جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 39979 18:33 1395/06/17
گام اول احیای جاده ابریشم برداشته شد

گام اول احیای جاده ابریشم برداشته شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گام اول احیای جاده ابریشم برداشته شد

گام اول احیای جاده ابریشم برداشته شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بهره‌برداری از یک محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی گفت:با اجرایی شدن پروژه راه آهن خواف-هرات امکان حمل ۲ و نیم میلیون تن بار به بندرعباس و بنادرجنوبی ایران فراهم خواهد شد. عباس آخوندی درمراسم افتتاح راه‌آهن خواف -سنگان اظهار داشت: ما در اینجا ثروت بزرگتری نسبت به معادن داریم و آن ثروت فرهنگی انسانی و مردمان منطقه است که بر تمام ثروت‌های منطقه فزونی دارد. وی افزود: امروز پروژه بزرگی را افتتاح کردیم که اصل پروژه حد فاصل خواف در ایران و هرات در افغانستان است که  ۷۷ کیلومتر تا مرز شمتیغ در روستای مرزی ایران تکمیل شده است و از مجموع ۴ فاز این پروژه دو فاز شمتیغ تا جلو و جلو تا هرات، درخاک افغانستان واقع شده است. وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری از آغاز فازهای داخل کشور افغانستان، گفت: خوشبختانه ۴۰ کیلومتر از ریل شمتیغ تا هرات فراهم شده و امیدواریم با سرعت و با توجه به تامین منابع در افغانستان، تجهیزات فاز جلو- هرات این قطعه به سرعت تکمیل شود. آخوندی با بیان اینکه این منطقه غنی‌ترین معادن سنگ جهان را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: ارقام حاکی از یک ظرفیت میلیاردی است و به همین خاطر این منطقه از جهت استراتژیک  و دسترسی بسیار مهم است. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حمل این ثروت از طریق حمل و نقل جاده‌ای عقلایی نیست و برای حفظ محیط زیست، ایمنی، صرفه‌جویی انرژی و سایر مسایل بایداز طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا و منتقل شود. وی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در خواف، ابراز داشت: سالانه هشت میلیون تن عملیات معدنی انجام می‌شود که دو و نیم میلیون تن از این حجم را به ریل منتقل کرده‌ایم. اما باید حجم حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی در این منطقه را افزایش دهیم. آخوندی با اشاره به اهمیت راه‌آهن خواف- هرات بیان داشت: با توجه به اینکه معادن افغانستان روی مرز واقع هستند، چنانچه بهره‌برداری و استخراج معادن در کشور همسایه انجام شود، افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریا است و این کار  از طریق شمتیغ  قابل انجام است.

بهره‌برداری از محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی

نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهمترین معادن ایران در این منطقه واقع است که ۱۰ کارخانه بزرگ کنسانتره و کندله در این منطقه ساخته شده و یا در حال افتتاح است. محمود نگهبان سلامی، از وجود نیروی انسانی ماهر و ارزان، نیروگاه های بادی به ظرفیت هزار مگاوات و تعاملات اقتصادی با کشور همجوار، افعانستان به عنوان ویژگی های این منطقه یاد کرد و گفت: این محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی، با تلاش دولت تدبیر و امید تکمیل و امروز به بهره برداری رسید. قطعه ۱۴ کیلومتری راه آهن خواف - سنگان با هزینه کرد ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی به بهره برداری رسید، یکی از قطعات چهارگانه راه آهن خواف - هرات و نخستین خط آهن بین ۲ کشور ایران و افغانستان است. قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است.

احیای جاده ابریشم

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت از افتتاح اتصال ریلی ایران- افغانستان با افتتاح راه آهن خواف - هرات خبر داد و گفت: با افتتاح این مسیر اولین قدم برای احیای جاده ابریشم برداشته شد. محمدرضا احمدی درباره جزییات افتتاح پروژه ریلی خواف- هرات، اظهار داشت: طول این پروژه ۱۹۱ کیلومتر است که ۷۷ کیلیومتر از این خط آهن در خاک ایران و ۱۴۴ کیلیومتر در خاک افغانستان قرار دارد. وی با بیان اینکه ۷۷ کیلومتر خط آهن در خاک ایران به طور کامل ریل گذاری گذاری شده است، گفت: این مسیر ریلی امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و سایر مقامات محلی و وزارت راه و شهرسازی در مرز ایران و افغانستان در منطقه شمتیغ به بهره برداری می رسد. احمدی با بیان اینکه بخشی از این پروژه در خاک افغانستان در دو قطعه ۳ و ۴ هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است، ادامه داد: اجرای قطعه ۳ جزو تعهدات ایران است که در صورت تامین منابع پیش بینی می شود تمام طول این راه آهن تا ۹ ماه دیگر به افتتاح برسد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |