جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 92969 12:18 1397/10/02
کشور در سال آینده با سخت‌ترین فشارهای تحریمی مواجه است

کشور در سال آینده با سخت‌ترین فشارهای تحریمی مواجه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کشور در سال آینده با سخت‌ترین فشارهای تحریمی مواجه است

کشور در سال آینده با سخت‌ترین فشارهای تحریمی مواجه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حسین کنعانی‌مقدم، دبیر کل حزب سبز و رئیس کمیته اصل ۴۴ و تعاون مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای تبدیل تحریم‌ها به فرصت گفت: به نظر می‌رسد دولت به تنهایی قادر نیست در مقابل تحریم‌ها ایستادگی و مقاومت کند و این کار با حضور و مشارکت مردم و سرمایه‌های در اختیار مردم امکان‌پذدیر خواهد بود و اصولاً در هر جنگی، از جمله جنگ اقتصادی، دولت در کنار ملت می‌تواند به مقابله با دشمن بپردازد و هر تهدیدی را به فرصت بدل سازد.

کاهش وابستگی به نفت و توجه ویژه به معیشت مردم؛ مهم‌ترین ویژگی لایحه بودجه در دوره تحریم

وی ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه‌های لایحه بودجه دولت در این شرایط باید کاهش وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی، توجه ویژه به معیشت مردم و فراهم کردن بسترهای‌ اجرای اقتصاد مقاومتی باشد. اگر بنا باشد همان خرج‌های سابق تداوم پیدا کند و هزینه‌ها بالا باشد و درآمدها کاهش پیدا کند، نتیجه آن جز صدمه دیدن مردم نخواهد بود و روال سابق تخصیص بودجه قطعاً باید تغییر یابد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: نکته بعدی این است که دولت در مورد رونق اقتصادی فضا را طوری شکل دهد که منابع مالی در اختیار بخش تولید داخلی قرار گیرد تا مانع از بیکاری جوانان و تعطیل شدن صنایع داخلی شود. در واقع جدا شدن از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت صنایع داخلی و کشاورزی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی مهمترین و اولین گام برای ایجاد فرصت از تحریم‌هاست.

اصلاح ساختار نظام اداری و بهینه کردن دولت؛ لازمه اجرای مناسب برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالانه

کنعانی مقدم درباره ضرورت اصلاح ساختار نظام اداری و جدی گرفتن مبارزه با فساد به منزله بسترهای فرصت‌سازی از تحریم گفت: امروز یکی از نیازهای اساسی کشور و نظام یک دولت کارآمد و چابک است. اگر دولتی براساس استانداردهای بین‌المللی به کارآمدی برسد یکی از مهم‌ترین وظایفش مبارزه با فساد و جلوگیری از فربه شدن و مانع‌تراشی نظام اداری و بوروکراتیک در امر حکومتداری است. نکته دیگر اجتناب‌ناپذیری از جوانگرایی در نظام مدیریتی و اداری، کاهش هزینه‌ها، کوچک کردن و بهینه کردن دولت است و دولت باید این مسائل را در سرلوحه اقدامات خودش قرار دهد. در غیر این صورت اجرای برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و بودجه با مشکل جدی مواجه می‌شود، زیرا ساختار موجود فقط هزینه می‌کند و به فکر تولید ثروت برای کشور نیست.

رفتارها و تصمیمات مدیریتی باید با وضعیت تحریم تطبیق پیدا کند

کنعانی مقدم درباره اهمیت تغییر نگرش، برنامه‌ها و عملکرد نظام مدیریتی کشور به اقتضای تحریم‌ها و حاکم شدن مدیریت شرایط غیرعادی به جای عادی در کشور برای مقابله مؤثر با تحریم گفت: وقتی در کشور شرایط ویژه برقرار می‌شود و جنگ اقتصادی تمام‌عیار بر کشور تحمیل می‌شود، به طور طبیعی رفتارها، تصمیم‌گیری‌ها، بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی‌ها باید متناسب با آن شرایط باشد.

دبیرکل حزب سبز بیان کرد: اگر تصور کنیم تا یکی دو ماه آینده ممکن است تغییراتی ایجاد و مسائل حل و فصل شود تا حدی خوش‌خیالی است. باید درک کرد که سال آینده با سخت‌ترین فشارهای تحریمی مواجه خواهیم بود و باید از حالا رفتارها و مدیریت‌ها با آن شرایط تنظیم شود و مطابقت یابد.

با هماهنگی قوای سه‌گانه می‌توان دوره تحریم را با حداقل فشار به مردم طی کرد

وی در پایان یادآور شد: یکی از مباحث مطرح امروز موضوع صادرات و واردات است که متأسفانه همچنان تمایل زیادی به واردات وجود دارد و در کنار آن مسائلی مانند قاچاق، رشوه و فساد اقتصادی نیز مشاهده می‌شود که نیازمند برخورد و مقابله جدی است. این مسائل فقط به قوه مجریه هم برنمی‌گردد، بلکه قوای مقننه و قضائیه هم باید با تمام توان از قوه مجریه پشتیبانی کنند تا از این شرایط و دوره ویژه با موفقیت و حداقل فشارها به مردم عبور کنیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |