پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 61859 14:18 1396/03/20
کارآفرینی و اشتغال‌زایی در عرصه دیجیتال با رنگ و بوی قرآنی

کارآفرینی و اشتغال‌زایی در عرصه دیجیتال با رنگ و بوی قرآنی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
کارآفرینی و اشتغال‌زایی در عرصه دیجیتال با رنگ و بوی قرآنی

کارآفرینی و اشتغال‌زایی در عرصه دیجیتال با رنگ و بوی قرآنی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: زمانی که نام ماراتن به گوشمان می‌رسد واژگانی چون شمارش معکوس، استرس، اضطراب، رقابت و برنده شدن در ذهنمان نقش می‌بندد و تمام افکارمان درگیر آن می‌شود که این آزمون نتیجه‌اش چه می‌شود؟ تاکنون ماراتن‌های زیادی با نام‌های مختلف و موضوعات متنوعی مانند دو میدانی، علمی ـ دانشجویی، مناظرات، شطرنج، کنکور و ... انجام شده است اما در کنار این مسابقات یک ماراتن ویژه و بزرگ در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن صورت گرفت که از آن می‌توان به «ماراتن تولید محتوای دیجیتال با موضوعات قرآن و عترت» نام برد.

به محل برپایی نخستین ماراتن قرآنی در طبقه دوم نمایشگاه قرآن راهنمایی شدیم، اما برخلاف ماراتن‌های دیگر که در ذهن داریم، این مسابقه با حضور جوانان پرتلاش اما آرام در حال برپایی بود که این آرامش و حضور معنوی در این ماراتن خود تبیین‌کننده آیه «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همانا با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد» است.

فضای آماده شده در نمایشگاه برای برپایی این ماراتن بزرگ متشکل از چندین میز و صندلی مرتب بود که تیم‌ها به صورت جداگانه با قرار گرفتن کنار یکدیگر به فکر برنده شدن بودند و تمام تلاش خود را می‌کردند که بتوانند بهترین باشند. با دیدن این ماجرا در جهت کسب اطلاعات بیشتر و چگونگی برپایی این رقابت بر آن شدیم با امیر‌حسین اسدی، دبیر ماراتن تولید محتوای دیجیتال درباره جزئیات گفت‌و‌گویی داشته باشیم.

اسدی با بیان اینکه اقتصاد تولید محتوای دیجیتال یکی از زمینه‌های مؤثر در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است، گفت: تولید محتوای دیجیتال می‌تواند در سال اشتغا‌لزایی نقش مؤثری را برای حرکت و هدایت استعداهای برتر ایجاد کند. وی با تأکید بر موضوعات مورد نظر آزمون قرآنی بیان کرد: نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال قرآن، عترت و معارف دینی با موضوعات، قرآن و معارف اسلامی، قرآن و هنر اسلامی، قرآن و کارآفرینی و رزق حلال، قرآن و سبک زندگی توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، با همکاری مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت دانش‌بنیان آینده‌پژوهان ابر زندگی برگزار شد که حدود ۳۰ تیم جوان و فعال در آن شرکت کردند.

وی ادامه داد: تیم‌ها پس از ثبت نام و ارزشیابی توسط هیئت داوران، از روز ۱۸ خرداد‌ماه، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن واقع در مصلی تهران مستقر شدند و پس از گذراندن یک دوره آموزش‌ها در مرحله نهایی رقابت خود را پس از ساعت‌ها تلاش در ساعت ۲۴ به مرحله پایان رساندند.

اسدی آموزش مبانی تولید محتوای دیجیتال فاخر، فرهنگ‌سازی در راستای تولید محتوای دیجیتال علمی ـ کاربردی حوزه قرآنی، شناسایی توانمندی‌ها و هدایت استعدادهای جامعه در حوزه تولید محتوا، زمینه‌سازی در جهت کارآفرینی تولید محتوای دیجیتال مبتنی بر تولید محتوای قرآنی و ... را از اهداف اساسی این ماراتن دانست.

در ادامه با نگار خسروی، مربی کسب و کار ماراتن تولید محتوای دیجیتال قرآن و معارف دینی سخن گفتیم؛ وی گفت: این ماراتن بسیار مناسب در فضایی عمومی راه‌اندازی شد که جوانان در کنار یکدیگر بتوانند با اشتیاق بسیار برای ارائه ایده خود بپردازند که در این راستا استقبال خوبی صورت گرفت و این نشان‌دهنده علاقه جوانان به اشتغال و فعالیت‌های قرآنی است.

وی بیان می‌کند: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اشتغال‌زایی در میان جوانان، این مسابقه برای اولین بار در جهت حمایت از جوانان ایرانی در نظر گرفته شده است که بتوانند پس از ایده‌پروری به کارآفرینی و تولید شغل بپردازند.

خسروی به برخی از جزئیات برپایی این ماراتن بزرگ قرآنی اشاره و اظهار کرد: در یک رقابت سخت و فنی، شرکت‌کنندگان از زمان افطار تا سحر و در دو روز متوالی، بر محورهایی که اظهار توانمندی کرده‌اند با یکدیگر به رقابت پرداختند که پس از رقابت طرح‌ها و ایده‌ها از سوی کارشناسان بررسی و نتایج اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: پس از انتخاب ایده‌های برگزیده، مراحل عملی شدن این طرح‌ها انجام می‌شود که در این مرحله ایده به مرحله کسب و کار رسیده است و در این جشنواره سعی شد که چندین شغل در زمینه تولید محتوای قرآنی پدید آید که این به نوعی به زودی فضای اشتغال‌زایی را ایجاد می‌کند.

خسروی بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه، الگوریتم محتوایی نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و وب‌سایت را از جمله مهم‌ترین محورهای نخستین ماراتن تولید محتوای دیجیتال قرآنی دانست و عنوان کرد: وجه تمایز این مسابقه از دیگر ماراتن‌ها این است که این مرکز پس از برگزاری، شرکت‌کنندگان را به حال خود رها نمی‌کند و پرونده رشد برای ادامه همکاری این جوانان ایجاد خواهد کرد که با حضور در کلاس‌های آموزشی بتوانند ایده‌های خود را ارتقاء بدهند و در زمینه‌هایی در سطح وسیع اشتغال‌زایی ایجاد کنند. فرید حسینی، مدیر آی تی بنیاد کارآفرینی ایران که خود به عنوان شرکت‌کننده در این ماراتن حضور پیدا کرده است درباره این رقابت و طرح خود گفت: در راستای به نمایش گذاشتن و آگاهی‌بخشی به مردم در عرصه دیجیتال در این مسابقه شرکت کردم و یک تیم منحصر به فرد با ارائه یک نرم‌افزار و همچنین سایت مذهبی «صراط مبین» در نظر گرفته شد.

وی با ارائه چکیده‌ای از طرح خود بیان کرد: سایت و اپلیکیشن صراط مبین در راستای اخبار و رویدادهای مذهبی است که از آیتم‌های خاصی مانند اخبار روز اسلام، بهداشت، مشاوره جوانان،گفت‌و‌گو و .. تشکیل شده است و هدف نهایی تولید محتوا برای قشر سفید و خاکستری در جامعه است. در این رقابت پس از آزمون و خطا، در نهایت سه طرح مورد پذیرش داوران قرار می‌گیرد که بسته‌هایی در جهت حمایت طرح‌های منتخب در نظر گرفته شده است.

این مشاور فضای مجازی در پایان عنوان کرد: برگزاری این چنین رقابت‌هایی در عرصه تولید محتوای دیجیتال قرآنی می‌تواند هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی برای جوانان مناسب باشد؛ زیرا زمینه‌ای ایجاد شد تا کسانی که ایده‌پرور هستند بتوانند برای ارائه در این مسابقه شرکت کرده و زمینه اشتغالزایی و کارآفرینی را ایجاد کنند و استقبال خوب جوانان گویای این موضوع است.

سمیه عیادی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |