شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 46377 20:40 1395/08/23
کوشش برای تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولین

کوشش برای تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کوشش برای تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولین

کوشش برای تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کمپین پیگیری تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولین مدتی است که فعالیت خود را آغاز کرده است. این کمیپن در متنی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است برخی اهداف خود را تشریح نموده است. در ادامه این متن را مطالعه می‌نمایید : «باسلام و احترام
  • همانطور که استحضار دارید، مسایل حوزه معلولان متنوع، متعدد و مختلف است. اقدامات خوبی در دو دهه گذشته در این زمینه در دنیا و در ایران (البته با تاخیر و تقصیر) صورت گرفته است.
  • کنوانسیون بین المللی حقوق افراد دارای معلولیت تدوین، منتشر و در ایران پذیرفته شده است.
  • قانون بازنشستگی معلولان تصویب و آیین نامه آن نوشته و ابلاغ شده است.
  • قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسید وبه صورت ناقص و با اختیارات کمتر اجرا شد.
  • لایحه جدید برای حمایت از حقوق معلولان تدوین و ارائه شد که در فرآیند تصویب قرار دارد.
  • مفاهیم و اصطلاحات این حوزه در سطح گسترده ای از سازمانها و نهادها و در اذهان قشرهای مختلف جامعه منتشر و رسوخ پیدا کرده است.
با همه اینها، به لحاظ تاخیر در اقدامات فوق و عدم توجه شایسته رسانه ای و نهادی، و وسعت این حوزه و شاملیت آن بر انواع معلولیتها، جانبازان، کهنسالان، مادران و... اثر بخشی این اقدامات به حد شایسته مشهود نبوده و از سوی ذینفعان احساس نشده است. از سوی دیگر به دلایل مختلف از جمله محدودیتهای مالی و فزونی تقاضا و فشار تورم و افزایش قیمتها، تخصیص بهینه منابع صورت نگرفته و افراد نیازمند و مبتلا به، همچنانن درگیر و دار مشکلات بوده و گشایش محسوسی در روند زندگی آنها مشاهده نمی شود. هر چند که سازمان بهزیستی و سایر نهادهای مرتبط با تلاش و جدیدت بیشتری نسبت به گذشته در این خصوص همت گماشته و عملکرد بهتری ارائه داده اند. علاوه بر جمیع مشکلاتی که جامعه معلولان ایران با آن مواجه هستند، زنان نسبت به مردان و سایر گروهها با مشکلات بیشتری دست در گریبان بوده و انگاره های فرهنگی و تبعیضهای هر چند ناخواسته جنسیتی بر مصائب آنها افزوده است. لذا ما جمعی از معلولان با درک عمیق مسایل این حوزه و دستگاههای متولی و منابع و ... با تمام توان در پی همفکری و کمک به بررسی، تصمیم سازی و حل مشکلات هستیم و اعتقاد راسخ داریم که این همه مقدور نخواهد بود مگر با آگاهی و اتخاذ روشهای منطقی، اصولی و قانونی برای طرح و پیگیری مطالبات حوزه معلولان.
  • بدیهی است که هر گونه اقدام سازمانی و هزینه کرد، مبتنی بر جواز قانونی است. «لایحه جدید برای حمایت از حقوق معلولان» تدوین و در سال ۱۳۹۴ به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و پس از طی مراحلی، از شورای نگهبان برگشت داده شد و در فرآیند جدید بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
  • تاخیر در تصویب این لایحه و به تبع آن عدم پیش بینی اعتبارات در بودجه سالیانه، معیشت و زندگی معلولان را با مشکلات عدیده و دشواری مواجه کرده و سازمانها و دستگاه های مرتبط و پاسخگو را عاجز و ناتوان از ارائه خدمات می نماید.
  • توجه ویژه دست اندرکاران این امر بخصوص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می تواند در گشودن این گره و حل معضلات آن نقش بسیار مهمی ایفا نماید.
به همین منظور «کمپین سراسری پیگیری تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان» تشکیل شده است تا با همفکری، هماهنگی و اطلاع رسانی و پیگیری، همه مسئولان، دستگاههای مرتبط، خیرین، علاقمندان و همه اقشار جامعه به تصویب سریعتر این لایحه کمک نمایند.»    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |