جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 67943 13:45 1396/06/07
کرباسیان تأکید کرد: بهبود عملکرد عقود اسلامی؛ از اولویت‌های سیاست‌گذاری‌ها در نظام بانکی

کرباسیان تأکید کرد: بهبود عملکرد عقود اسلامی؛ از اولویت‌های سیاست‌گذاری‌ها در نظام بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کرباسیان تأکید کرد: بهبود عملکرد عقود اسلامی؛ از اولویت‌های سیاست‌گذاری‌ها در نظام بانکی

کرباسیان تأکید کرد: بهبود عملکرد عقود اسلامی؛ از اولویت‌های سیاست‌گذاری‌ها در نظام بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، صبح امروز، سه‌شنبه ۷ شهریورماه در بیست‌و‌هشتمین همایش بانکداری اسلامی، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس به خاطر رأی اعتماد به خود اظهار کرد: امسال موضوع محوری این همایش، حمایت از تولید و اشتغال به عنوان شعار ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و یکی از محوری‌ترین برنامه‌های رئیس جمهور از آغاز کار است. رئیس‌جمهور محترم همواره تاکید دارند که باید همه دستگاه‌ها در راستای تحقق این شعار گام بردارند.

وی افزود: در شرایطی آغاز به کار دولت دوازدهم را شاهد هستیم که براساس متغیرهای اقتصاد کلان شاهد افزایش رشد اقتصادی، کنترل تورم و بهبود فضای کسب و کار هستیم.

کرباسیان تأکید کرد: ثبات‌سازی اقتصاد کلان، مثبت شدن رشد اقتصادی، کنترل تورم، کاهش نرخ سود بانکی، کاهش رشد پایه پولی، حرکت به سمت انضباط پولی و تنظیم بازار غیر متشکل پولی، بهبود فضای کسب و کار و مدیریت بازار ارز از جمله اقداماتی دیگری هستند که در راستای بهبود وضعیت اقتصادی انجام شده است.

وی افزود: این برنامه‌ها برای توسعه اشتغال و رفع مشکل بیکاری و جذب سرمایه خارجی ادامه خواهد یافت و نظام بانکی در این بین نقش بی`بدیلی در تأمین مالی واحدهای اقتصادی فعال در بخش‌های اقتصادی دارد.

کرباسیان ادامه داد: به خاطر همین جایگاه اثرگذار، نظام مالی کشور در افول اقتصاد مقاومتی مورد توجه جدی قرار گرفته است؛ چرا که نقش مؤثری در افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: نظام بانکی کشور با تامین مالی مناسب و به موقع بخش‌های اقتصادی باعث رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و کاهش بهای تمام شده پول می‌شود و می‌تواند نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های اقتصادی رئیس جمهور داشته باشد.

کرباسیان یادآور شد: باید شرایطی فراهم شود تا بانک‌ها وارد ارتباطات بین‌المللی شوند و در این راستا نیازمند شفافیت‌سازی اقتصادی هستیم و خوشبختانه اقدامات مناسبی در دوران مدیریت جناب سیف در بانک مرکزی انجام شده است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بهبود عملکرد عقود اسلامی، حاکمیت معاملات و قراردادهای واقعی در عقد تسهیلات باید به عنوان یک اولویت اساسی در چهارچوب تمام سیاستگذاری‌های بانکی مورد توجه قرار گیرد. امروز می‌توانیم با معرفی بانکداری اسلامی و به کارگیری آن در توسعه ملی به الگوی برای سایر کشورها تبدیل شویم.

کرباسیان افزود: شفافیت در نظام بانکی نقش موثری در بهبود شرایط جاری دارد و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم مورد توجه قرار گرفته است. توجه به ارتقاء شفافیت در چارچوب فعالیت بانکداری اسلامی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که بانک به عنوان واسطه سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان هزینه غیر ثابتی دریافت می‌کنند که جزء هزینه جاری تسهیلات‌گیرندگان است و لذا در چارچوب بانکداری بدون ربا ایران گزارش‌دهی نقش قابل توجهی در شفافیت نظام بانکی دارد.

وزیر اقتصاد یاد آور شد: از این منظر اجرای استانداردهای گزارش‌دهی بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند. بدیهی است اعمال اصلاحات با هدف تغییر تدریجی وضع موجود پیش شرط تحقق اهداف قانون‌گذار از نگارش اسناد بالا دستی است.

کرباسیان افزود: بیش از ۳۰ سال از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌گذرد و هنوز اشکالاتی در عملکرد نظام بانکی وجود دارد که باید برطرف شود. باید نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها، مطالبات مشکوک الوصول و هزینه تامین مالی کاهش یابد و وزارت اقتصاد در دوره آتی به همراه بانک مرکزی خود را موظف به بیرون رفتن نظام بانکی از شرایط پر مخاطره می‌داند و لذا در این مسیر سیاست‌های را مورد اشاره قرار خواهیم داد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت کاهش نرخ سود بانکی اظهار کرد: نرخ سود بانکی باید متناسب تورم تعیین شود در غیر این صورت زمینه افزایش هزینه تأمین مالی را فراهم می‌کند و منجر به غیر اقتصادی شدن تامین مالی بانکی می‌شود.

وزیر اقتصاد در پایان گفت: بازارپذیر شدن بدهی‌ دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی، اصلاح قانون پولی و بانکی کشور و ایجاد اشتغال پایدار و سیاستگذاری بهینه در نظام بانکی مهم‌ترین مواردی هستند آنها را پیگیری خواهیم کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |