جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 57166 19:23 1396/01/15
کشت فراسرزمینی با چاشنی مالکیت زمین های خارجی

کشت فراسرزمینی با چاشنی مالکیت زمین های خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کشت فراسرزمینی با چاشنی مالکیت زمین های خارجی

کشت فراسرزمینی با چاشنی مالکیت زمین های خارجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حجتی از توسعه طرح تولید محصولات آب بر در خارج از مرزها خبر داد

گروه تولید-دولت یازدهم به دلیل کمبود منابع آبی طرح کشت فراسرزمینی را برای برخی کالاها از جمله ذرت دانه ای و دانه های روغنی به طور جدی مورد پیگیری قرار داد. وزیرجهاد کشاورزی در اولین نشست خبری خود در سال ۱۳۹۶ ضمن اعلام مطلب فوق از توسعه طرح تولید محصولات آب بر در خارج از مرزها خبر داد و اعلام کرد در برخی از کشورها بر ای توسعه طرح کشت فرسرزمینی حتی اقدام به خرید زمین هم کرده ایم. محمودحجتی گفت: اکنون بیش از ۲٫۵ میلیون هکتار از اراضی برای کشت فراسرزمینی پیشنهاد شده که در حال مذاکره با کشورهای مربوطه هستیم. وی اظهارداشت: بنابراین در دولت تدبیر وامید نزدیک ۸۰۰ تا یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشورهای دیگر برای کشت فراسرزمینی ایرانیان مورد تایید و انعقاد قرارداد قرار گرفت. به گفته وی، با توجه به عرصه های آبی و خاکی کشور شاید نتوانیم برای خودکفایی در تولید به این عرصه ها اتکا کنیم زیرا برخی محصولات همچون ذرت دانه ای به دلیل پیشرو بودن صنعت دام و طیور و توسعه مابقی صنایع تقاضای روزافزونی دارد که باید تامین شود. وی ویژگی ذرت را تولید این محصول در فصل تابستان دانست و افزود: ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک، در فصل تابستان به علت نبود بارندگی هیچ آب سبزی برای تولید ندارد. وی اضافه کرد: با وجود تولید دو تا سه میلیون تنی و افزایش محصول به صورت عمودی به علت بالا بودن تقاضا، چاره ای جز تولید این محصولات مورد نیاز در کشورهای مستعد نداریم. وی با تاکید بر این که تلاش داریم تولید دانه های روغنی کشور به ۷۰ درصد برسد افزود: با وجود تمامی تلاش ها، بخش عمده نیاز کشور از محل واردات تامین می شود بنابراین ضروری است که کشت دو محصول مذکور در خارج از کشور شکل بگیرد که از بدو تشکیل دولت یازدهم این موضوع به طور جدی پیگیری شد. وی ادامه داد: با وجود این که حداقل پشتیبانی و حمایت ها سیاسی، دیپلماسی دولت و مجلس ساختاری را برای این طرح شکل داده، با استقبال خوب کشاورزان مجرب در استان های خراسان، اصفهان، فارس به دلیل کم آبی روبرو شده ایم. وی عمده قراردادهای کشت فراسرزمینی را مربوط به قزاقستان و روسیه عنوان کرد و گفت: اکنون برنامه کشت فراسرزمینی در کشورهای قزاقستان، روسیه، اکراین، غنا در آفریقای جنوبی، گرجستان و برزیل در حال پیگیری و انجام است. وی اضافه کرد: بخشی از این قراردادها اجاره ای و بخشی به شکل مالکیتی است به طوری که بین ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار از قراردادهای با گرجستان و بین ۶۰ تا ۷۰ هزارهکتار از قراردادهای برزیل مالکیتی است. حجتی تصریح کرد: قراردادهای کشت فراسرزمینی در برخی کشورها نیز به شکل اجاره های ۲۵ تا ۴۹ ساله است که به تازگی اوکراین نیز در حال انجام مذاکره برای این اقدام است.

بازار روسیه تشنه است

وی افزود: بازار روسیه دهانش برای صادرات محصولات کشاورزی ایران از جمله سبزی و صیفی باز است اما آنها از ما برنامه صادراتی منظم می خواهند تا به فروشگاه های زنجیره ای با سیستم بسته بندی مشخص صادر کنند اما ما هنوز آمادگی لازم را در این زمینه نداریم. وی افزود : در این ارتباط با اتاق بازرگانی ایران و روس ها صحبت شده است تا با کمک خود آنها بتوانیم صادارت انجام دهیم. وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه اکنون تبدیل به یکی از بزرگترین صادرکنندگان لبنیات در دنیا شده‌ایم، گفت: در سالهای گذشته برخی از لبنیات مورد نیاز کشور از جمله پنیر از کشور دانمارک تامین می‌شد اما اکنون توانسته‌ایم علاوه بر تامین نیاز خود صادرات مناسبی داشته باشیم و دامداران ما در این زمینه پیشرفت بسیاری داشته و بسیار پیشرفته هستند.

در دولت یازدهم حتی یک کیلو مرغ وارد نکردیم

وی گفت: در این دوره (دولت یازدهم) حتی یک کیلوگرم مرغ وارد کشور نشده و ما همیشه صادرکننده این محصول بوده‌ایم به طوریکه توانسته‌ایم ۷۵۰ هزار تن از این محصول را به ۳۰ کشور دنیا در ۱۱ ماهه ابتدایی سال جاری صادر کنیم که در این خصوص باید از تمام تولیدکنندگان و همکاران خودم در وزارت جهاد کشاورزی تقدیر کنم. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اهمیت ایجاد چرخه‌های تولید در بخش کشاورزی گفت: تولید در این بخش تنها منحصر به مزرعه نمی‌شود و در صورتی که این طور شد کشاورزی ما صرفا کشاورزی معیشتی و شکست خورده است. حجتی افزود: باید از ابتدای تولید و مزرعه وضعیت عرضه مشخص باشد وگرنه تولیدات بخش کشاورزی محکوم به شکست است. وی یاداور شد که در سایر زمینه‌های تولید مانند مسکن وقتی با رکود مواجه می‌شویم تولید متوقف می‌شود اما دامداران، مرغداران و کشاورزان ما نمی‌توانند با ایجاد شرایط رکودی جلوی تولید خود را بگیرند. تعطیلی کشتارگاه برزیلی عرضه‌کننده گوشت غیربهداشتی حجتی درادامه صحبتهای خود در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال واردات گوشت آلوده از کشور برزیل گفت: ما در زمان ذبح دام در این کشور ناظر روحانی و دامپزشک داریم و برخلاف سایر کشورها نظارت لازم قبل از واردات صورت می‌گیرد. وی تصریح کرد: بر این اساس ۳ ماه گذشته یک کشتارگاه نیز که قصد صادرات گوشت مشکل‌دار به ایران داشت تعطیل شد.

مجبور به واردات پرتقال شدیم

وی در ادامه صحبتهای خود در ارتباط با واردات مرکبات در ایام پایانی سال گذشته گفت: در بازار شمال همکاران ما مامور شدند تا محصولات کشاورزی را خرید کنند و از روز اول برداشت محصول تا اسفندماه در بازار مازندران حضور یافتند اما کمتر پرتقال سالمی در غرب مازندران برای خرید وجود داشت به طوریکه حتی خود من نیز بدون سر و صدا برای بازدید از وضعیت خرید محصولات کشاورزان به این استان سفر کردم. وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر این اساس توانستیم کمتر از ۱۴ هزار تن پرتقال با کیفیت کشاورزان را در تنکابن خریداری کنیم اما برای تنظیم بازار شب عید نیاز به ۵۰ تا ۶۰ هزار تن پرتقال داشتیم به همین دلیل تصمیم به واردات این محصول گرفته شد. حجتی اضافه کرد: مشکلاتی نیز در زمان خرید وجود داشت به طوریکه شبانه پرتقالهایی از شرق مازندران که کیفیت مناسبی نداشتند از انبارها بار زده می‌شد و به غرب مازندران برای عرضه در خرید تضمینی می‌آمد. حجتی در پاسخ به این سوال که چرا مجوز واردات پرتقال به صورت انحصاری به یک شرکت دولتی داده شد گفت: با توجه به اینکه نیازمند حداقل واردات بودیم این فکر شد که اجازه واردات را به کسی ندهیم و خود دولت با مباشرت یک شرکت دولتی و زیر بلیط تنظیم بازار و سازمان حمایت اقدام به واردات کند. وی با بیان اینکه در شمال نتوانستیم به طور کامل پرتقال سالم و یخ نزده پیدا کنیم گفت: اکنون در جلسه‌ای که هستیم شرم می‌کنم که پرتقال کم کیفیت جلوی شما گذاشته‌ام در همین ارتباط نخواستیم که در مهمانی‌ها هم مردم را به خاطر یخ‌زدگی پرتقال جلوی مهمانشان شرمنده کنیم تا مشکلات روحی و روانی در خانوارها ایجاد شود. حجتی با بیان اینکه شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و نظامات ساخت و ساز مشکلات متعددی برای توسعه گلخانه‌ها در کشور ایجاد می‌کنند گفت: باید توجه داشت که گلخانه سازه نیست و نباید عوارض مختلفی از آنها اخذ و محدودیت‌هایی بیشمار برای آنها ایجاد کرد. تولیدکنندگان پشت دروازه‌ها قرار می‌گیرند و برای توسعه گلخانه‌ای در کشور مشکل داریم.

اجازه نمی‌دهم شکر خام به کشور بیاید

وی دربخش دیگری از صحبتهای خود درباره تعطیلی کارخانه قند ورامین در روزهای گذشته گفت: کارخانه قند ورامین در گذشته چغندر تحویل می‌گرفت و شکر تحویل می داد اما یک عده کارخانه‌ها گفتند چه کاری است که چغندر بخریم و آن را تبدیل به شکر کنیم. می‌رویم شکر خام از خارج از کشور وارد کرده و آن را به اسم تولید سفید کرده و عرضه می‌کنیم که من اجازه این کار را ندادم. حجتی افزود: کاری که برخی افراد با واردات شکر خارجی و سفید کردن آن بخواهند در بازار عرضه کنند مورد قبول ما نیست و باید آن را چغندر داخلی و تولیدات کشاورزان تامین کنند. وی با اشاره به ایجاد شرایط لازم برای فراهم آمدن امکان دوباره تبدیل چغندر قند در کارخانه‌ها گفت: با توجه به اینکه برخی کارخانه‌ها با واردات شکر خام در صنعت خود تغییر رویکرد داده‌اند برای رفع این نقیصه تا مدتی به آنها شکر زرد می‌دهیم تا آنها بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند اما بعد از این مدت دوباره باید بتوانند چغندر کشاورزان را خریداری کنند. وی تاکید کرد: ما به منافع ملت و کشور توجه می‌کنیم و آن را به واردات شکر خام ترجیح می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم به این صورت شکر به کشور بیاید تا ارزش افزوده آن را دیگران (سایر کشورها) ببرند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |