جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 73859 18:41 1396/09/10
گزارش مقدماتی پژوهشکده سوانح طبیعی

گزارش مقدماتی پژوهشکده سوانح طبیعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گزارش مقدماتی پژوهشکده سوانح طبیعی

گزارش مقدماتی پژوهشکده سوانح طبیعی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پژوهشکده سوانح طبیعی نیز در گزارشی که در اختیار جهان اقتصاد قرار داده است آورده است: زمین لرزه صبح روز ۱۰ آذرماه ۱۳۹۶ در ساعت ۰۲: ۰۶ دقیقه در شمال استان کرمان و در منطقه هجدک رخ داد. کانون سطحی زمین لرزه در شمال شرق استان کرمان رخ داد. این زمین لرزه در ۳۷ کیلومتری هجدک، ۴۶ کیلومتری شهداد، ۴۸ کیلومتری چترود و ۵۱ کیلومتری شمال غرب کرمان رخ داد. دراین گزارش که به قلم علی ساکت،عضوهیات علمی پژوهشکده سوانح طبیعی و مینا بهزاد، کارشناس پژوهشی بخش مطالعات و تحقیقات کاربردی، نوشته شده اضافه شده است: با توجه به فاصله کم کانون سطحی زمین لرزه تا شهر کرمان، این شهر با لرزش هایی همراه بود اما موردی از خرابی در حوالی شهر کرمان و این شهر ارائه نگردید. در اثر رخداد این زمین لرزه تمامی معادن زغال‌سنگ در بخش کوهساران راور تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. خوشبختانه تا این زمان هیچ تلفات جانی در معادن گزارش نشده است. در روستا ها و مناطق کانونی زمین لرزه نیز هیچ گزارشی از تلفات زمین لرزه ارائه نگردید. اما در ساعات اولیه گزارشی مبنی بر ۵۱ نفر زخمی از این زمین لرزه گزارش شد. اثر زمین لرزه به دلیل عمق کم در مناطق روستایی منطقه رومرکز به صورت مشخصی نشان داده شد و باعث خرابی سازه های روستایی در این مناطق شد. پارامترهای مبنایی زمین لرزه هجدک: به گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه نهران این زمین لرزه در طول شرقی ۳۹/۵۷ و عرض شمالی ۷۳/۳۰ رخ داد. عمق کانونی این زمین لرزه در ۱۰ کیلومتری از سطح زمین لرزه اعلام گردید و بزرگی این زمین لرزه ۱/۶ در مقیاس بزرگی گشتاوری و Mn اعلام شد. تصویر ۱: موقعیت رخداد زمین لرزه اصلی (IRSC) و زمین لرزه های رخ داده در ۵۰ سال گذشته با بزرگی حدود ۵ و بیشتر در این محدوده بر روی تصویر ماهواره ای بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بخش مطالعات و تحقیقات کاربردی سوانح طبیعی یکی از عوامل احتمالی رخداد زمین لرزه های متعدد در هفته های گذشته در جهان و حتی ایران را می توان به نزدیک شدن فاصله ماه به زمین در حداقل فاصله خود در سال و نزدیک شدن به پدیده ابرماه در این روزها نسبت داد که برای اثبات کامل آن نیاز به تلفیق داده های کشش زمین در این خصوص در مناطق مختلف جهان با کمترین فاصله از مناطق زمین لرزه زده نیاز است.

گسل مسبب زمین لرزه:

زمین لرزه هجدک بنا بر اعلام سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) و دیگر سازمان های بین المللی سازو کاری معکوس خالص داشت. با توجه به بررسی های اولیه صورت گرفته بر اساس جانمایی کانونی، نوع گسل های محدوده زلزله زده و دیگر پارامترها  گسل مسبب احتمالی برای این زمین لرزه را می توان به  بخش پایینی گسل کوهبنان و لکردکوه  نسبت داد که البته تکمیل اطلاعات لرزه نگاری برای تعیین دقیق گسل مسبب مورد نیاز است. تصویر ۲: ساز و کارهای اعلام شده توسط مراکز بین المللی زلزله شناسی برای زمین لرزه هجدک

پس لرزه های زمین لرزه:

تا حدود ۶ ساعت پس از زمان رخداد زمین لرزه اصلی، منطقه زمین لرزه زده شاهد رخداد ۲ پس لرزه با بزرگی بیش از ۵ و هفت زمین لرزه با بزرگی ۴ تا ۹/۴ داشت. که البته شرایط تکتونیکی، نوع گسل مسبب و عواملی از این دست رخداد چنین پس لرزه هایی را محتمل می نمود. البته در ۶ ساعت بعدی یعنی از ساعت ۱۲ تا ساعت ۱۸ همین روز (دهم آذر) احتمال رخداد پس لرزه های بزرگی با بزرگی ۸/۴ تا ۴/۵ همچنان بالاست. لازم به ذکر است که رخداد زمین لرزه با بزرگی ۱/۵ تا ۹/۵ برای آذرماه در گزارش بررسی احتمالاتی ماهانه رخداد زمین لرزه های بزرگتر از ۴ در مناطق مختلف ایران در تاریخ ۵/۰۹/۹۶ یعنی ۵ روز قبل از رخداد زمین لرزه هجدک ارائه شده بود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |