پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 89079 14:59 1397/07/07
کاهش سود به دلالی پایان نمی‌دهد

کاهش سود به دلالی پایان نمی‌دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کاهش سود به دلالی پایان نمی‌دهد

کاهش سود به دلالی پایان نمی‌دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران، با اشاره به تأثیرات افزایش مجدد نرخ سود بانکی و احیای سپرده‌های چندساله در کاهش مشکلاتی نظیر تورم و دلالی‌گری در بازار طلا، سکه و ارز اظهار کرد: بنده معتقدم سیلی در اقتصاد کشور پدید آمده که مسئولان اقتصادی کشور به راحتی نمی‎توانند جلوی آن را بگیرند، وقتی سود کنونی دلالی‎گری در حد ۲۵ و ۳۰ درصد است چگونه مردم ترغیب شوند که سپرده‎های خود را در نزد بانک‎ها بگذارند.

ترامپ نمی‌‏تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند وی ادامه داد: از سوی دیگر عده‎ای هم بر مشکلات در بازار دامن می‎زنند. مسئولان برای مدتی گمان می‎کردند می‎توانند با فروش سکه، بر نقدینگی هزار و ششصد هزار میلیارد ریالی فائق آینده اما مسئله این است که خود مسئولان دولتی، یک عوامل اصلی دامن زدن به مشکلات اقتصادی و افزایش دلالی در بازار سکه و ارز هستند. رزاقی اظهار کرد: البته تهدیدات ترامپ بی‎معنی است و او نمی‎تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند و اتقاقا این فرصت مناسبی است که به سلطه دلار پایان داده شود و ارتباطات بانکی بدون استفاده از دلار انجام شود؛ چراکه باید این وضعیت کنترل شود وگرنه با فضاسازی‎های داخلی و خارجی، تورم مجددا افزایش پیدا می‎کند.

برخی افراد خائن در حال خدمت به دشمن در جنگ اقتصادی هستند این اقتصاددان یادآور شد: مسئله مهم این است که مگر قرار است چه مقدار سود بانکی را افزایش دهند که به دلالی‎گری پایان داده شود. کسانی‎که طلا یا دلار خریده‎اند، در مدت کوتاهی به سود چندبرابری رسیده‎اند. خود بنده تا قبل از این ماجراها گمان می‎کردم نرخ دلار به ۱۲ هزار تومان برسد و حتی نرخ واقعی آن را در همین حد می‎دانستم اما اکنون که قیمت آن به بالای ۱۶ هزار تومان رسیده است، کاملا واضح است که به صورت تخیلی آن را افزایش می‎دهند و از کجا معلوم است که این قیمت به ۳۰ هزار تومان نرسد. وی افزود: ما احتیاج به تدابیر اقتصادی در دوره جنگ اقتصادی کنونی داریم؛ چراکه برخی افراد که یا از مسئولان هستند و یا افرادی ناآگاه هستند، همانند خائنان در محیط جنگی، عملا در حال خدمت به دشمن هستند. حتی بنده جویا شدم که کشور امارات که یکی از پایگاه‎های آمریکا در منطقه است هم برای جمع‌آوری دلارهای ایران اقدام کرده است. البته این اقدامات بیرونی چندتان مهم نیست بلکه برخی افراد در داخل در حال برنامه‎ریزی برای پیروزی دشمن هستند.

آسیب اصلی گرانی‎ها برای طبقات فقیر است استاد بازنشسته دانشگاه تهران تأکید کرد: موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که که تمام کالاها و خدمات گران شده و آسیب اصلی آن هم برای طبقات فقیر است؛ بنابراین باید کاری کنیم که لااقل مردم از شدت فقر نمیرند و نسبت به نظام ناامید نشوند. اگر آدم‎های معمولی برای لقمه‌ای نان به خیابان‌ها بیایند دیگر چیزی از ایران باقی نمی‎ماند و اتفاقا وضعیت اقتصادی هم بدتر خواهد شد. رزاقی گفت: به وضعیت بازنشسته‌ها هم دقت کنید که اکنون حقوقی به میزان یک سوم یا یک چهارم شاغلین را دریافت می‎کنند و این در حالی است که همه هزینه‎های زندگی بالا رفته است و حتی خرید گوشت و پرداخت کرایه منزل برای آنها سخت شده است. یکی دیگر از مشکلات ما این است که دولت‎ها نمی‎خواهند تشخیص دهند که هر کسی به چه میزانی درآمد، حساب پس‌انداز و چند منزل دارد تا بتوان به خوبی از آنها مالیات دریافت کرد؛ چراکه اگر اینها شناسایی شوند به خود آنها هم آسیب وارد خواهد شد.

بازار ثانویه باعث افزایش نرخ ارز شد وی عنوان کرد: یکی از دلایل عدم ارائه اطلاعات افرادی که طلا و ارز خریده‎اند به قوه قضائیه هم همین است که اکثر آنها خودی هستند. شکل گیری بازار ثانویه هم که رسما باعث افزایش چند برابری نرخ ارز شد هم به نفع عده‏ خاصی از مسئولان تمام شد. تمام مسئولان باید اطلاعات خود را افشاء کنند و در صورت لزوم باید مجبور به چنین کاری شوند.

این اقتصاددان ادامه داد: اگر شفافیت اطلاعات وجود داشت به عنوان مثال باید ۳۰ یا ۴۰ درصد یارانه‎بگیران حذف شده و یارانه آنها در اختیار نیازمندان قرار بگیرد. حتی در صورت لزوم باید افرادی که به صورت غیرقانونی یارانه دریافت کرده‎اند باید مجازات و یارانه دریافتی آنها به علاوه سود آن مبلغ از این افراد گرفته شود. مدیران عامل بانک‎ها ماهانه ۲۵ میلیون تومان حقوق می‎گیرند این اقتصاددان یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که به مشکلات اقتصادی دامن می‎زند فسادی است که در سیستم اقتصادی وجود دارد. مدیران عامل بانک‎ها ماهانه بالغ بر ۲۵ میلیون تومان حقوق می‎گیرند و مالیاتی هم پرداخت نمی‎کنند و در شمال شهر هم منازل گران قیمت رهن می‎کنند. وقتی فساد به این سطح رسید بنابراین به صورت طبیعی به مشکلات اقتصادی هم دامن زده می‎شود. وی افزود: با این اوصاف بنده معتقدم افزایش سود بانکی به صورت خودکار به دلالی‌گری پایان نمی‎دهد چراکه اولا بانک نمی‎تواند سود ۳۰ درصدی پرداخت کند و در صورت پرداخت چنین مبلغی، باز هم سود آن از دلالی‎گری کمتر است. ما نیازمند شفافیت اطلاعات هستیم و اینکه باید روشن شود چه کسانی دارایی خود را اعلام نمی‏کنند و چه کسانی حقوق نجومی می‎گیرند. بنابراین همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید با این افراد برخورد قاطع صورت گیرد.

لزوم توجه به حفظ ارزش پول در بررسی مسائل شرعی بانکی استاد بازنشسته دانشگاه تهران درباره مسائل شرعی مرتبط با افزایش نرخ سود بانکی تأکید کرد: مسئله مهم درباره ابعاد شرعی این قضیه که باید اشاره کرد این است که اکثر افرادی که در این مورد اظهار نظر می‎کنند، یک مسئله مهم را در نظر نمی‎گیرند و آن هم کاهش ارزش پول است. در روزگار قدیم در مبادلات، از سکه طلا استفاده می‎شده و بر آن اساس وام می‏‌دادند و هنگام سررسید وام، طلا را هم پس می‎گرفتند ولی امروزه از اسکناس استفاده می‎شود؛ بنابراین باید در تحلیل‌های خود این مسئله را در نظر بگیریم. رزاقی گفت: در شرایط امروزی، شخصی مثلا ۱۰ میلیون تومان وام می‎گیرد و باید ۱۰ میلیون تومان را با سود آن پس بدهد اما بعد از چند سال به علت تورم، ارزش این پول کاهش پیدا می‎کند؛ بنابراین باید کاهش ارزش پول را در نظر گرفت. البته امروزه تورم به درستی محاسبه نمی‎شود. در کشورهای صنعتی، تورم را بر اساس کالاهای مصرفی طبقات پائین در نظر می‎گیرند. وقتی تورم اینگونه محاسبه شود، باید سود بانکی هم متناسب با آن افزایش پیدا کند.

سود سپرده‎ها باید به نسبت رقم سپرده متغیر باشد

وی عنوان کرد: نکته بعدی در مورد سپرده‌‏های کلان است. این سپرده‎ها سودهای کلانی دارند. اولا باید منشأ آن مشخص و سود اندکی هم به آنها پرداخت شود؛ چراکه برخی از آنان از یک بانک، وام میلیاردی می‎گیرند و همان را سپرده‏‌گذاری کرده و سود کلانی هم دریافت می‎کنند؛ بنابراین باید رقم سودها به نسبت میزان سپرده‌‏ها باید تغییر پیدا کند. این اقتصاددان ادامه داد: اکنون احتکار هم به شدت رواج پیدا کرده که باید برای آن هم تصمیمات جدی گرفته شود. در این راستای و برای کاهش مشکلات اقتصادی، نیازمند توجه جدی‎تر به مالیات هستیم، همه کشورهای دنیا اقتصاد کشور را با مالیات اداره می‏‌کنند اما منبع اصلی درآمدهای دولت در حال حاضر مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی است. اگر با دقت محاسبه کنیم، رقم درآمدهای مالیاتی در حدود ۱۵ درصد است.

نیازمند تشکیل وزارت مالیات هستیم رزاقی تأکید کرد: ما قطعا نیازمند تشکیل وزارت مالیاتی هستیم و باید قدرتمندترین وزارتخانه هم باشد. در کشور آمریکا، سازمان سیا و اف بی آی از قدرت اطلاعاتی بالایی برخوردار هستند اما مجموع قدرت هر دوی آنها به اندازه اداره مالیاتی آمریکا قدرت اطلاعاتی ندارند. بنابراین باید در زمینه مالیاتی شفافیت را بیشتر کنیم و مالیات بیشتر را هم از افراد مفت‌خور بگیریم؛ این روشی است که در اروپا هم در پیش گرفته شده و افرادی که مالیات پرداخت نمی‎کنند، علاوه بر جریمه از لحاظ قضایی هم مورد پیگرد قرار می‎گیرند. این اقتصاددان در پایان گفت: از طریق مالیات می‏توان اختلاف طبقاتی، دزدی، فساد و حرام‎خواری را کم کرد. موفقیت در این زمینه هم نیازمند شناسایی افراد فراری از پرداخت مالیات است. اکنون ایران بهشت مالیاتی است و فرار مالیاتی و دور زدن قانون در حد اعلاء قرار دارد. این وضعیت باعث شده که به شرایط کنونی دچار شویم و افرادی هم که خودشان فاسد هستند حاضر به نظارت و برخورد با متخلفین نیستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |