جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 65110 13:45 1396/05/01
کویت و مشق دیکته‌های عربستان/ آل صباح کمک‌های ایران را فراموش کرده‌اند

کویت و مشق دیکته‌های عربستان/ آل صباح کمک‌های ایران را فراموش کرده‌اند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کویت و مشق دیکته‌های عربستان/ آل صباح کمک‌های ایران را فراموش کرده‌اند

کویت و مشق دیکته‌های عربستان/ آل صباح کمک‌های ایران را فراموش کرده‌اند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: طی روزهای اخیر شاهد قطع روابط همه‌جانبه کشوهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر بوده‎‌ایم؛ این اتفاق به دلیل عدم پیروی قطر از سیاست‎های عربستان‌ سعودی در خصوص قطع رابطه این کشور با ایران رخ داده است؛ کویت دیگر کشور عضو شورای همکاری خلیج در یک اقدام یک‌جانبه روابط‌ سیاسی خود را با ایران کاهش داد؛ دلیل اتخاذ چنین تصمیمی از سوی این کشور به بهانه حمایت ایران از مخالفان حکومت این کشور صورت گرفته است.

کویت با تعیین ضرب‌العجل، دستور به کاهش تعداد کارکنان سفارت ایران در کویت و تعطیلی دفتر فرهنگی ایران در این کشور را صادر کرده است؛ برخی تحلیل‌گران بر این باورند که اقدام کویت، پیش‌گیرانه بوده تا روابط این کشور همانند قطر با عربستان، مصر، امارات و بحرین دستخوش تنش نشود.

عربستان به کشورهای منطقه اجازه تخطی از سیاست‌هایش را نمی‌دهد

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: یکی از مسائل مهمی که امروز در بحران‌های منطقه‌ای مطرح است، عدم توان مقابله کشورهای ذره و یا کوچک در مقابله با فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشد که کویت هم یکی از آن‌هاست؛ عربستان سال‌هاست که نقش پدرخوانده را در میان کشورها شورای همکاری خلیج‌ فارس ایفا می‌کند و همچنین جزئی از قدرت‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود و اجازه نمی‌دهد که هیچ‌ کشوری در شورای همکاری خلیج فارس از مواضع آن‌ تخطی کند و به اجبار باید سیاست‌های دیکته شده عربستان را که با آمریکا هماهنگ می‌باشد، اجرا کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال تقسیم خاورمیانه به کشورهای کوچک‌تر بودند؛ چون کشورهای کوچک با جمعیت کم توان مقابله با آمریکا را نخواهند داشت و چون دو فاکتور وسعت کشور و جمعیت اهمیت فراوانی در قدرت یک کشور دارند، آمریکا به دنبال تجزیه کشورها بوده است.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کویت از جمله کشورهای ذره‌ای است که توان مقاومت در برابر فشارهای خارجی را ندارد.

این نماینده مجلس یادآور شد: در حالی که کویت بیشترین کمک را در طول جنگ ۸ ساله به صدام کرده بود، جمهوری اسلامی ایران در دوران حمله عراق به کویت بیشترین کمک را به این کشور کرد.

آمریکا به دنبال باج‌خواهی از کویت برای حفظ روابط خود با این کشور است

نماینده فسا افزود: کویت یک عامل است و نمی‌تواند استقلال سیاسی به معنا واقعی داشته باشد؛ بنابراین فشارهای عربستان و فشارهای آمریکا این احتمال را قوی کرده است که با پی‌گیری سیاست‌های افراطی محمدبن‌سلمان و همچنین ترامپ، این کشور تسلیم خواسته‌هایشان شود؛ کویت توانایی مقاومت در برابر خواسته‌های آن‌ها را ندارد و آن‌ چیزی‌که از سمت ‌آن‌ها دیکته می‌شود را باید اجرا کند.

وی تصریح کرد: در چند ماه آینده ما شاهد فشارهای بیشتری از سوی آمریکا و عربستان بر کویت خواهیم بود؛ شکست‌های منطقه‌ای که عربستان در یمن، بحرین، عراق، لبنان و سوریه متحمل شده است به نظر می‌رسد که تعادل سیاسی را به ضرر عربستان برهم زده و مشکلاتی را در سطح منطقه برای عربستان به وجود آورده است.

جمالی نوبندگانی یادآور شد: بعد از روی کار آمدن ترامپ مشکلات قطر و عربستان که البته ریشه در گذشته دارد دوباره نمایان شد و آمریکا شروع به فروش تسلیحات نظامی خود در قالب باج‌گیری از کشورهای عضو همکاری‌های خلیج فارس کرده است؛ کویت هم شامل آن دسته از کشورهایی است که باید بهایی را که آمریکا به عنوان باج از این کشور می‌خواهد پرداخت کند؛ این روش ترامپ کاملاً یک باج‌گیری آشکار به حساب می‌رود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |