چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 102767 18:28 1398/07/30
گشایش گره معضلات اجتماعی و اقتصادی با رونق تولید

گشایش گره معضلات اجتماعی و اقتصادی با رونق تولید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گشایش گره معضلات اجتماعی و اقتصادی با رونق تولید

گشایش گره معضلات اجتماعی و اقتصادی با رونق تولید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه تولید-وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهم نامه داخلی سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی در راستای نهضت ساخت داخل گفت: امروز یک کار مقدس و ارزشمند انجام می گیرد و درعمل راهکار اصلی حل مشکلات توجه به همین ساخت داخل با محوریت حضور تشکل ها و واحدهای صنعتی بخش خصوصی است. به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، رضا رحمانی افزود: امروز شرایط کشور به گونه ای است که ضرورت دارد نوع نگاهمان به رونق تولید و ساخت داخل تغییر یابد و همه باید به این باور برسیم که راه حل مشکلات کشور همین توجه به ساخت داخل و رونق تولید است. وی تصریح کرد: وزارت صمت تمام تلاش خود را بکار بسته تا همه دستگاه ها و وزارتخانه مرتبط با نهضت ساخت داخل به این رویکرد ارزشمند بپیوندند و در همین راستا خوشبختانه وزارتخانه هایی چون نفت، نیرو و ارتباطات از این مهم استقبال و حمایت های خوبی نیز داشته اند. رحمانی تاکید کرد: این رویکرد ارزشی در حوزه ساخت داخل با فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری و در جهت تحقق منویات ایشان آغاز شده است و قطعا تا حصول نتیجه کامل با دقت هر چه تمام تر دنبال خواهد شد؛ البته جای خوشحالی دارد که انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی نیز به خوبی پای کار آمده و پرچم نهضت ساخت داخل را سرافرازانه بالا برده اند. وی افزود: هر کالا و محصولی که به کیفیت و کمیت در داخل تولید می شود یا ورود آن را ممنوع کردیم و یا با تعرفه و در جهت تامین نیاز داخلی واردات را مدیریت می کنیم و شخصا معتقدم هر کالای ایرانی باید در اولویت مصرف هر شهروند ایرانی باشد. وزیر صمت تاکید کرد: در کنار حمایت حداکثری از تولید و واحدهای صنعتی کشور انتظار داریم که تولیدکنندگان نیز اطلاعات موثقی از میزان تولیدات خود در بخش های مختلف ارائه نمایند و در صورت ارائه آمار غیرواقعی واحدها و یا انجمن های مربوطه، حتماً در نحوه حمایت از آنها تجدید نظر خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: در قالب یک برنامه جامع و در راستای حمایت از دانشجویان برتر و نخبه به شرکت های بزرگ صنعتی کشور، جذب نیروهای نخبه را تکلیف کردیم و همچنین برای سهمیه جذب سرباز نخبه را در این بخش دریافت کردیم. رحمانی تصریح کرد: امضای تفاهم نامه داخلی سازی تجهیزات صنایع پتروشیمی در راستای اهداف نهضت ساخت داخل است و خوشبختانه در بازدیدهای به عمل آمده از واحدهای صنعتی و تولیدی در سطح استان ها آثار آن کاملاً مشهود است. رحمانی تصریح کرد: خوشبختانه در برخی صنایع از جمله صنایع غذایی درحال تبدیل شدن به قطب صنعتی در منطقه هستیم و طبق آمارها در ۶ ماهه نخست امسال ۱۵درصد افزایش تولید داشته ایم و کارهای مشترکی با وزارت جهاد در این حوزه در حال پیگیری است. وی تاکید کرد: انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی باید خودشان پرچم ساخت داخل را برافراشته نگه دارند چرا که ظرفیت ها و فرصت های لازم نیز در کشور وجود دارد به عنوان نمونه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در حوزه پتروشیمی و صنایع شیمیایی تا افق ۱۴۰۴ باید داخلی سازی شود و وزیرصنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: با عنایت به فرمایشات موکد مقام معظم رهبری، اگر تولید رونق بگیرد بیکاری رفع می شود، تورم قابل کنترل، فقر در طبقات ضعیف جامعه کم رنگ تر شده، معضلات بانکی کاهش، ارزش پول ملی ارتقاء می یابد، کسری بودجه قابل جبران، امکان رهایی از اقتصاد نفتی ایجاد شده و بسیاری دیگر از معضلات جامعه قابل حل و فصل هستند.
** زمان بازنشستگی پراید سرانجام اعلام شد وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در حاشیه این مراسم زمان بازنشستگی پراید را اعلام کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اولین مدل تولید پراید از دی‌ماه از رده تولید خارج خواهد شد، گفت: تا افق ۱۴۰۰ باید ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در صنعت پتروشیمی و پلاستیک داخلی‌سازی شود. رضا رحمانی گفت: زمان توقف تولید یک مدل خودروی پراید از دی‌ماه امسال و دو مدل دیگر آن اردیبهشت و تیرماه سال آینده خواهد بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه باید پرچم صنعت ساخت داخل بالا باشد تا هم تولید رونق بگیرد و هم بیکاری و تورم کاهش یابد، گفت: داخلی‌سازی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صنعت پتروشیمی تا افق ۱۴۰۰ لازم است، بنابراین اجرای ۹ میلیارد دلار طرح در صنایع پتروشیمی و لزوم داخلی‌سازی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صنایع پتروشیمی نشان می‌دهد که این صنایع تا چه حد اهمیت دارد. وی با بیان اینکه برخی از کشورها بودجه آنها به ۹ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، اضافه کرد: با اجرای ۹ میلیارد دلار طرح در بخش پتروشیمی قطعاً باعث افزایش اشتغال در سطح کشور خواهد شد. رحمانی گفت: تفاهم‌نامه امروز و میزهای ساخت داخل نمادین است و خوشبختانه روزانه انواع قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها در این حوزه امضا می‌شود، بنابراین درخواست ما از انجمن‌ها این است که توجه ویژه‌ای به ساخت داخل و رونق تولید داشته باشند. وی تأکید کرد: باید این نوع نگاه تغییر یابد و همه باید به این باور برسیم که راه‌حل مشکلات کشور نه به خارج بلکه توجه به ساخت داخل و رونق تولید است. رحمانی گفت: اگر بخواهیم در خصوص افزایش قیمت کالاهای داخلی و تمایل کم خریداران نیز صحبت کنیم، باید بگویم که اگر کالای ایرانی حتی اگر ۱۰ درصد گران‌تر باشد، خرید کالای ایرانی به نفع کشور است، پس باید با فرهنگسازی، مردم را به خرید کالای داخلی و ایرانی تشویق کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به کارگیری نخبگان در حوزه‌های مختلف می تواند به نفع کشور باشد، گفت: به شرکت‌های بزرگ برای جذب نیروهای نخبه تکلیف کرده‌ایم و برای صنعت نیز سهمیه جذب سرباز نخبه گرفته‌ایم. وی گفت: تا پایان سال ۹۸ چند میز دیگر به صورت نمادین بخش فولاد، مس، فلزات، نیروگاه،‌ الکترونیک و لوازم خانگی خواهیم داشت، البته باید این را متذکر شوم که به دلیل اینکه در صنایع غذایی ۱۰ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم، بحث ساخت داخل در این بخش، وجه دیگری دارد. رحمانی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که خیلی حائز اهمیت است این است که در تولید محصولی که در کشور به خوبی انجام می‌شود، واردات آن را ممنوع کرده‌ایم، پس باید حمایت از کالای ایرانی به یک نهضت تبدیل شود. وی تصریح کرد: اگر حمایت از تولید داخل به خوبی اجرا شود، تورم و بیکاری در کشور کاهش می‌یابد و کسری بودجه دولت و اقتصاد کشور رونق می‌گیرد،  پس اگر این نهضت ادامه نیابد،‌ بیکاری در کشور و رکود همچنان بر کشور سایه خواهد انداخت.
**حمایت از رونق تولید اولویت مجلس رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص ضرورت توجه به توان داخل گفت: هر جا ضرورت دارد باید از تکنولوژی دنیا استفاده کنیم ولی آنجا که خودمان می توانیم از ظرفیت های موجود باید نهایت استفاده را داشته باشیم و مسلما با این رویکرد تولید داخلی تقویت می شود. عزیز اکبریان افزود: حمایت از رونق تولید اولویت مجلس شورای اسلامی است و انتظار داریم روند همکاری سایر بخش های موثر در این حوزه ازجمله بانک ها نیز بهبود بیشتری یابد تا از شرایط ناجوانمردانه و تحریمی کنونی عبور کنیم و تولید به معنای واقعی کلمه رونق بگیرد. اکبریان در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه تفکر و نگاه جزیره ای نباید در مسایل وجود داشته باشد توضیح داد: باید با تعامل بین دستگاهی و وزارتخانه ای از این تفکر جزیره ای بیرون بیاییم چرا که این نگرش سدی در برابر سرعت انجام کارها و پیشرفت امور است. وی ادامه داد: در شرایط موجود کشور، باید برخی سخت گیری های مازاد را کنار بگذاریم و انتظار داریم روند همکاری همه دستگاه های موثر در حوزه تولید همگرایانه تر از پیش باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به برگزاری میزهای تخصصی ساخت داخل صنعتی خودرو در وزارت صمت گفت: برای شروع و انجام این حرکت ارزشمند به وزارت صنعت، معدن و تجارت تبریک می گویم، اقدام امروز و تفاهم نامه منعقده نیز برای صنعت پتروشیمی همانند صنعت خودروسازی گام مهمی است چرا که ظرفیت های بسیار زیادی در این صنعت وجود دارد انجام این حرکت در شرایط تحریم بسیار ارزنده و قابل تقدیر است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی نیز گفت: رضا رحمانی«وزیر صمت» بحث نهضت ساخت داخل را برجسته کرد و توجه ها به این موضوع بیشتر شده است که جای تشکر و قدردانی دارد. احمد مهدوی ابهری با بیان این مطلب، افزود: کمیته های خودکفایی در تمامی واحدهای پتروشیمی کار می کنند و بازدیدها و ارتباطاتی برای استفاده از ظرفیتهای ساخت داخل انجام شد.او ادامه داد: باید میان وزارت صمت، وزارت نفت و بخش خصوصی پتروشیمی هماهنگی برای ساخت داخل در این حوزه، ایجاد شود.دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: اگر جایی امکان ساخت داخل با رعایت استانداردهای لازم وجود دارد، اجازه ثبت سفارش محصولات مشابه آن داده نشود.              


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |