پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 34906 19:24 1395/03/31
گام اول برای بستن یک پرونده ۴۰ ساله برداشته شد

گام اول برای بستن یک پرونده ۴۰ ساله برداشته شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گام اول برای بستن یک پرونده ۴۰ ساله برداشته شد

گام اول برای بستن یک پرونده ۴۰ ساله برداشته شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایان اختلافات شرکای اصلی آزاد راه تهران – شمال

گروه امورزیربنایی-پس از بازدید هفته گذشته رسانه های جمعی از قطعه اول آزادراه تهران – شمال که از سوی بنیاد مستضعفان تدارک دیده شده بود روزدوشنبه نیز مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان در اقدامی مشترک با دعوت از معاون اول رییس جمهور برای بازدید از این پروژه از یک سو دولت را به صورت رسمی از پیشرفت این طرح آگاه کردند و از سوی دیگر نشان دادند که اختلافات طولانی مدت شرکای اصلی آزادراه به پایان رسیده است.    بسیاری از کارشناسان معتقدند اختلافات چندین ساله شرکای اصلی درکنار مسائل سیاسی یکی از مهمترین عوامل روند لاک پشتی ساخت آزادراه تهران – شمال به حساب می آمد و اکنون با حل این معضل بزرگ نشانه ای امید برای بسته شدن این پرونده ۴۰ ساله هویدا شده است. وزیر راه و شهرسازی در همان ابتدای اظهاراتش در حاشیه این بازدید گفت: با توجه به پیشرفت پروژه آزادراه تهران ـ شمال برای تکمیل قطعه نخست آن، دولت و بنیاد مستضعفان به تمام تعهدات خود به خوبی عمل کرده اند. عباس آخوندی افزود: پیمانکاران در این پروژه و به خصوص در قطعه اول تا کنون طبق برنامه زمان بندی شده کار خود را انجام داده اند و تمام کارهای این پروژه از طریق مناقصه و رقابت اجرا می شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: هیچ پروژه ای از آزادراه تهران ـ شمال بدون رقابت و مناقصه به پیمانکاران واگذار نمی شود و هم اکنون ۶ پیمانکار بزرگ ایرانی در منطقه یک این آزادراه مشغول کار هستند که تنها یک پیمانکار آن به بنیاد مستضعفان اختصاص دارد. آخوندی تاکید کرد: با توجه به سرعت کار در قطعه اول آزاد راه تهران ـ شمال امیدوارم این قطعه بهار سال ۱۳۹۶ زیر بار ترافیک برود تا مردم بتوانند برای تردد در این مسیر از این قطعه استفاده کنند. وی گفت: آزادراه تهران ـ شمال به بزرگ ترین کارگاه سازندگی کشور تبدیل شده ،به طوری که در بخشی از این آزادراه طول دیواره های حائل بیش از صد متر است. آخوندی گفت: برای تکمیل این قطعه قرارداد پیمانکار چینی را طبق تعهدات بین المللی کاهش دادیم تا عرصه برای کار پیمانکاران ایرانی فراهم شود. آخوندی اظهار داشت: با توجه به این که طول برخی از این تونل ها به بیش از سه هزار متر می رسد سیستم اطفای حریق آن طوری طراحی شده است که جان مسافران در برابر هرگونه آتش سوزی محافظت شود و با دسترسی های مورد نیاز مسافران در هنگام آتش سوزی به سهولت نجات پیدا کنند. وی اظهار داشت: با وجود قرار گرفتن بخش هایی از این آزاد راه در منطقه زلزله خیز طراحی های آن طوری انجام شده که تمام ضوابط و مقررات به خوبی در آن رعایت شود. وزیر راه و شهرسازی گفت: برای نخستین بار برای تکمیل قطعه ۲ و سه این آزادراه از کف های بتنی استفاده می شود تا در برابر سرما و گرما تاب آوری زیادی داشته باشند. آخوندی گفت: این کار جدیدی است که ما برای نخستین بار آن را در تونل های این قطعه ها به مورد اجرا می گذاریم و تمام عرض ۱۳ متری تونل های این آزادراه با قالب بندی تمام عیار از کف به صورت بتن استفاده می شود. وی با بیان این که آزادراه تهران ـ شمال در یکی از زیباترین مناطق ایران قرار دارد، گفت: ما درصدد هستیم معماری داخل تونل و هم معماری مسیر و پل ها چشم اندازهای خوبی داشته باشند تا رانندگی در این آزادراه لذت بخش شود.

اراده مشترک برای تکمیل آزادراه

رییس بنیاد مستضعفان هم گفت: تکمیل آزاد راه تهران - شمال با تکنولوژی روز دنیا نشان از توانمندی بالای علمی و فنی مهندسان و پیمانکاران ایرانی دارد. محمد سعیدی کیا افزود: برای پیشرفت کار در این پروژه ملی مسئولان شرکت آزادراه تهران - شمال در محل حضور دایمی دارند تا هرگونه تصمیم گیری بدون اتلاف وقت و در سریعترین زمان ممکن اجرایی شود. وی اظهار داشت: هم اکنون شرکت آزادراه تهران - شمال و وزارت راه و شهرسازی اراده مشترکی دارند تا این آزاد راه را بتوانند در سریعترین زمان تکمیل کنند. سعیدی کیا تاکید کرد، تاخیر در تصمیم گیری ها سبب ضرر پیمانکاران می شود اما در این آزادراه پیمانکاران ایرانی به خوبی توانسته اند توانمندی های خود را نشان دهند. رییس بنیاد مستضعفان اظهار داشت: در مناقصه تونل غربی منقطه ۲ بیست شرکت اعلام آمادگی کرده اند که ۶ شرکت آن خارجی است و امیدواریم به زودی نتیجه آن مشحص شود. سعیدی کیا با اشاره به تامین منابع مالی این پروژه افزود: خوشبختانه تا اردیبهشت ماه صورت وضعیت تمام پیمانکاران به جز دو پیمانکار، پرداخته شده اما بانک تجارت در فاینانس شرکت چینی اقساطی را که وزارت راه تعهد کرده بود، طلبکار است، از سوی دیگر بانک تجارت بدهی به دولت داشت و مقرر بود این دو تهاتر شوند که در این صورت امکان فاینانس جدید عملی خواهد بود ، اما تا کنون این مشکل رفع نشده است. وی ابراز امیدواری کرد پس از افتتاح قطعه یک آزاد تهران - شمال، تونل شرقی البرز در منطقه ۲ آماده شود تا روند اجرایی این پروژه به خوبی ادامه پیدا کند.

پیشرفت فیزیکی قطعه اول سه برابر شد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم در این بازدید با بیان این که پیشرفت فیزیکی قطعه اول آزادراه تهران - شمال قبل از دولت تدبیر و امید ماهیانه ۰٫۱۷ درصد بود، گفت: هم اکنون پیشرفت فیزیکی ما ماهیانه به سه درصد رسیده و تا تیرماه امسال به ۳٫۵ درصد خواهد رسید. علی نورزاد افزود: با تلاش پیمانکاران درصددیم قطعه اول آزادراه تهران - شمال بهار سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید پیشرفت فیزیکی قطعه اول آزادراه تهران - شمال ۲۹ درصد بود اما هم اکنون پیشرفت آن به ۵۹ درصد رسیده است. نورزاد تصریح کرد: در ابتدای کار دولت یازدهم در قطعه اول آزادراه تهران - شمال در مجموع ۱۲ قطعه کاری وجود داشت اما هم اکنون قطعه کاری در این آزادراه به ۱۰۴ قطعه افزایش یافته و ماه آینده نیز به ۱۲۰ قطعه خواهد رسید. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: برای تکمیل قطعه اول این آزادراه هم اکنون هفت پیمانکار به صورت شبانه‌روزی در ۳۲ کیلومتر طول این قطعه مشغول کار هستند. وی گفت: در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ که معاون اول رییس‌جمهوری از این آزادراه بازدید کردند، یک هزار و ۲۰۰ نفر در قطعه یک این آزادراه مشغول به کار بودند اما هم اکنون دو هزار و ۵۱ نفر در این قطعه مشغول به کار هستند تا تکمیل این قطعه با سرعت بیشتری اجرایی شود.

قطعه اول آزادراه، نوروز ۱۳۹۶ آماده شود

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس ‌جمهوری هم در پایان این بازدید از پروژه آزاد راه تهران - شمال خواستار آماده شدن قطعه اول این آزادراه برای نوروز سال ۱۳۹۶ شد. جهانگیری گفت: اگر عید نوروز مردم بتوانند از قطعه یک آزاد راه تهران - شمال عبور کنند، کار بزرگی انجام شده است. وی اظهار داشت: امروز شاهد پیشرفت کار زیادی در قطعه اول آزاد راه تهران - شمال هستیم. در بازدید سال ۱۳۹۴ پیشرفت کار این قطعه ۲۹ درصد بود اما هم اکنون پیشرفت فیزیکی قطعه نخست به بیش از ۵۹ درصد رسیده است. معاون اول رییس جمهوری افزود: نباید اجرای پروژه‌های بزرگ ملی طولانی شود زیرا طولانی شدن پروژه‌ها سمبل ناکارآمدی است. وی گفت: پروژه آزادراه تهران - شمال که از سال ۱۳۷۶ شروع شده است، اهمیت زیادی برای مردم ایران دارد زیرا مردم علاقه زیادی به شمال کشور دارند و نباید برای سفر به این منطقه ۱۲ ساعت در راه بمانند. جهانگیری تاکید کرد،: معطلی مردم باعث اتلاف وقت، انرژی و تلفات جاده‌ای می‌شود؛ لذا این طرح ۱۲۱ کیلومتری باید با سرعت بیشتری دنبال شود. وی گفت: دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان اراده جدی دارند تا آزادراه تهران - شمال را با سرعت بیشتری اجرا کنند و اکنون شاهد پیشرفت خوبی در این آزادراه هستیم ، به طوری که در روزهای تعطیل نیز کارگاه‌های پیمانکاران بسیار فعال است. جهانگیری در ادامه تاکید کرد، پیمانکاران در منطقه یک آزادراه تهران - شمال به خوبی توانسته‌اند توان مهندسی و فنی ایران را نشان دهند. خوشبختانه این پروژه با کیفیت بالایی اجرا شده و حاکی از آن است که پیمانکاران ایرانی باید در پروژه‌های بزرگ فنی، مهندسی، صنعتی و زیرساختی از پیمانکاران خارجی عقب نمانند. وی محدودیت اصلی در اجرای پروژه‌ها را تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: این بهانه‌ای شده که سازندگان ایرانی به طرف پیمانکاران خارجی بروند زیرا پیمانکاران خارجی می‌توانند به سهولت منابع مالی خود را از سیستم بانکی شان تامین کنند. معاون اول رییس جمهوری گفت: همانطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، این آزادراه به ۸۰ هزار میلیارد ریال( هشت هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد، در حالی که در بودجه امسال ۲۰۰ میلیارد ریال(۲۰ میلیارد تومان) برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است. جهانگیری گفت: اگر ۲ هزار میلیارد ریال (۲۰۰ میلیارد تومان) هم در بودجه امسال برای این پروژه اختصاص داشت، اعتبار ناچیزی بود، لذا مسئولان اقتصادی کشور باید برای تامین منابع مالی راهکارهای مناسبی پیدا کنند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |