سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 68020 13:39 1396/06/08
کنعانی مقدم پاسخ می‌دهد: رویکرد جدید عربستان نسبت به ایران؛ تغییر تاکتیک یا چرخش استراتژیک

کنعانی مقدم پاسخ می‌دهد: رویکرد جدید عربستان نسبت به ایران؛ تغییر تاکتیک یا چرخش استراتژیک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کنعانی مقدم پاسخ می‌دهد: رویکرد جدید عربستان نسبت به ایران؛ تغییر تاکتیک یا چرخش استراتژیک

کنعانی مقدم پاسخ می‌دهد: رویکرد جدید عربستان نسبت به ایران؛ تغییر تاکتیک یا چرخش استراتژیک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، چند روز پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد که هیئت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان پس از پایان مراسم حج از سفارتخانه‌های خود در دو کشور بازدید خواهند کرد.

همچنین شاهد امنیت خوب برای زائران ایرانی در مراسم حج امسال هستیم که نشان از آن دارد که عربستان برخلاف قبل، اختلافات سیاسی را از مراسم حج جدا کرده و در آن دخالت نداده است. از طرفی دیدار و گفت‌وگو با مقامات شیعی عراق و درخواستاز عراق برای ایفای نقش میانجی‌گرانه نشانه‌هایی از یک تغییر رویه در عربستان نسبت به ایران است که البته برخی کارشناسان آن را تغییر رویه ندانسته و صرفا تغییر تاکتیک می‌دانند.

حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز و کارشناس مسائل سیاسی، از جمله افرادی است که معتقد است عربستان تغییر رویه نداده و به دلیل پیروی از سیاست‌های آمریکا همچنان نسبت به ایران حالت خصمانه داد.

نمی‌توان به حامیان جنگ‌های نیابتی اعتماد کرد

کنعانی مقدم در گفت‌وگو با ایکنا در این باره اظهار کرد: یکی از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای اسلامی و خصوصا با همسایگان است و در این راستا از هرگونه تغییر رویکرد کشورهای همسایه در تعاملات و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خواه ناخواه باید استقبال کرد زیرا نتیجه آن تقویت همگرایی منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: اما تجربه سیاست خارجی به ما نشان می‌دهد برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان، که سیاست‌های نیابتی آمریکا را در منطقه دنبال می‌کنند و نگاهشان به غرب است و در خلاف جهت منافع ملی خودشان و مصالح جهان اسلام حرکت می‌کنند چندان قابل اعتماد نیستند و لذا هر از چند گاهی در ظاهر چرخش‌های غیر منتظره‌ای در نوع روابطشان با همسایگان ایجاد می‌شود.

عربستان همواره به دنبال جایگزین شدن با ایران به عنوان قدرت اصلی منطقه بوده است

کنعانی مقدم اظهار کرد: عربستان شاید از ۵۰ سال پیش به چشم رقیب به ایران در منطقه می‌نگریسته است و با اقدامات مختلف در دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس همیشه به دنبال این بوده که جایگزین قدرت ایران در منطقه شود.

وی یادآور شد: سعودی‌ها در همین راستا اقدامات مخربی را با حمایت‌های آمریکا و انگلیس در منطقه از جمله تولید، تربیت و تجهیز گروه‌های تروریستی مانند داعش انجام داده و جنگ‌های نیابتی را در چند سال اخیر علیه ایران در سوریه، عراق، یمن و بحرین برپا کرده‌اند؛ لذا ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد که این نوع رفتارها را به معنای تلاش سعودی‌ها برای همگرایی با جمهوری اسلامی در منطقه تفسیر کرد.

تغییر رویکردهای اخیر سعودی‌ها نسبت به ایران تاکتیکی است نه استراتژیک

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: مگر اینکه بیداری اسلامی در منطقه تغییراتی را در طرز تفکر و رویکرد حاکمان سعودی نسبت به ایران ایجاد کرده باشد که آنها چاره‌ای جز این نداشته باشند که از پیروی کردن از سیاست‌های آمریکا دست برداشته و به همگرایی منطقه‌ای با ایران در خلیج فارس روی بیاورند؛ اقدامی که تامین‌کننده منافع کشورهای منطقه و امنیت و ثبات ملت‌های اسلامی خواهد بود و مانع از نفوذ نیروهای خارجی به منطقه خواهد شد.

کنعانی مقدم با بیان اینکه تغییر رفتار سعودی‌ها در مراسم حج و برخی سخنان دیگر را نمی‌توان به معنای چرخش استراتژیک سعودی‌ها در روابط با ایران تلقی کرد، گفت: این تغییرات، صرفا تاکتیکی است. زیرا تا زمانی که نگاه سعودی‌ها به سمت غرب است و به فکر مدیریت جنگ‌های نیابتی علیه ایران هستند بعید است بتوانند با جمهوری اسلامی ایران بر سر یک میز مذاکره جدی بنشینند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |