پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 60827 13:30 1396/03/03
گزینه‌های احتمالی شهرداری پایتخت

گزینه‌های احتمالی شهرداری پایتخت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گزینه‌های احتمالی شهرداری پایتخت

گزینه‌های احتمالی شهرداری پایتخت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فرارو نوشت: با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران علاوه بر اینکه اکثریت اعضای این نهاد باید با بهشت خداحافظی کنند، رفتن محمدباقر قالیباف از شهرداری هم قطعی شده است و حالا گزینه مناسب برای جایگزینی وی از موضوعاتی است که این روزها بسیار شنیده می‌شود اسامی مختلفی مطرح می شود.

تقریبا از چند ماه پیش از انتخابات موضوع رفتن قالیباف از شهرداری مطرح شده بود و حالا با حضور تمامی اعضای لیست امید، شمارش معکوس آغاز شده است. اما این تنها موضوعی نیست که این روزها درباره آن صحبت می‌شود.

آنچه که بعد از انتخابات تبدیل به دغدغه اصلی فعالان اجتماعی و شهری شده است، مسئله شهردار بعدی پایتخت است که هر روز نام های مختلفی برای این مسند مهم و تاثیرگذار مطرح می شود. گاهی اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه احتمالی اعلام می‌شود و گاهی محسن هاشمی. گاهی حسین مرعشی و گاهی صفایی فراهانی.

اما پیش از آنکه به بررسی گزینه های احتمالی بپردازیم لازم است نگاهی بی اندازیم به آنچه که شهرداری تهران را بسیار حائز اهمیت کرده است.

اولین و مهمترین موضوعی که در مسئله شهرداری و ریاست بر آن بسیار حائز اهمیت است، رسانه‌های گسترده و تاثیرگذاری است که زیر نظر این نهاد شهری منتشر می شوند. این رسانه ها به خوبی می توانند دیدگاه‌ها و نظرات اصلاح‌طلبان را منتشر کرده و پایگاه مناسبی برای این جریان سیاسی باشد. البیته این ظرفیت رسانه ای در صورتی قابل استفاده است که شهردار آینده نگاه مناسبی به رسانه داشته باشد.

بانک شهر یکی دیگر از مواردی است که موجب اهمیت شهرداری شده است. این بانک توسط محمدباقر قالیباف تأسیس شد و سهام آن بیشتر متعلق به شهرداری‌های شهرها، کلان‌شهرها، کارکنان شهرداری و بخشی از مردم است. ضمن اینکه شهرداری تهران سازمان‌ها بسیاری را در زیر چتر خود قرار داده است. سازمان‌هایی مانند: سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و.... جز سازمان‌های تحت نظر شهرداری تهران هستند.

در مجموع شهرداری تهران یکی از مهمترین و اثرگذارترین نهادهای شهری است که سال‌ها در اختیار اصولگرایان قرار داشته حالا نوبت به اصلاح‌طلبان رسیده است تا با رای مردم تهران وارد بهشت شوند. اما هنوز گزینه اصلی مشخص نیست و همانطور که در ابتدا اشاره شد افراد مختلفی برای این سمت در فضای مجازی مطرح شده اند. از اسحاق جهانگیری گرفته تا حناچی و مرتضی حاجی که در این نگاهی به این گزینه ها خواهیم انداخت.

اسحاق جهانگیری یکی از سرشناس ترین گزینه هایی است که این روزها برای نشست بر صندلی شهردار پایتخت مطرح می شود. او که در انتخابات ریاست جمهوری بسیار مورد توجه و علاقه حامیان دولت و اصلاح طلبان قرار گرفته حالا این روزها به عنوان گزینه مطلوب شهرداری تهران مطرح می شود. اما به عقیده برخی با توجه به فعالیت در ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین رابطه بسیار مناسب با مقام معظم رهبری او در جایگاه معاون اولی رئیس جمهور، تاثیرگذارتر خواهد بود.

یکی دیگر از گزینه ها که حتی قبل از انتخابات هم مطرح شد، محسن هاشمی رفسنجانی بود که تا امروز هم در شبکه های اجتماعی و برخی سایت های خبری به عنوان گزینه مطلوب برای جایگزینی قالیباف، از او نام برده می‌شود. اما این احتمال هم حالا بعید شده است. زیرا دبیر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اعلام کرد که از افراد حاضر در شورای هیچ فردی به عنوان شهردار انتخاب نخواهد شد. همین مسئله حضور مرتضی الویری هم در شهرداری منتفی کرد.

اما یکی از نام‌هایی که در شبکه اجتماعی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت، محسن صفایی فراهانی بود. او جز معدود افرادی است که در سه حوزه سیاست، اقتصاد و ورزش حضور مدیریتی داشته و کارنامه خوبی از خود به ثبت رسانده است. البته هنوز هم صحبتی از تائید این خبر وجود ندارد اما بعد از مطرح شدن نام او، عکس های بسیاری در جهت حمایت از وی در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

ولی محسن مهرعلیزاده یکی از گزینه های محتمل و البته پررنگ تر برای شهرداری تهران است که این روزها نامش مطرح شده است. او که در کارنامه کاری خود ایجاد منطقه آزاد کیش به‎عنوان اولین قطب گردشگری کشور، توسعه روابط اقتصادی خراسان با کشورهای مختلف جهان و منطقه، ایجاد مجتمع تفریحی- ورزشی بزرگ کیش و برگزاری مسابقات ورزشی، ایجاد صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی و... را دارد، در دولت سید محمد خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم وی معاون رییس جمهور بود.

البته مهرعلیزاده تنها گزینه جدی شهرداری تهران نیست. زیرا نام حسین مرعشی هم از منابع مختلف مطرح شده است و بنا بر گفته آنها احتمال حضور مرعشی در شهرداری پایتخت بسیار زیاد است. او که در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر وی و هشت سال استانداریِ کرمان بود و در دوران سید محمدخاتمی به ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد، یکی از گزینه های احتمالی شهرداری تهران به شمار می آید.

عباس آخوندی هم جز نام هایی است که برای حضور در شهرداری مطرح شده است. وزیر راه و شهرسازی دولت سازندگی و دولت تدبیر و امید این روزها از سوی برخی از فعالان اصلاح‌طلب به عنوان گزینه مطلوب برای شهرداری مطرح شده است. اما احتمال حضور وی در شهرداری قوت چندانی ندارد.

البته نام های دیگری مانند: مرتضی حاجی وزیر تعاون و آموزش و پرورش دولت اصلاحات، پیروز حناچی نخستین رییس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران و معاون فعلی نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی و حبیب الله بی‌طرف رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران؛ نیز مطرح شده اند.

اما با همه این تفاسیر «معمای بهشت» همچنان موضوع داغ رسانه ها و شبکه های اجتماعی است که بنا بر گفته مرتضی الویری تا یک ماه دیگر پاسخ آن مشخص می شود. با این‌حال تا امروز افرادی که به آنها اشاره شد از گزینه های مطرح شده هستند اما همچنان این احتمال وجود دارد که شهردار آینده از میان این افراد نباشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |