پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12483 15:10 1394/02/18
"کامرون" مستاجر دوباره "ساختمان شمارهٔ ۱۰ خیابان داونینگ"

"کامرون" مستاجر دوباره "ساختمان شمارهٔ ۱۰ خیابان داونینگ"

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
"کامرون" مستاجر دوباره "ساختمان شمارهٔ ۱۰ خیابان داونینگ"

"کامرون" مستاجر دوباره "ساختمان شمارهٔ ۱۰ خیابان داونینگ"

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

"محافظه کاران" بدون ائتلاف پیروز انتخابات بریتانیا شدند

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا حزب "محافظه‌کار" دیوید کامرون، نخست‌وزیر فعلی این کشور توانست با کسب اکثریت مطلق آرا بدون نیاز با ائتلاف با احزاب دیگر، پنج سال دیگر در قدرت بماند.

کامرون گفته است نخست‌وزیر تمام مردم بریتانیا خواهد بود و برای اتحاد این کشور تلاش می‌کند. کامرون ظهر روزجمعه برای دیدار با الیزابت دوم، ملکه بریتانیا به کاخ باکینگهام رفت و ملکه به وی تشکیل دولت جدید را اعلام کرد.

این اولین بار در ۲۳سال گذشته است که محافظه‌کاران توانسته‌اند اکثریت مطلق را در مجلس عوام بریتانیا به دست آورند.

در همین حال اد میلیبند، رهبر حزب اصلی مخالف یعنی حزب کارگر نتایج را "ناامید کننده" خوانده و شکست در انتخابات را پذیرفته است. بر اساس تازه‌ترین خبرها وی پس از اعلام نتایج و شکست حزبش، از رهبری حزب کارگر استعفا کرده است. هم‌چنین نیک کلگ، رهبر لیبرال دموکراتها و نایجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بریتانیا نیز با شکست در انتخابات، کناره‌گیری کردند.

آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی انگلیس به شرح زیر است:

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی بریتانیا

آخرین بروزرسانی: تاریخ: جمعه 18 اردیبهشت - ساعت: 18:04

حزب محافظه‌کار: 330 کرسی

حزب کارگر: 232 کرسی

حزب ملی اسکاتلند: 56 کرسی

حزب لیبرال دموکرات: 8 کرسی

حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ): 1 کرسی

سایر احزاب: 23

پارلمان بریتانیا دارای 650 کرسی و اکثریت مطلق آن 326 کرسی است.

نتایج نظرسنجی پس از انتخابات از رای‌دهندگان نیز نشان می‌داد که حزب محافظه‌کار بریتانیا با کسب 316 رای نزدیک به اکثریت قاطع است، اما برای تشکیل دولت به ائتلاف با حزبی کوچکتر نیاز دارد.

رهبران احزاب اصلی در انتخابات بریتانیا

به نوشته روزنامه گاردین، نظرسنجی پس از انتخابات از کسانی به عمل می‌آید که از حوزه‌های رای‌گیری خارج می‌شوند و از آنها پرسیده می‌شود که دقیقا به چه کسی رای داده‌اند. براساس آن، حزب محافظه‌کار 316 کرسی، حزب کارگر 239 کرسی، حزب ملی اسکاتلند 58 کرسی، حزب لیبرال دموکرات 10 کرسی، حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) 2 کرسی و سایر احزاب 25 کرسی به دست می‌آوردند.

با این حال شمارش آراء از زمان پایان رای‌گیری در ساعت 10 شب پنج‌شنبه به وقت محلی آغاز شد و عصر جمعه نتایج نهایی مشخص می‌شود.

انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمان انگلیس برای تعیین تکلیف 650 کرسی روز پنجشنبه آغاز شد. رقابت میان اد میلیبند از حزب کارگر و دیوید کامرون از حزب محافظه‌کار٬ از تنگاتنگ‌ترین رقابت‌های انتخاباتی بریتانیا در یک قرن گذشته بود.

شهروندان در انگستان٬ اسکاتلند٬ ولز و ایرلند شمالی که زیر چتر بزرگ بریتانیا گرد هم آمده‌اند٬ پنج‌شنبه در بریتانیا به پای صندوق‌های رای رفتند و در واقع در برهه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز از تاریخ این کشور تکلیف یکی از تنگاتنگ‌ترین رقابت‌های انتخاباتی این کشور در صد سال گذشته را روشن کردند.

رهبر حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را کسب کند ( یعنی حزب محافظه‌کار)٬ نخست‌وزیر آتی بریتانیا است. حزب محافظه‌کار٬ حزب کارگر٬ حزب لیبرال‌ دموکرات٬ حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) و حزب سبزها٬ از مهم‌ترین مدعیان این دوره انتخابات سراسری بریتانیا بودند.

انتخابات بریتانیا

رای‌گیری در بریتانیا از ساعت 7 صبح روز پنج‌شنبه به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت 10 شب به وقت محلی ادامه داشت. در این رای‌گیری برای اولین بار شهروندان این امکان را یافته‌اند که از طریق اینترنت هم بتوانند برای شرکت در انتخابات ثبت‌ نام کنند. نزدیک به 50 میلیون تن واجد شرایط شرکت در انتخابات این دوره‌ بودند.

نرسیدن حزب محافظه‌کار به اکثریت موجب می‌شد تا پارلمان معلق (Hung Parliament) ایجاد شود. پارلمان معلق به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن هیچ یک از احزاب نتوانند اکثریت کرسی‌های مجلس عوام بریتانیا را در اختیار گیرند. به این حالت که در آن دولت نمی‌تواند بدون حمایت آرای سایر احزاب قانون تصویب کند، پارلمان معلق گفته می‌شود.

وضعیت پارلمان معلق باعث می‌شد تا دولت ائتلافی یا دولت اقلیت و یا انحلال پارلمان در دستور کار قرار گیرد. در همین حال، باور عمومی بر این است که دولت برخاسته از شرایط پارلمان معلق، دولتی موثر و قوی نیست. این نکته به ویژه در میان گردانندگان امور اقتصادی طرفداران بیشتری دارد و بنابراین پاسخ بازار به دولت ائتلافی منفی است.

مری بلک جوان‌ترین نماینده پارلمان بریتانیا در بیش از سیصد سال اخیر است. این دانشجوی بیست ساله توانست داگلاس الکساندر، یکی از مهم‌ترین استراتژیست‌های حزب کارگر را شکست دهد

عمر کوتاه دولت‌های اقلیت و یا ائتلافی باعث می‌شود تا حزبی که رهبری این نوع از دولت‌ها را بر عهده دارد نتواند برنامه‌هایش را به طور کامل اجرا کند، چرا که ناگزیر است برخی از برنامه‌هایش را به خاطر حفظ حمایت احزاب حامی خود کنار بگذارد و همین امر از میزان اعتماد و یا حمایت از آن می‌کاهد.

در انتخابات پیشین در سال 2010 حزب محافظه‌کار با کسب 10/7 میلیون رای توانست 307 کرسی پارلمان را به دست آورد و به این ترتیب دیوید کامرون با ائتلاف با لیبرال‌ دموکرات‌ها به نخست‌وزیری رسید.

یک تفاوت مهم این انتخابات با انتخابات گذشته این است که ملی‌گرایان اسکاتلندی که خواستار جدایی این کشور از بریتانیا هستند٬ سومین حزب بزرگ پارلمان خواهند بود. حزب ملی‌گرای اسکاتلند با کسب ۵۶کرسی از ۵۹کرسی اسکاتلند در مجلس عوام بریتانیا به یک پیروزی تاریخی دست یافته است. این حزب توانست ۴۰کرسی کارگر و ۱۰کرسی لیبرال دموکرات را به خود اختصاص دهد.

تکلیف دولت جدید بریتانیا باید تا 18 مه و پیش از تشکیل جلسه مجلس عوام مشخص شود. ملکه الیزابت قرار است روز 27 ماه مه (ششم خرداد) برنامه دولت جدید را رسما در پارلمان بخواند. ملکه در بریتانیا رسما ریاست هیات دولت را برعهده دارد٬ اما این فقط عنوانی صوری است و وی با انتصاب نخست‌وزیر قدرت سیاسی را تفویض می‌کند.

در همین حال به گزارش بی.بی.سی نتیجه انتخابات بریتانیا می‌تواند عواقب شدیدی برای آینده عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا و همچنین یکپارچگی بریتانیا داشته باشد. دیوید کامرون وعده داده است که در روابط کشورش با اتحادیه اروپا بازنگری کند و موضوع باقی ماندن در این اتحادیه را به همه‌پرسی بگذارد.

هم‌چنین با وجود آنکه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در اواخر تابستان گذشته رای نیاورد، موفقیت حزب ملی‌ اسکاتلند در این انتخابات، فشار برای برگزاری یک همه‌پرسی دیگر را افزایش می‌دهد.

 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |