود ضمن آنکه تردد از شعاع خطر باید متوقف شود.

وی با اشاره به فراگیرشدن روش نیلینگ (ایجاد تکیه‌گاه موقت برای زمین و نگهداری از آن برای طول مدت حفاری در ساختمان‌های جدید) برای پایدارسازی گودها به دلیل ارزانی شیوه اجرای آن گفت: اجرای عملیات نیلینگ که مستلزم ایجاد سوارخ در زمین همسایه است باید پس از کسب رضایت مالک زمین انجام شود حال سوال این است آیا شهرداری حق دارد به‌جای مردم شهر به سوداگران بخش ساخت و ساز اجازه پاره پاره کردن پیکر شهر و اجرای عملیات نیلینگ داخل آن را بدهد؟

وی گفت: سوداگران بخش ساختمان به‌علت ارزانی هزینه نیلینگ در مقایسه با روش‌های دیگر گودبرداری به آن روی می‌آورند اما این شیوه به بهای گروگان گرفتن فضای زیرین معابر عمومی یعنی از جیب تمام شهروندان به اتمام می رسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |