شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12456 15:12 1394/02/16
کسری بودجه خانوار ایرانی ۴/۵ برابر شد

کسری بودجه خانوار ایرانی ۴/۵ برابر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کسری بودجه خانوار ایرانی ۴/۵ برابر شد

کسری بودجه خانوار ایرانی ۴/۵ برابر شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تحلیل یک تحقیق رسمی مربوط به سالهای ۸۵ تا ۹۱ از زبان فرشاد مومنی

مدارای نجیبانه مردم با فقر در دوره ادعای سفره های نفتی!

یک اقتصاددان برجسته کشور گفت: اگر شرایط جامعه را واقع‌بینانه توصیف نکنیم و آن را عالمانه تحلیل نکنیم، دوباره گرفتار همان فاجعه‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم خواهیم شد.

دکتر فرشاد مومنی، استاد گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در همایش اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی چهارمین مفهومی است که طی ۵۰ سال گذشته کمک کرده که مساله توسعه از یک مقوله خاص برای گروهی از کشورها تبدیل به یک مساله جهانی شود.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه یادآور شد: از سال ۱۳۸۴ به بعد شاهد بی‌سابقه‌ترین جهش‌ها در بخش درآمدهای ارزی ایران در طول تاریخ این کشور بودیم و این شوکی بود که به اقتصاد ایران وارد شد که ما می بایست از آن استفاده می‌کردیم، اما نه تنها هیچ بهره‌ای از آن نبردیم، بلکه شرایط اقتصادی کشور بسیار بدتر هم شد.

این اقتصاددان برجسته با اشاره به نتایج یک پژوهش گفت: در ماه‌های میانی سال ۱۳۸۴خالص حساب سرمایه در ایران منفی ۲۰۰ میلیون دلار بود، اما خالص حساب سرمایه در سال ۱۳۸۹ به منفی ۲۵ میلیارد دلار رسید. یعنی در یک دوره کمتر از ۱۰ ساله خروج سرمایه از ایران ۱۲۵ برابر شد.

مومنی در ادامه گفت: نباید در موضوع جذب سرمایه‌گذار خارجی دچار رویاپردازی شویم، چراکه سرمایه‌گذاران خارجی عقب ماندگان ذهنی نیستند.

وی با اشاره به نتایج یک پژوهش دیگر گفت: بر اساس نتایج تحقیقی در مرکز آمار ایران در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ کسری بودجه خانوارهای ایرانی ۴٫۵ برابر شده است. براساس نتایج یک پژوهش مصرف سرانه گوشت قرمز در بین خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۸۳ معادل ۶۰ کیلو بوده که در سال ۱۳۹۱ به ۴۱ کیلوگرم کاهش یافته است. همچنین مصرف شیر از ۲۱۱ لیتر در سال ۱۳۸۳ به ۱۳۴ لیتر در سال ۱۳۹۱ رسیده است. مصرف برنج نیز از ۱۸۰ کیلو در سال ۱۳۸۳ به ۱۳۱ کیلو در سال ۱۳۹۱ رسیده و مصرف سرانه نان نیز از ۵۰۶ کیلو در سال ۱۳۸۳ به ۳۴۷ کیلو در سال ۱۳۹۱ رسیده است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: این شرایط در حالی است که میانه سنی جمعیت ایران هنوز کمتر از ۲۵ سال است. یعنی ۵۰ درصد مردم ایران در سنین رشد هستند که این کاهش مصرف خانوار آنها، علائم نگران کننده‌ای در آینده به کشور تحمیل خواهد کرد.

مومنی اظهار کرد: این همان دوره‌ای است که قرار بود نفت سر سفره‌ها بیاید. من از این شرایط به عنوان مدارای نجیبانه مردم ایران با فقر یاد می‌کنم.

وی در ادامه یادآور شد: در دوره سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ بالغ بر یک هزار میلیارد دلار از طریق درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران اضافه شده است، اما آمارها نشان می‌دهد که دراین دوره حتی یک نفر هم شاغل به کشور اضافه نشده است.

وی یادآور شد: ۹۷ درصد پیش‌بینی‌های منتقدان اقتصادی دولت قبل درست از آب درآمد که این نشان می‌دهد دانش اقتصادی کافی در کشور وجود دارد و فقط کافی است آنها را به کار گیریم.

 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |