پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 3022 14:44 1393/04/14
کوشکي: سهم‌خواهي جناح‌ها در عراق وضعيت را پيچيده کرده است

کوشکي: سهم‌خواهي جناح‌ها در عراق وضعيت را پيچيده کرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کوشکي: سهم‌خواهي جناح‌ها در عراق وضعيت را پيچيده کرده است

کوشکي: سهم‌خواهي جناح‌ها در عراق وضعيت را پيچيده کرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

يک کارشناس مسايل بين‌الملل گفت: مسأله امروز عراق اين است که گروه‌هاي مختلف عراقي سهم‌هايي مي‌خواهند که از کرسي‌هاي پارلماني آن‌ها نيز فراتر است و اين سهم‌خواهي ‌ها است که در عراق کار را پيچيده مي‌کند


. صادق کوشکي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رابطه با ادعاي هوشيار زيباري مبني بر اينکه عراق مي‌تواند به صورت فدرالي اداره شود، خاطرنشان کرد: قانون اساسي جديد اين کشور ساختار سياسي عراق را فدرالي اعلام کرده و در حال حاضر هم اين کشور به صورت فدرالي اداره مي‌شود.
وي ادامه داد: يعني در طول سالهاي 2005 تا امروز استان‌هاي عراق از اختيارات فوق‌العاده‌اي برخوردار بودند. هم چنين شوراهاي استاني و استاندارها براي اداره مناطق خود اراده زيادي داشتند به طوري که مي‌توان گفت از 2005 تا امروز دولت مرکزي عراق تنها يک ناظر بوده است و عمده تحولات و رخدادهاي حکومتي در اين کشور توسط شوراهاي استاني و استاندارها طراحي و برنامه‌ريزي مي‌شد و منطقه اقليم کردستان هم بر اساس همين قانون از سال 2005 تا امروز کاملا به‌صورت خودمختار اداره شده است.
اين کارشناس مسايل بين‌الملل با اشاره به تسلط پيشمرگ‌هاي کرد بر منطقه کرکوک، گفت: استان کرکوک از سال 2005 به بعد به واسطه ترکيب جمعيتي آن که از عرب، کرد و تعدادي ترکمن تشکيل شده است همواره بين دولت مرکزي عراق و اقليم کردستان محل مناقشه بوده است.
وي ادامه داد: البته براي اينکه تکليف اين منطقه مشخص شود مذاکراتي ميان اقليم و دولت مرکزي وجود داشت و سازوکارهايي هم در اين زمينه پيش‌بيني شده بود. در شرايط فعلي نيروهاي نظامي اقليم کردستان که به آن‌ها پيشمرگ گفته مي‌شود از فضاي موجود سوءاستفاده کرده و بخشي از استان کرکوک را به اشغال خود درآوردند که اين اقدام با روند گفت‌وگوهاي سياسي که براي تعيين سرنوشت استان کرکوک جريان داشت مغاير بود.
کوشکي با بيان اينکه به احتمال زياد استان کرکوک به دولت مرکزي عراق بازخواهد گشت، خاطرنشان کرد: اين امر، نوعي سوءاستفاده سران اقليم از وضع موجود محسوب مي‌شود و اگر اوضاع در عراق به شکل فعلي پيش رفته و نيروهاي داعش شکست بخورند، نيروهاي پيشمرگ نمي‌توانند اشغال نظامي خود را در استان کرکوک حفظ کنند و مجبور به عقب‌نشيني خواهند شد.
اين کارشناس مسايل بين‌الملل گفت: در گذشته گفت‌وگوهاي سياسي براي تعيين تکليف استان کرکوک ميان اقليم کردستان و دولت مرکزي عراق وجود داشت که به نظر مي‌رسد که امروز هم ادامه همان روند گفت‌وگوها منطقي‌تر خواهد بود تا اينکه اقليم بخواهد با استفاده از فضاي فعلي و علم به اينکه دولت مرکزي عراق دغدغه بزرگي به نام داعش دارد، مشکل خود را در مورد کرکوک حل کند.
وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به اينکه ائتلاف مالکي توانست پيروز ميدان باشد به بررسي احتمال باقي ماندن مالکي در عرصه قدرت عراق پرداخت و افزود: ائتلاف مالکي توانست در اين دور از انتخابات اين کشور پيروز ميدان باشد و در هر صورت برآيند نيروهاي سياسي عراق و گزينش مردم عراق اين بود که حدود يک سوم از کرسي‌هاي پارلماني در اختيار مالکي و متحدانش قرار بگيرد.
کوشکي گفت: شانس مالکي در پارلمان فعلي عراق براي آنکه بتواند مجددا به نخست‌وزيري برسد از هر فرد ديگري در اين کشور بيشتر است و اگر او بخواهد کنار بکشد قاعدتا نخست‌وزير آينده عراق باز هم کسي خواهد بود که به مالکي نزديک است زيرا در انتخابات پارلماني ماه گذشته اين کشور جناح طرفدار مالکي و ائتلاف او توانستند بيشترين آرا را به خود اختصاص بدهند.
وي در رابطه با اين‌که اختلاف‌نظرها در عراق مربوط به شخص مالکي مي شود و يا سياست‌هاي او؟ افزود: اگر قرار باشد مالکي نخست‌وزير نباشد عملا کسي مي‌تواند در عراق جاي او بنشيند که به مالکي نزديک باشد زيرا يک سوم پارلمان عراق در اختيار مالکي است اما دو سوم باقيمانده بين نيروهاي مختلف توزيع شده است و امکان آنکه اين تعداد نيرو بتوانند با يکديگر ائتلاف کرده و نخست‌وزيري را از ميان خود برگزينند بسيار ضعيف است.
کوشکي در پايان تاکيد کرد: اگر فردي نزديک به مالکي به قدرت برسد طبيعتا همان سياست‌هاي قبلي اجرا خواهد شد ولي نکته اين است که گروه‌هاي مختلف سياسي عراق از قدر



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |