چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 59778 19:49 1396/02/19
کریدور زاگرس ۲۶ ملت را به هم متصل می کند

کریدور زاگرس ۲۶ ملت را به هم متصل می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کریدور زاگرس ۲۶ ملت را به هم متصل می کند

کریدور زاگرس ۲۶ ملت را به هم متصل می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جزئیات طرح جدید حمل و نقلی دولت یازدهم

گروه امورزیربنایی-وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که کریدور زاگرس استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان را به هم متصل می‌کند، گفت: این خطه در واقع مهم‌ترین خطه تمدن ایران‌شهری است زیرا بیشترین تراکم جمعیت ایران در کریدور زاگرس قرار دارد. به گزارش جهان اقتصاد، عباس آخوندی در همایش بررسی مطلوبیت معرفی کریدور شماره ۱۰ (بندر امام خمینی-مرز بازرگان) و راه‌های تجاری‌سازی آن اظهار داشت: معمولا بحث کریدورها و محورهای توسعه‌ای که در اختیار مهندسان قرار می‌گیرد، تبدیل به اعداد و ارقام می‌شود و مشخص می‌شود که چه سود و فایده و چه مقدار از جمعیت را شامل می‌شود و چه میزان بار و مسافری را می‌تواند جابجا کند و چه حجم از تجارت را بین ملت‌های مختلف می‌تواند داشته باشد. وی افزود: از نظر من سرانجام توسعه جز یک فهمی از موقعیت کنونی ما و ارتباط ما با پیرامون و چشم‌انداز به آینده نیست. لذا بیشتر رویکرد تمدنی و هویتی است. شاید بیان این نکته متفاوت باشد. اما من نام کریدور شماره ۱۰ را زاگرس نام‌گذاری کرده‌ام. آخوندی کریدور زاگرس را از جهت دسترسی به منابع آب‌وخاک، منابع طبیعی، معادن بهترین دانست و گفت: با توجه به اینکه کریدور زاگرس در شمال، جنوب، شرق و غرب ملت‌های فراوانی (بالغ‌بر ۲۶ ملت) را به هم متصل می‌کند، پس بار دیگر به این کریدور فراتر از کالا بنگریم، هم در درون ایران که چه انسان‌هایی را به یکدیگر وصل می‌کند و می‌تواند چه هویتی را نمایندگی کند و با چه ملت‌هایی می‌تواند ارتباط برقرار کند؟

به کریدورها از منظر ظرفیت‌های توسعه‌ای نگاه کنیم

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «به کریدورها از منظر توسعه نگاه کنیم» ابراز داشت: اگر کریدورها به این عنوان دیده شوند در واقع می‌توانیم تمام ظرفیت‌های توسعه را شناسایی کنیم و فراتر از ظرفیت‌های حمل‌ونقل نگاه کنیم، به‌طور قطع یکی از ظرفیت‌های مهم ظرفیت حمل‌ونقلی است. اما در صورتی که رویکر توسعه را انتخاب کردید و مفهوم انسان را مطرح و آن را موجودی دارای گذشته‌ای که نمی تواند با آن قطع رابطه کند تعریف کردید که می‌خواهد آن را به آینده بتاباند و آینده را با آن روشن کند، آنگاه بحث جابجایی کالا در این رویکرد کمی کوچک‌تر می‌شود.

همزیستی مردم در حوزه تمدن ۲۵۰۰ ساله ایران‌شهری

آخوندی توضیح داد: مردم ایران بیش از ۲۵۰۰ سال با حوزه تمدن ایران‌شهری زندگی کرده‌اند و تاریخ ما به آن پیوسته است. همچنین بخشی از آسیای میانه، پاکستان، افغانستان و عراق تا سیحون و جیحون و دریای مدیترانه جزو این حوزه تمدنی است؛ اما وقتی در تقسیم‌بندی غربی‌ها به‌عنوان حوزه تمدنی خاورمیانه و شمال آفریقا نگاه شود، بخشی از حوزه تمدنی ایران بریده می‌شود و بخشی که نمی‌تواند با آن ارتباط استراتژیک داشته باشد، اضافه می‌گردد. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید خوب به این نکته توجه شود چون این موضوع کوچکی نیست بلکه داستان بسیار مهم و پیچیده‌ای است و باید چندین بار در مورد آن فکر شود تا مشخص شود انسان چندین بار می‌تواند در ادامه مسیر ما مؤثر باشد. اگر شما یک ستون فقرات برای حوزه تمدن ایرانشهری در نظر بگیرید در واقع این حوزه حول دو سلسله جبال زاگرس و البرز می چرخد. بنابراین این ستون فقرات زاگرس بیش از یک  کریدور حمل‌ونقل است. وی کریدور زاگرس را دارای پشتوانه‌های تاریخی مستحکمی دانست و گفت: اگر بتوانیم غباری که طی این مدت روی کریدور نشسته را غبارروبی کنیم می‌توانیم ببینیم که چطور می‌توانیم در این کریدور ارتباط بین انسان‌ها را توسعه دهیم. یعنی این کریدور چطور می‌تواند به سمت غرب حرکت کند و با عبور از کردستان عراق و سوریه خود را به مدیترانه برساند و انسانهایی که در این منطقه زندگی می‌کنند را به هم متصل کند. به گفته آخوندی شمال و شمال شرق کریدور زاگرس به راحتی می تواند به آسیای میانه متصل شود، در آنجا انسان‌هایی که با یکدیگر تاریخ، حس و زبان و تجربه تاریخی مشترک داشته اند و داد و ستد فرهنگی با یکدیگر انجام داده اند. اما وقتی به سمت مرکز می‌آییم متوجه می شویم این کریدور چقدر به سمت مرکز کشش دارد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنابراین اگر کریدور زاگرس را بر مبنای توسعه ارتباطات انسانی قرار دهیم، حمل‌ونقل، تجارت و مبادله کالا غیرقابل‌انکار و مخالفت است و در کنار آن گردشگری و مبادلات علمی و ارتباطات درون منطقه‌ای می تواند موضوعات بسیار برجسته‌ای باشد. از این‌رو شاید مجبور باشیم چندین هاب در این منطقه ایجاد کنیم که به طور حتم مباحث جدیدی در خصوص سکونتگاه‌ها و جمعیت‌پذیری، انواع پایانه‌ها مانند کشاورزی مطرح خواهد شد.

اعلام آمادگی ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در کریدور شماره ۱۰

در حاشیه این همایش، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از پیشنهاد ایران برای پیوستن کریدور شماره ۱۰ به کریدور بین‌المللی تراسیکا خبر داد و گفت: ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این کریدور در قالبBOT  و BLT اعلام آمادگی کردند. امین امینی گفت: طول کریدور شماره ۱۰، ۱۴۲۰ کیلومتر است که خروجی طرح جامع حمل و نقل را در کریدور زاگرس قرار داده‌ایم تا بتوانیم کار در مجامع حمل و نقلی و تجارت از شرق به غرب و از جنوب به شمال در دست بگیریم. وی با بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت کشورمان در حاشیه این کریدور سکونت دارند اظهار داشت: از طریق این کریدور می‌توانیم با ۲۰۰ میلیون نفر کشورهای حاشیه امتداد این کریدور تعاملات تجاری داشته باشیم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |