پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 37535 19:48 1395/05/16
کند، فاقد ابتکار عمل، سنتی

کند، فاقد ابتکار عمل، سنتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کند، فاقد ابتکار عمل، سنتی

کند، فاقد ابتکار عمل، سنتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته به دانشکده خبر رفت تا در جشن فارغ التحصیلی دانش‌آموختگان این دانشگاه از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت در حوزه رسانه‌ها بگوید. رسانه‌هایی که این روزها به محلی برای هجمه‌های گسترده به دولت مبدل شده است و با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست ‌جمهوری سال آینده باز هم بیشتر خواهد شد. تجربه انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه گذشته نشان داد که رسانه‌ها و به خصوص شبکه‌های اجتماعی یکی از اصلی‌ترین میادین رقابت را در رخدادهای سیاسی ایران تشکیل می‌دهند.
  • مرور سخنان اسحاق جهانگیری نشان می‌دهد که او به عنوان نفر دوم کابینه شناخت قابل قبولی از اهمیت رسانه‌ها در عصر حاضر و نقش و تاثیر آنها در عرصه حیات عمومی دارد. تاکید بر رسانه‌ای شدن همه پدیده‌ها، تعاملی شدن ارتباط میان رسانه‌ها و مخاطبان و نقش و اهمیت شبکه‌های اجتماعی در به جریان افتادن اطلاعات از جمله موارد مهم مورد اشاره معاون اول رئیس‌جمهور بوده است. با این حال و علی‌رغم این شناخت‌های تئوریک، دولت به نظر در بعد عملی در عرصه‌ رسانه‌ای و اطلاع رسانی از مشکلات فراوانی رنج می‌برد. امری که بارها مورد تاکید بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای هم قرار گرفته است.
  • ضعف دولت در عرصه رسانه‌ای را می‌توان حداقل در سه زمینه ردیابی کرد. نخستین زمینه به سرعت عمل تیم رسانه‌ای دولت باز می‌گردد. در حالی که رسانه‌های رسمی و غیر رسمی مخالف دولت سرعت عمل بسیاری در جریان سازی رسانه‌ای بر علیه دولت دارند، تیم رسانه‌ای دولت در پاسخ به این اقدامات بسیار کند عمل می‌کند. اهمیت سرعت عمل به خصوص در عصر فراگیر شدن رسانه‌های ارتباطی نیازی به توضیح ندارد.
  • دومین زمینه نقص در فعالیت‌های اطلاع رسانی دولت به فقدان ابتکار عمل در تیم رسانه‌ای دولت باز می‌گردد. علی رغم آن که دولت و به خصوص شخص حسن روحانی توانایی بسیاری در گشودن جبهه‌های جدید در عرصه رسانه‌ای کشور و ایجاد امواج خبری دارند، در ماه‌های گذشته به ندرت می‌توان سراغی از خبرسازی و کار رسانه‌ای جدی در این زمینه‌ها گرفت.
  • سومین نقص در فعالیت‌های رسانه‌ای دولت، تمرکز بر رسانه‌ها سنتی و بی‌اعتنایی به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین است. عمده فعالیت تیم رسانه‌ای دولت به تنظیم اخبار پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری و دولت و نیز برگزاری نشست خبری سخنگوی دولت منحصر شده است. حساب‌های رئیس‌جمهور و وزرا در شبکه‌های مختلف اجتماعی چندان فعال و کارآمد نیست. این در حالی است که دولت هزینه‌های سیاسی بسیاری برای جلوگیری از فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی متحمل شده است!
  • نمونه بارز وضعیت توصیف شده در بالا را می‌توان در جریان ماجرای فیش‌های حقوقی مشاهده کرد. در حالی که دولت یازدهم اقدامات مهمی برای مقابله با این فساد آشکار صورت داد، نوع عملکرد رسانه‌‌ای دولت در همه زمینه‌های پیش‌گفته موجب شد که یک دستاورد بالقوه در افکار عمومی به راحتی از دست برود و حتی به دست رقیبان بیفتد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |